پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۶۳۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲
تولید و تائید رمز ارز ملی به معنای ورود بانک مرکزی در چرخه پولی -مالی جدید است. چرخه ای که دارای اثرات و پیامدهای مداخله گری داخلی و خارجی بوده و بدلیل عدم پذیرش جهانی، عملا اجازه چنین فعالیتی داده نخواهد شد. بازی غیر رسمی و موردی با رمز ارزها یک مقوله است و برنامه ریزی برای تولید رمز ارز ملی ، مقوله ای دیگر.
شعار سال: مهرداد فرنوش تصریح کرد: اینکه قرار است رمز ارز در کشورما نیز مانند کشور‌های دیگر قانون گذاری و حد و حدود آن مشخص شود اتفاق خوبی است که باید زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد تا هم ریسک سرمایه گذاری در این حوزه را برای مردم کاهش دهد و هم برای کسب و کار‌هایی که در این بخش کار می‌کنند روشنگری و شفاف سازی کند.

وی با بیان اینکه امیدواریم تدوین آیین نامه‌ها و قانون گذاری مرتبط با رمزارز‌ها زودتر انجام شود تا از بلاتکلیفی خارج شویم، تاکید کرد: ما در کشور به استفاده از یک ارز دیجیتال نیاز داریم که اگر سازکار آن به صورت قانونی و تحت کنترل بانک مرکزی باشد، مزیت‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس حوزه ارز‌های دیجیتال ادامه داد: یکی از مزیت‌ها این است که می‌توانیم با پشتوانه ریال در هر جای دنیا به صورت امن مانند یک کیف پول کار مالی انجام دهیم و نقل و انتقالات مالی حتی در پرداخت‌های خُرد داشته باشیم.

فرنوش اظهار کرد: این امر نه تنها برای عموم مردم و فعالان اقتصادی مثبت ارزیابی می‌شود، بلکه برای نظارت نهاد‌های حاکمیتی نیز مفید است. به عنوان نمونه شرکت‌های دانش بنیان صادراتی برای دریافت ارز حاصل از صادرات خود با سختی‌هایی مواجه هستند که متحمل پرداخت کارمزد‌های بسیار بالا هستند. این در حالی است که اگر رمز ارز ملی تحت کنترل بانک مرکزی انجام شود، به بسیاری از روش‌های پرداخت به ویژه پرداخت‌های بین المللی کمک خواهد کرد.

به گفته وی، استفاده از رمز ارز ملی هم اعتماد را به مردم و فعالان این حوزه برمی گرداند و هم به بانک مرکزی کمک می‌کند، چرا که شفافیت مالی و امنیت تراکنش‌ها را تضمین می‌کند. فعالیت‌های حوزه رمز ارز اگر زیر نظر قانون گذار انجام گیرد، در مبارزه با پولشویی و رصد و مانیتور استفاده از این رمزارز در حوزه‌های ممنوعه کمک خوبی خواهد داشت.

نظام بانکی با راه‌اندازی رمزارز ملی شفاف‌تر می‌شود

مصطفی نقی‌پور، کارشناس حوزه ارز دیجیتال درباره راه‌اندازی رمزارز ملی به صورت آزمایشی گفت: مسئله مهم دراین خصوص جدی گرفتن رمز ارز ملی است، البته این جدی انگاشتن صرفا به رمز ارز برنمی‌گردد و تمام مباحث نوآورانه را شامل می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: رمز ارز ملی یکی از نمود‌های فن‌آوری بلاکچین است و سوال این است که تا چه اندازه مجموعه بانک مرکزی پذیرنده نوآوری‌های نوین خواهد بود؟ تحقق این امر سبب می‌شود شفافیت به بانک و نقدینگی آن برگردد و مانند گذشته پول بی‌رویه چاپ و برداشت نشود. درصورتیکه این اتفاق به تحقق برسد، مردم خواهند دانست در زمان لازم تصمیمات خاص اخذ کنند.

این کارشناس ارز دیجیتال اظهار داشت: غیر از رمز ارز ملی امیدوار هستم تا رئیس کل جدید از فن‌آوری نوین به صورت عملی و جدی حمایت به عمل آورد. البته موضوع رمز ارز ملی، بحث جدیدی در بانک مرکزی به حساب نمی‌آید، سال ۹۷ در مجموعه خدمات انفورماتیک به نیابت از بانک مرکزی رونمایی شد، ولی به نظر آمد که بیشتر در حد نمایش بود و جدیتی در آن وجود نداشت و امید می‌رود در این دوره رئیس کل بانک مرکزی آن جدیت را به کار بندد.

نقی‌پور پیشنهادات خود را درباره پیشرفت بهتر راه‌اندازی رمز ارز ملی چنین بیان کرد: پیشنهاد مشخص این است که از اکوسیستم بلاکچین و رمز ارز ایران حمایت جدی و واقعی به عمل آید و این کار هم با رگولاسیون درست و نه شتابزده یا تحت فشار ارگان‌هایی که خیلی فضای بانکی را نمی‌شناسند، صورت نگیرد. متاسفانه شاهد بودیم، ارگان‌هایی که ربطی به بانک مرکزی نداشتند، اما بر تصمیمات آن تاثیرگذار بودند، پس تصمیم کارشناسی درستی را در این زمینه شاهد نبودیم.

وی در ادامه افزود: بانک مرکزی در مقاطعی تلاش‌هایی را انجام داد و حرکت‌های خوبی هم صورت گرفت، اما متاسفانه رو به افول گذاشت. درست این است که بانک مرکزی همانطور که تمام بانک‌های مرکزی پیشرو دنیا از بخش خصوصی کمک گرفتند که پوزیشین بلاکچینی شرکت‌های خصوصی نه دولتی یا شبه دولتی رویت شود، در ایران هم همین اتفاق افتد. راه‌اندازی رمز ارز ملی می‌تواند یک کار اثربخش و بلند مدت ماندگار باشد، ولی در صورتیکه شبیه یکی از سامانه‌های بانک مرکزی نشود که در چنین حالتی نتیجه مناسبی دریافت نخواهد شد.

این کارشناس ارز دیجیتال درباره انتظارات خود را در رابطه با جدی و واقعی بودن این کار تصریح کرد: در مقطعی در بحث رگولاسیون و خودنظارتی به بانک مرکزی پیشنهادات خود را مطرح کردیم که مورد اقبال هم قرار گرفت، ولی تحت‌تاثیر ارگان‌هایی که خارج از اکوسیستم بانک مرکزی هستند، مغفول ماند. این پیشنهاد همان مبحثی بود که درکشوری مانند سوئیس به آن جدی فکر شده، یعنی انجام رگولاسیون با کمک بخش خصوصی که از طریق آن نگرانی‌های مربوط به پولشویی یا موارد مشابه آن از بین خواهد رفت.

وی در ادامه با ذکر نمونه‌ای چنین توضیح داد: کمک گرفتن از بخش خصوصی به این معنا است که نگاه درست کسب و کاری از طریق آن تبلیغ شود. بسیاری از مواقع مشاهده شده است که پشت در‌های بسته بدون توجه به کسب و کار‌هایی که وجود دارد تصمیاتی اخذ می‌شود که باعث وارد آمدن صدمه به اکوسیستم خواهد شد، در صورتی که با کمک وهمراهی بخش خصوص می‌توانست چنین اتفاقاتی روی ندهد.

نقی‌پور اضافه کرد: پیشنهاد‌های مشخصی حتی در زمینه دستورالعمل، نحوه اجرا و خود نظارتی به صورت مکتوب ارائه داده شده است و در صورتیکه دوستان بانک مرکزی همکاری کنند، دستیابی به هدف مورد نظر امکان‌پذیر خواهد شد، زیرا هم تقویت پول ملی را به دنبال خواهد داشت و هم اقتصاد کشور رو به بهبود می‌رود و پیشرفت اقتصاد نوآوری و دیجیتال به تحقق می‌رسد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایبنا، کدخبر: ۱۲۷۶۷۱، www.ibena.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین