پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
داستان تلخ چوب حراج به حق‌آبه‌های استان اردبیل از رود ارس و قزل‌اوزن و از گذشته تا به اکنون قربانی لفاظی مسئولان وقت و بی‌توجهی نمایندگان و مسئولان شده است.
شعار سال: داستان تلخ چوب حراج به حق‌آبه‌های استان اردبیل از رود ارس و قزل اوزن و از گذشته تا به اکنون قربانی لفاظی مسئولان وقت و بی‌توجهی نمایندگان و مسئولان شده و در حالی که این استان خود از بی‌آبی و خشکسالی رنج می‌برد، اما خواب‌های خطرناکی در پیش رویش قرار گرفته است.

سکوت مسئولان در مقابل این طرح و عدم آینده‌نگری مسئولان وقت در این زمینه سبب شده تا به خاطر غفلت‌زدگی‌های نمایندگان مجلس و استاندار وقت، موضوع انتقال آب ارس نهایی و مصوبه شورای پول و اعتبار را اخذ شود و حتی با برخی انتصابات در شرکت آب منطقه‌ای مشکلات جدی بر سر راه این استان قرار گرفته و این سناریوی تلخ به ضرر اردبیل رقم بخورد.

کاهش حق‌آبه مغان از ارس و انتقال غیرقانونی و غیرفنی آن به نفع مناطقی از آذربایجان شرقی که بخش مهمی از اراضی شبکه خداآفرین به صورت دیم باقی خواهد ماند، موضوعی است که در بی‌تحرکی مسئولان و بدون هیچ اعتراضی باقی مانده و اقدام قابل قبولی در راستای حفاظت و دفاع از حقوق و منابع و ذخایر آبی استان انجام نیافته است.

این که مسئولیت اجتماعی به مسئولان ذی‌ربط در برابر صیانت از منابع استانی داده می‌شود، در سایه بی‌توجهی‌ها به این اندازه می‌تواند رنگ ببازد و موضوعی که باید در اجرای برنامه‌های مدیریت و مقابله با خشکسالی با بهره‌گیری از تمامی امکانات و تجارب سنوات گذشته تاکنون محقق می‌شد، اما به خاطر سهل‌انگاری‌ها و کم‌کاری‌ها خاک می‌خورد بسیار تأسف‌بار و غم‌انگیز است.

حالا داستان تراژدی که در استان ورق می‌خورد خشکیدن رودخانه مرزی ارس است، داستانی که هیچ‌گاه به ذهن هیچ کس نمی‌رسد که تا به این وضعیت برسد، اما به خاطر کاهش حق‌آبه استان اردبیل به اتفاقی تلخ و غیرقابل باور تبدیل شده و اکثر مردم مغان هم‌اکنون کاهش آب رودخانه ارس را به دلیل کاهش حق‌آبه خود می‌دانند.

اجحاف‌ها در مورد حق‌آبه استان ادامه‌دار است و در شرایط فعلی انتظار مردم و رسانه‌ها بازنگری جدی و مجدد برای واگذاری حق‌آبه استان به سایر استان‌های همسایه است که به همین منظور وزارت نیرو باید ورودی جدی داشته باشد.

در این باره مدت‌ها پیش صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس، گفت: متأسفانه استان اردبیل در تخصیص آب شرب روستا‌ها و شهر‌های دشت مغان مورد بی‌توجهی واقع شده و ما اجازه نخواهیم داد در حالی که روستا‌های دشت مغان و استان اردبیل از کم‌آبی رنج می‌برند، روستا‌های استان‌های همسایه از آب رودخانه ارس سیراب شوند، آب رودخانه ارس برای آبیاری کشاورزی استان‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد که این مسئله روایتگر جریانی است که در حال وقوع بوده و در بی‌خبری عده‌ای رنگ باخته است.

به هر حال هم‌اکنون مردم منطقه مغان همچنان سردرگم مانده و با مشکلات اساسی مواجه هستند که این مسئله نیازمند تلاش همه‌جانبه نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان آب منطقه‌ای استان است.

حق‌آبه مغان را به جای دیگری نمی‌دهیم

در این‌باره، عباس جهانگیرزاده، نماینده مردم پارس‌آباد مغان و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با مشکلات موجود در منطقه مغان اظهار کرد: تلاش می‌کنیم مشکلات مردم در زمینه راه روستایی، آب، آنتن‌دهی، نهاده‌های دامی، کشاورزی و علی‌الخصوص حق‌آبه مغان را برطرف سازیم.

چوب حراج به حق‌آبه‌های استان اردبیل و غفلت‌زدگی مسئولان
 
جهانگیرزاده با اشاره به موضوع حق‌آبه مغان افزود: سال نود و دو اتفاقاتی در مورد حقابه مغان بین اردبیل و آذربایجان غربی و شرقی افتاده بود و ما توانستیم بخشی از آن را به حق‌آبه استان و مغان بازگردانیم.

نماینده مردم پارس‌آباد مغان و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امری کاملاً مشهود است که ما از حق‌آبه مغان به جای دیگری نمی‌دهیم و استان اردبیل آن‌قدر شهامت و جسارت دارد که از حق خود دفاع کند.

وی ادامه داد: اعتباراتی برای ذخیره‌سازی آب در منطقه و استان اخذ شده و با وجودی که کشاورزان عزیز با مشکلات کم آبی مواجه هستند، اما باید واقعه خشکسالی را پذیرفته و خود را برای آن آماده کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله سوار و اصلاندوز مغان در مجلس بیان کرد: مشکل کم‌آبی و خشکسالی از تهدید‌های جهانی و منطقه‌ای برای آینده است و کشاورزان ما باید با رعایت اصولی الگوی کشت و مدیریت صحیح کشت دقت و حساسیت بیشتری به این موضوع داشته باشند.

جهانگیرزاده تصریح کرد: حق‌آبه مغان حق مسلم مردم استان و به خصوص مغان است که به همین منظور از هیچ تلاشی در راستای حفظ حقوق خود دریغ نمی‌شود.

وی اظهار کرد: انتظار داریم مسئولان استان اردبیل نیز در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند تا مشکل استان اردبیل از لحاظ تأمین آب شرب برای بخش کشاورزی که جزو مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین حوزه است، برطرف شود.

نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان گفت: تلاش خواهیم کرد مشکلات مردم در زمینه‌های مختلف را برطرف می‌سازیم.

از حق مردم منطقه مغان در حوزه آب کوتاه نمی‌آییم.

ولی اسماعیلی، نماینده مردم شهرستان‌های گرمی و انگوت در مجلس شورای اسلامی، نیز در این باره اظهار کرد: پیگیر حق‌آبه استان اردبیل از رود ارس تا قزل‌اوزن بوده و از حق مردم منطقه مغان در حوزه آب کوتاه نمی‌آییم و با برنامه‌ریزی اساسی برای حل مشکلات و مسائل منطقه تلاش خواهیم کرد.

چوب حراج به حق‌آبه‌های استان اردبیل و غفلت‌زدگی مسئولان
 
وی بیان کرد: مشکلی که در حال حاضر استان اردبیل را تهدید می‌کند، کم‌آبی و نیاز مبرم به آب در بخش آشامیدنی و کشاورزی بوده که به همین منظور نیاز است تا در این زمینه مجلس و مسئولان در کنار همدیگر برای رفع این مشکل گام‌های اساسی و هدفمند برداشته و از حق خود نگذرند.

نماینده مردم شهرستان‌های گرمی و انگوت در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: امیدواریم هر چه سریع‌تر با رفع مشکل کم‌آبی، خطری که بخش کشاورزی استان اردبیل در سال‌های آینده با آن روبه‌رو خواهد شد، برطرف شود.

و اما کلام آخر؛ این‌که انتظار می‌رود در سایه وحدت و همدلی مسئولان، بخش کشاورزی استان اردبیل که به عنوان شاهراه اقتصادی و اشتغال منطقه محسوب می‌شود با حفظ حق‌آبه مغان تا حد قابل توجهی در امان بماند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار:۲ آبان۱۴۰۰، کد خبر: ardabil.iqna.ir/۴۰۰۷۵۷۴
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین