پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۶۷۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
مطابق ماده ۱۸ قانون شورا‌های آموزش و پرورش، اشخاص حقیقی و حقوقی که بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی احداث کنند، موظف به پیش بینی واحد آموزشی در همان محل هستند که متاسفانه این قانون در سال‌های اخیر به درستی اجرایی نشده است.
شعار سال: معاون وزیر و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به خسارت‌هایی که طی چند زلزله اخیر در برخی شهرستان‌های کشور به مدارس وارد شده است، گفت: مدارسی که در سال‌های اخیر در کشور احداث شده است، همگی در برابر زلزله و بلایای طبیعی استحکام و مقاومت لازم را دارند و این موضوع یکی از مشخصه‌های مدرسه‌سازی و یکی از استاندارد‌های بسیار حائز اهمیت در این بخش است.

وی افزود: در ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ زلزله‌ای در شهر سی‌سخت استان کهگیلویه و بویراحمد به وقوع پیوست که به برخی فضا‌های آموزشی با قدمت بالا که در ردیف تخریب و بازسازی و یا مقاوم‌سازی قرار داشتند، آسیب وارد کرد. از همان روز‌های ابتدایی پس از زلزله، بازسازی و تعمیرات مدارس نیازمند آغاز شد.

رخشانی مهر اشاره کرد: ۲۶ مدرسه که نیازمند تعمیرات بودند، این تعمیرات انجام گرفت و ۴ مدرسه هم نیازمند مقاوم‌سازی بودند که به سرعت کار مقاوم‌سازی آن‌ها انجام شد. ۸ فضای آموزشی و خوابگاهی هم که پیشتر در ردیف تخریب و بازسازی بودند، اکنون در حال ساخت هستند و به امید خداوند متعال تا قبل از شروع سال تحصیلی آینده این مدارس تکمیل و به بهره‌‎برداری خواهند رسید.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به زلزله اندیکا در استان خوزستان گفت: در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ نیز زلزله‌ای در شهر اندیکا استان خوزستان اتفاق افتاد که به برخی فضا‌های آموزشی روستایی و عشایری خساراتی جزئی وارد کرد. با توجه به اینکه مصالح رایج مورد استفاده روستا‌ها در گذشته از سنگ و گل و… بوده است، لذا مدارسی که قدیمی بوده و با این مصالح ساخته شده بودند دچار آسیب‌هایی شدند.

وی تاکید کرد: در همان شب زلزله اندیکا، کارشناسان سازمان نوسازی مدارس کشور تمام روستا‌های این منطقه که کوهستانی و صعب العبور بود را بازدید کردند و کار بازسازی مدارسی که نیازمند تعمیرات بودند نیز آغاز شد. ۶ روستا که راه دسترسی به آن‌ها وجود نداشت و امکان ساخت مدرسه با مصالح رایج نیز امکان‌پذیر نیست، مقرر شد تا ۱۱ کانکس کلاسی با استفاده از هلی‌کوپتر به این ۶ منطقه روستایی ارسال شود.

رخشانی مهر گفت: همانطور که گفتم، مدارسی که در سال‌های اخیر توسط سازمان نوسازی مدارس کشور ساخته شده است، استحکام کافی در برابر حوادث غیرمترقبه را دارند، لذا مدارس در این گونه حوادث مأمن امنی برای حضور مردم و نیرو‌های امدادی می‌شوند. نمونه آن هم در زلزله‌هایی نظیر کرمانشاه به وضوح روشن بود و مردم به مدارس اطمینان کامل دارند و نیرو‌های امدادی نیز جهت کمک‌رسانی به مردم، در مدارس مستقر می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه انبوه‌سازی در کدام استان‌های کشور بیشتر است و طبق قانون رویه ساخت مدرسه در مناطقی که انبوه‌سازی می‌کنند به چه صورتی است؟ گفت: در سال‌های اخیر که موضوع ساخت شهر‌های جدید و مسکن مهر مطرح شده است، احداث واحد‌های مسکونی انبوه را در تمامی استان‌های کشور شاهد بوده‌ایم؛ از این رو موضوع تأمین فضای آموزشی مورد نیاز در این شهر‌های جدید نیز بسیار مورد تأکید بوده است.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در شهر‌های جدید و مسکن مهر، با همکاری شرکت‌های عمران شهر‌های جدید و وزارت راه و شهرسازی، موضوع پیش بینی فضا‌های آموزشی دنبال می‌شود، اما یکی از چالش‌هایی که اکنون با آن مواجه هستیم، انبوه‌سازی در خارج از شهر‌های جدید در استان‌های مختلف است.

وی تاکید کرد: مطابق ماده ۱۸ قانون شورا‌های آموزش و پرورش، اشخاص حقیقی و حقوقی که بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی احداث کنند، موظف به پیش بینی واحد آموزشی در همان محل هستند که متاسفانه این قانون در سال‌های اخیر به درستی اجرایی نشده است. اخیرا این مصوبه مجددا در مجلس تصویب شده است و امیدواریم که مشکلات گذشته که برخی انبوه‌سازان قانون را رعایت نمی‌کردند، حل شود.

رخشانی مهر در پاسخ به این سوال که در شهر‌های جدید از جمله پرند چقدر نیازسنجی برای ساخت مدرسه صورت می‌گیرد؟ گفت: به طور کلی نیازسنجی برای احداث مدارس توسط ادارات آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور انجام می‌پذیرد و مطابق با نیاز‌ها و براساس اولویت، به ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌ها اعلام می‌شود.

وی افزود: همچنین، یکی از موضوعاتی که تمامی استان‌ها توجه ویژه‌ای نسبت به آن دارند، موضوع شهر‌های جدید و مناطقی است که انبوه‌سازی در آنجا انجام شده است. ادارات کل نوسازی مدارس استان‌ها نیز متناسب با شهر‌های جدیدی که وجود دارد، تصمیم‌گیری و نیازسنجی انجام می‌دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در واکنش به افزایش ساخت و ساز در شهر‌های جدید گفت: ساخت فضا‌های آموزشی در کشور همواره براساس اولویت‌های احصاء شده بوده است. شهر‌های جدید هم از این موضوع مستثنی نیستند، اما همکاری نزدیکی با وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های عمران شهر‌های جدید وجود دارد تا بتوانیم در احداث فضا‌های آموزشی در این مناطق مشکلی نداشته باشیم.

وی بیان کرد: البته اهتمام بیشتری در این بخش نیاز است تا با همکاری سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان بتوانیم نیازمندی‌ها به فضا‌های آموزشی در این شهر‌های جدید را مرتفع کنیم. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، بیش از ۲ هزار پروژه آموزشی با قریب به ۹ هزار و ۵۰۰ کلاس درس و زیربنای ۱.۵ میلیون مترمربع در اقصی نقاط کشور احداث شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: پیش بینی می‌کنیم این عدد تا پایان سال جاری به ۱۵ هزار کلاس درس نوساز برسد. تلاش شده است تا نگاه به احداث فضا‌های آموزشی عمدتا در مناطق نیازمند، روستایی، عشایری و مناطق با مهاجرپذیری بیشتر دنبال شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۴۹۳۱۲، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین