پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
رونمایی از برند جدید کمپانی فیس‌بوک تحت‌عنوان «متا» با واکنش‌های گسترده‌ای در دنیا روبرو شد. یکی از مواردی که بیشترین واکنش را از سمت کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی داشت، مشابهت لوگوی جدید این کمپانی با لوگوی چند شرکت دیگر بود.
شعار سال: از سال ۲۰۰۴ که «مارک زاکربرگ» برای ارتباط میان دانشجویان دانشگاه هاروارد فیس بوک را راه‌اندازی کرد، هفده سال می‌گذرد؛ پلتفرمی که دوره جدیدی از تجربه کاربران در اینترنت را رقم زد و خیلی زود به یک نام و نماد آشنا در دنیا تبدیل شد. با گسترش هر چه بیشتر فیس‌بوک در بین کاربران و سود مالی کلان حاصل از آن، این استارتاپ به یک کمپانی بزرگ تبدیل شد و مانند خیلی از شرکت‌های دنیای فناوری اطلاعات، شروع کرد به گسترش کسب و کار. «اینستاگرام» و «واتس‌اپ» دو مورد از خرید‌های بزرگ این کمپانی بود که آن را به یک مجموعه‌ای از شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرد.

این روند فیس بوک به یک مجموعه بزرگ فراتر از پلتفرم فیس‌بوک تبدیل کرد و همه این‌ها در نهایت باعث شد یک فرایند ریبرندینگ بزرگ در دستور کار مالک این کمپانی قرار بگیرد. فرایندی که نه فقط تغییر لوگو بلکه حتی نام جدیدی را بر روی این مجموعه جدید قرار می‌دهد. «متا» با طرح گرافیکی یک نماد بی‌نهایت به رنگ آبی این برند جدیدی است که مارک زاگر برگ برای مجموعه جدید خود انتخاب کرده است و این هفته از آن رونمایی کرد.

ریبرندیگ فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران.

اما این رونمایی بزرگ در دنیا با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد. یکی از مواردی که بیشترین واکنش را از سمت کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی داشت، مشابهت لوگوی جدید این کمپانی با لوگوی چند شرکت دیگر بود.

یکی از اصلی‌ترین موارد، مشابهت پلتفرم آنلاین m-sense است که در زمینه درمان میگرن فعالیت می‌کند:
 
جنجال روی همه لوگو‌های مشابه متا

بالا، لوگوی شرکت m-sense پایین، لوگوی جدید فیس‌بوک

لوگوی دیگری که «متا» به آن بسیار شبیه است، مربوط به شبکه پزشکی ماتریکس است که در سال ۲۰۰۰ تأسیس شده است:
 
جنجال روی همه لوگو‌های مشابه متا

مشابهت دیگر که در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت به لوگوی شرکت مشهور ویژوال استودیو مربوط می‌شود؛ نرم‌افزار شناخته‌شده و قدیمی ویرایش ویدیو.
 
جنجال روی همه لوگو‌های مشابه متا

سمت راست، لوگوی متا - سمت چپ، لوگوی ویژوال استودیو.

اما این تنها مشابهتی نبود کاربران توییتر به آن پرداختند. لوگوی جدید به لوگوی شبکه تلویزیونی مشهور ABC در استرالیا نیز شباهت زیادی دارد. دیلی میل روز گذشته به واکنش کاربران توییتر نسبت به این موضوع پرداخت؛ از جمله کسانی که لوگوی ۵۰ ساله این شبکه تلویزیونی را کنار لوگوی جدید فیس‌بوک آپلود کرده بودند.
 
جنجال روی همه لوگو‌های مشابه متا

سمت چپ، لوگوی شبکه ABC - سمت راست، لوگوی متا

کاربران توییتر موارد دیگری از مشابهت لوگو را در پاسخ به توییت فیس‌بوک ذکر کرده‌اند:‌

لوگوی axie infinity یکی از این موارد است؛ این شرکت در عرصه بازی‌ها آنلاین فعالیت می‌کند و لوگوی آن مشابه علامت بی‌نهایت به رنگ آبی است.
 
جنجال روی همه لوگو‌های مشابه متا

سمت چپ، لوگوی axie infinity

لوگوی کمپانی Cisco Webex که در زمینه تولید تجهیزات ویدیو کنفرانس و کنفرانس ویدیویی کار می‌کند:
 
جنجال روی همه لوگو‌های مشابه متا

سمت چپ، لوگوی شرکت Cisco Webex

کمپانی بازی‌سازی «موگا» نمونه دیگر است:
 
جنجال روی همه لوگو‌های مشابه متا


ماجرای مشابهت‌ها محدود به فیس‌بوک نیست

مشابهت لوگوی کمپانی‌های بزرگ قبلا نیز سابقه داشته است. از جمله مواردی که بیشتر در مرکز توجه قرار گرفته است به صورت زیر است:

لوگویی که در سال ۲۰۱۴ طی فرایند ریبرندینگ شرکت گردشگری «Airbnb» طراحی شد با لوگوی شرکت ژاپنی «Azuma Drive-In» که در سال ۱۹۷۵ طراحی شده بود، مشابه از آب درآمد. البته این تنها مورد نبود و در توییتر مشابهت این لوگو با حداقل سه مورد دیگر در مرکز توجه قرار گرفت.
 
جنجال روی همه لوگو‌های مشابه متا

شرکت «National Film Board»، مجموعه تولید و توزیع فیلم کانادایی است که طراحی لوگوی آن به سال ۱۹۶۹ برمی‌گردد، اما بعدتر «Virtual Global Taskforce» که یک سازمان مبارزه با آزارجنسی کودکان است بر اساس شعار محوری خود لوگویی را طراحی کرد که مشابهت زیادی با آن داشت.
 
جنجال روی همه لوگو‌های مشابه متا

لوگوی سیستم عامل کدباز «Ubuntu» مورد دیگری است که لوگوی آن کاملا مشابه موسسه حقوق بشری hrf است.
 
جنجال روی همه لوگو‌های مشابه متا

علت مشابهت لوگو‌ها چیست؟

نکته‌ای که در خصوص همه مشابهت‌ها مورد توجه گرفته است، به ویژگی لوگو‌ها در دهه اخیر اشاره دارد که به سمت مینیمال و هرچه ساده‌بودن پیش رفته است؛ متخصصان برندینگ می‌گویند المان‌هایی ساده‌ای که برای طراحی لوگو‌ها مورد استفاده قرار میگیرد، محدود است و همین منجر به بروز شباهت‌های متعدد می‌شود.

«کریتیو بلاگ» در این خصوص می‌نویسد: مگر اینکه لوگو یک طراحی کاملا غیر معمول داشته باشد وگرنه این احتمال وجود دارد که کسی، در جایی ایده اولیه مشابهی داشته باشد؛ به‌ویژه در مواردی که لوگو به اشکال ساده، تک‌نگاری و استعارات بصری‌ست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰، کدخبر: www.alef.ir، ۴۰۰۰۸۰۹۱۲۵
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین