پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۰۶۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
«سربازی حذف نخواهد شد» این تصمیم قاطع ستاد کل نیرو‌های مسلح است؛ مطلبی که «امیردریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور» رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح اعلام و اظهار داشت: ستاد کل نیرو‌های مسلح به دنبال خوشایند‌سازی، بهبود وضعیت سربازی، افزایش نگهداشت، بهبود حقوق، کاهش مشکلات و بومی‌سازی بوده و مطالبات سربازان را بررسی می‌کند.
شعار سال: «سربازی حذف نخواهد شد» این تصمیم قاطع ستاد کل نیرو‌های مسلح است؛ مطلبی که «امیردریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور» رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح اعلام و اظهار داشت: ستاد کل نیرو‌های مسلح به دنبال خوشایند‌سازی، بهبود وضعیت سربازی، افزایش نگهداشت، بهبود حقوق، کاهش مشکلات و بومی‌سازی بوده و مطالبات سربازان را بررسی می‌کند.

طرح جریمه مشمولان غایب، تغییر در مدت دوره آموزشی سربازی، بکارگیری سرباز حرفه‌ای و آخرین وضعیت سربازی مشمولان متاهل از جمله مسائلی است که امیر دریاداردوم غلامرضا رحیمی پور به آن‌ها پاسخ داد.


سرباز حرفه‌ای وجود ندارد!

این روز‌ها برخی از نمایندگان مجلس از ارائه طرح‌های مختلف مبنی بر تغییر در نحوه سربازی سخن می‌گویند، واقعیت این طرح‌ها چیست؟ آیا سربازی دچار تغییر و تحول می‌شود؟

عده‌ای نظرات شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی بیان می‌کنند؛ در صورتی که تنها مرجع رسیدگی در این زمینه کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی است.

از طرفی طرح‌های مختلفی در این کمیسیون در حال بررسی است و دوستان باید توجه داشته باشند که مطالبی را که تصویب نشده اعلام نکنند.

از سربازی حرفه‌ای چه خبر؟ بفرمایید با توجه به شرایط موجود اجرای طرح سرباز حرفه‌ای شدنی است؟

سربازی حرفه‌ای وجود ندارد؛ بلکه آن چیزی که گفته می‌شود ارتش حرفه‌ای است که در دنیا در بخشی کلان وجود دارد و قابل انعکاس است؛ ستادکل نیز در این زمینه می‌گوید سربازی حذف نخواهد شد فقط کیفیت بهتر می‌شود چرا که تولید امنیت نیاز به نیروی انسانی، زحمت و انرژی دارد؛ تولید امنیت هزینه دارد اعم از نیروی انسانی و تجهیزات و ....
 
تولید امنیت مختص بی‌پول‌ها و پابرهنه‌ها نیست/همه باید سهم خود را ادا کنند

باید گفت برای تأمین امنیت همه باید نقش داشته باشند؛ نمی‌شود که عده‌ای امنیت را تولید کنند و بقیه بهره‌برداری کنند؛ تولید امنیت دست عده‌ای بی‌پول و پا برهنه باشد و آن‌هایی که پول‌دارتر هستند فقط از آن بهره‌برداری کنند و به کار و زندگی خودشان برسند.

تولید امنیت سخت است؛ آسان نیست و هزینه دارد بنابراین آدم ایثارگر می‌خواهد.

باید بگویم سربازی آسان شدنی نیست و همه باید دین خود را به نظام و کشور به نوبت ادا کنند البته به این هم معتقدیم که باید خدمت عادلانه باشد و اصل عدالت در تولید امنیت رعایت شود یعنی حقوق، نگهداشت و وضعیت همه عادلانه و منطقی باشد.

طرح جریمه مشمولان غایب ناعادلانه است/ستادکل مخالف است

طرح جریمه مشمولان غایب دوباره در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. آیا ستادکل نیرو‌های مسلح با اجرای آن موافق است؟

طرح جریمه مشمولان غایب در دستور کار مجلس است و بسیاری از نمایندگان مجلس و از طرفی خود ستادکل نیز با این مسأله مخالف است چرا که این موضوع، مشکلی را حل نمی‌کند بلکه فقط تعداد مشمولان غایب را زیاد می‌کند.

باید گفت اجرای این طرح عادلانه نیست و با توجه به اینکه باید طرح‌ها عادلانه باشد این طرح طرفدار چندانی ندارد؛ مگر می‌شود کسی که پول دارد سربازی نرود و این طرح مصداق این است و به همین دلایل بسیاری از نمایندگان مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

از طرف دیگر نیز در سال‌های اجرای این طرح آثار نامناسبی از آن را شاهد بودیم چرا باید دوباره آن را تکرار کنیم به جایش نمایندگان پیگیر حق و حقوق سربازان باشند که حقوق بیشتر و فوق‌العاده کافی به آن‌ها بپردازند.

 آخرین فرصت تکمیل پرونده جریمه غیبت متقاضیان۹۷ تا پایان سال

یک سری از مشمولان غایب در سال ۹۷ در طرح جریمه غیبت سربازی شرکت کرده و تسویه حساب نکرده اند تکلیف آن‌ها چه می‌شود؟

آخرین مهلت تکمیل پرونده مشمولان غایبی که در سال ۹۷ متقاضی پرداخت طرح مشمولان غایب بوده اند طبق قانون بودجه تا سال ۱۴۰۰ است.

مطابق قانون بودجه ۱۴۰۰ مشمولان وظیفه غایبی که بیش از ۸ سال غیبت از سربازی داشته و در سال ۹۷ و ۹۹ بخشی از اقساط خود را پرداخت کرده‌اند برای تکمیل پرونده و پرداخت کل اقساط فقط در سال ۱۴۰۰ فرصت دارند تا بتوانند مابقی بدهی را پرداخت کرده و کارت معافیت خود را بگیرند.

این افراد باید برای تکمیل پرونده و پرداخت اقساط به پلیس + ۱۰ یا سازمان نظام وظیفه عمومی مراجعه کنند.

از بهبود شرایط سربازی گفتید، در این راستا چه ایده‌ای دارید؟

بحث حقوق، نگهداشت، فوق‌العاده کامل و مطالبی از این قبیل از جمله مطالباتی است که ستاد کل از مجلس و دولت در سال ۱۴۰۱ خواهد داشت تا وضعیت سربازی از این هم بهتر شود.

بخشش اضافه خدمت سنواتی با فرمانده است

در هفته نیروی انتظامی خبری مبنی بر بخشودگی بخشی از سنوات سربازان ناجا اعلام شد؛ بخشش سنوات شامل حال دیگر مشمولان در حال خدمت سازمان‌های دیگر اعم از سپاه، ارتش و وزارت دفاع و ... هم می‌شود؟

برابر مقررات فرماندهان می‌توانند تمام یا بخشی از اضافه خدمت سنواتی برای سربازی را که از عملکردش راضی هستند ببخشند.

در هفته نیروی انتظامی سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که بخشی از اضافه خدمت سنواتی سربازان ناجا بخشیده می‌شود و این موضوع از اختیارات فرمانده است، اما باید به این نکته توجه داشت که اگر همه اضافه خدمت‌ها بخشیده شود عادلانه نیست چرا که در آن صورت چه تفاوتی بین آن فردی که به موقع آمده و آن فردی که دیر مراجعه کرده باقی می‌ماند.

۸۰ درصد مشمولان سر موقع به خدمت می‌آیند

البته باید گفت که ۸۰ درصد مشمولان سر موعد خود را معرفی کرده و به خدمت اعزام می‌شوند.

شرایط بخشش اضافه خدمت سنواتی چیست؟

سربازان دارای سنوات اضافه خدمت اگر در حین خدمت احراز شایستگی کرده و رضایت یگان خدمتی و فرماندهان ارشد را جلب کنند همان ۳ یا ۶ ماه اضافه خدمت هم بخشیده می‌شود.

به موجب تبصره یک ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولان غایبی که به خدمت سربازی اعزام می‌شوند در صورتیکه در حین خدمت حسن اخلاق و رفتار و جدیت در انجام وظیفه از خود نشان دهند یا در مناطق جنگی، عملیاتی و امنیتی ابراز شجاعت و فداکاری کنند به طوریکه مراتب مورد گواهی فرماندهان باشد تمام یا بخشی از مدت اضافه‌خدمت سنواتی آن‌ها بخشیده می‌شود.

براساس این ضوابط، مصادیق اخلاق و رفتار، حسن انجام وظیفه و شرایط خاص به کلیه سازمان‌های نیرو‌های مسلح ابلاغ شده و کارکنان وظیفه دارای غیبت سنواتی ۳ یا ۶ ماه می‌توانند با مراجعه به نیروی انسانی یگان‌ها از نحوه برخورداری از مقررات بخشش آگاه شوند.

برخی از مصادیقی که موجب استفاده از بخشش حین خدمت می‌شود به شرح ذیل است:

۱- خدمت کارکنان وظیفه که بومی و یا غیر بومی در منطقه امنیتی درگیر با حداقل ۶ ماه خدمت به صورت پیوسته و یا ۸ ماه به طور متناوب و کارکنان وظیفه غیربومی در منطقه امنیتی غیردرگیر و عملیاتی با حداقل ۱۰ ماه خدمت و کارکنان وظیفه غیربومی در منطقه محروم و بد آب و هوا با حداقل ۱۲ ماه خدمت در منطقه.

۲- خدمت در مشاغل سخت و زیان‌آور مانند امور حفاظت فیزیکی، دژبانی، رانندگی در مناطق کم برخوردار.

۳- کارکنان وظیفه شاغل در مناطق عادی که حداقل یکسال در یگان پاسداری خدمت کرده باشند.

۴- کارکنان وظیفه که به واسطه شغل عموماً در معرض شرایط جوی سرما، گرما یا به اصطلاح در محیط خارج از سازمان‌ها خدمت کرده باشند.

۵- افراد دارای شرایط خاص مانند کارکنان وظیفه یتیم، فرزند ایثارگران، کارکنان وظیفه متأهل، پدر در حبس مشروط به اینکه محکومیت امنیتی نباشد، فوت اعضای درجه یک خانواده در طول خدمت، کارکنان وظیفه تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی.

۶- حسن نگهداری اموال در اختیار کارکنان وظیفه مانند رانندگان.

۷- کارکنان وظیفه که در عین رعایت نظم و انضباط در قبل و در حین خدمت موفق به ثبت ابتکار منجر به تولید محصول، مقاله علمی مهم و معتبر شده باشند.

۸- کارکنان وظیفه حافظ حداقل یک جزء قرآن، حافظ حداقل یک پنجم نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و اصول کافی

۹- سرباز نمونه در جشنواره‌های سازمانی و نیرویی مانند جشنواره حضرت علی‌اکبر (ع)، گرامیداشت روز سرباز و برتر دوره‌های آموزشی

۱۰- نفرات اول تا دهم مسابقات فرهنگی، ورزشی، علوم قرآنی و علمی که در سطح سازمان نیرو‌های مسلح برگزار می‌شود؛ نفرات اول تا سوم مسابقات فرهنگی، ورزشی، علوم قرآنی و علمی در سطح یگانی، استانی و نیرویی شده باشند.

تغییر مدت دوره آموزشی به نفع سرباز است

چندی پیش خبری مبنی بر تغییر مدت آموزش دوره سربازی اعلام شد؛ در دوره کرونا دوره سربازی یک ماهه بود که الان افزایش یافته است؛ علت آن چیست؟

ستاد کل نیرو‌های مسلح درصدد است که مدت آموزشی را بیشتر کند بر همین اساس افزایش مدت دوره آموزش سربازی در دستور کار است چرا که این افزایش هم به نفع سرباز است و هم به نفع یگان‌های نظامی چرا که یادگیری سرباز بیشتر می‌شود.



درست است که دوره آموزشی سختی دارد، اما باید گفت ارزشش را دارد چرا که هرچه آموزش بیشتر شود مفهومش یعنی یادگیری بیشتر شده و سرباز مفاهیم و آموزش‌های نظامی را در دوره بیشتری می‌گذراند؛ این موضوع آمادگی جسمی و روحی سرباز را برای گذراندن دوره سربازی در مناطق مختلف بیشتر کرده و سرباز را آماده‌تر می‌سازد؛ البته این موضوع فعلاً در حال رایزنی است.

۱۷ تا ۲۴ ماه، مدت دوره خدمت سربازی

در حال حاضر مدت دوره خدمت سربازی چند ماه است؟

طبق قانون خدمت وظیفه عمومی کماکان از ۱۷ تا ۲۴ ماه است.

افرادی که در مناطق مرزی و امنیتی خدمت می‌کنند ۱۷ ماه، مشمولانی که در محل سکونت خود و یا مناطق خوش آب و هوا دوره سربازی خود را طی می‌کنند باید ۲۴ ماه خدمت کنند.

سربازان متاهل هم که در منطقه سکونت خود دوره سربازی را می‌گذراند آیا برای آن‌ها هم ۲۴ ماه محسوب می‌شود؟

سربازان متاهل در هر منطقه‌ای که خدمت کنند دو ماه از مدت مصوب کمتر به سربازی می‌رود.

اگر سرباز متاهل در محل سکونت خود که منطقه خوش آب و هوایی است خدمت کنند ۲۲ ماه خدمت و اگر محل سکونتش منطقه محروم و مرزی باشد ۱۵ ماه خدمت می‌کنند.

برای مشمولان متاهل چه مزایای دیگری در نظر گرفته شده است؟

همانطور که گفتم در راستای کمک به سربازان متاهل کماکان ستاد کل نیرو‌های مسلح پیگیر انجام خدمت سربازی در محل سکونت آن‌ها و اعطای دو ماه کسر از خدمت است همچنین به ازای هر فرزند سه ماه از خدمت سربازی افراد متاهل کاسته می‌شود.

از سوی دیگر حقوق سربازان متاهل بیشتر از کارکنان وظیفه مجرد پیش بینی شده و حقوق این دسته از کارکنان وظیفه ۱۰۰ درصد معادل قانون خدمت وظیفه عمومی است که علاوه بر آن، حق تاهل نیز به آن‌ها پرداخت می‌شود.



به طور کلی می‌توان گفت که سربازان متاهل با کسر حق بیمه، حقوقی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به بالا، بسته به مدرک تحصیلی، محل خدمت و سایر مزایا دارد.

تعداد روز‌های مرخصی سربازان مشابه مرخصی پایوران است

میزان مرخصی سربازان چند روز تعیین شده است؟

مرخصی کارکنان وظیفه مانند کارکنان پایور دیده شده است؛ بر این اساس به میزان ۳۰ روز اجازه مرخصی داشته و تا یک ماه نیز می‌توانند مرخصی تشویقی دریافت کنند.

مشمولان به شایعات توجه نکنند/ سر موعد قانونی به سربازی بیایید

هر از چندگاهی خبری مبنی بر تغییر مدل سربازی یا خرید خدمت و ... به گوش می‌رسد که باعث تردید در اعزام مشمولان می‌شود؛ شما به عنوان رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز که از آخرین تغییرات سربازی اطلاعات کاملی دارید چه توصیه‌ای به مشمولان می‌کنید؟

باید به جوانان عزیز بگویم که دقت داشته باشند و به شایعات توجه نکرده و هر موضوعی در حوزه سربازی را از ستاد کل نیرو‌های مسلح پیگیر باشند.

مشمولان عزیز باید برای وقت خود ارزش قائل شده و خود را معطل حرف یا طرح‌های تصویب نشده یا نقل قول‌های ناصحیح در شبکه‌های مجازی نکرده و تلاش کنند که سربازی‌شان را در موعد قانونی خود انجام دهند چرا که در غیر این صورت هم سنشان بالا می‌رود و هم نگرانی و استرس‌شان بیشتر شده و هم تبدیل به یک سرباز غایب شده و از یکسری از مزایای اجتماعی محروم می‌شوند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری انتخاب، تاریخ انتشار:۱۰ آبان ۱۴۰۰، کد خبر:۶۴۵۳۶۰، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین