پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۱۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
مطالعه جدید محققان نشان داده است که قدرت ژنتیک حتی در عادات خواب ما هم نقش دارد.

شعارسال: محققان موسسه مغز اُدونل تکزاس دو ژن را در موش‌ها شناسایی کرده‌اند که یکی از آنها میزان عمیق بودن خواب را کنترل می‌کند و دیگری بر خواب دیدن یا ندیدن ما نقش دارد. این کشف می‌تواند منجر به ایجاد درمان‌های جدید در مورد اختلالات خواب شود.

این ژن‌ها مخصوصا بر خواب غیر REM (حرکت سریع چشم) که شامل خواب عمیق و میزان خواب REM است کنترل دارند.

این یافته‌ها نه تنها به محققان در فهم بهتر ارتباط بین ژنتیک و الگوی خواب کمک می‌کند، بلکه می‌تواند منجر به شیوه جدید تحقیق در شناسایی بهتر اهداف احتمالی درمان اختلالات خواب نیز شود.

دکتر جوزف تاکاهاشی، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما معتقدیم این دو ژن از اولین ژن‌های تنظیم کننده خواب هستند.»

در این مطالعه، محققان رفتار خواب دو موش تغییریافته از لحاظ ژنتیکی را مورد مطالعه قرار دادند: موش خواب آلود که در ژن Sik3 آن جهش اتفاق افتاده بود و موجب شده بود که 50 درصد بیش از یک موش عادی خواب غیرREM داشته باشد؛ و موشی که خواب نمی‌دید و آن هم ناشی از ایجاد جهش در ژن Nalcn او بود که موجب می‌شد کمتر از یک موش عادی خواب REM داشته باشد.

زمانی‌که این دو جهش در سایر موش‌ها انجام شد، محققان مشاهده کردند الگوی خواب مشابه اتفاق افتاد و به این نتیجه رسیدند که این دو ژن بر خواب تاثیر دارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار خبر 23 آبان 1395، کدمطلب: 428213 ،www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین