پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۶۴۱۸۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
وضعیت قرمز شاخص‌های بورس باعث شده تا رئیس‌جمهور در جلسه یکشنبه هیئت دولت به آن واکنش نشان دهد.
شعار سال: سخنان رئیس‌جمهور درباره رفع مشکلات بورس در حالی است که او و دیگر نامزد‌های ریاست‌جمهوری، در خرداد ماه امسال بار‌ها از رویکرد تیم اقتصادی دولت حسن روحانی انتقاد داشتند و برای حل این مشکلات و به‌خصوص بورس وعده داده بودند. جالب آنکه از بین آن نامزدها، علاوه بر ابراهیم رئیسی، محسن رضایی به‌عنوان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید در کابینه سیزدهم حضور دارند و اتفاقا در برنامه‌های خود بر بهبود مشکلات بورس تأکید داشتند.

حل مشکل در ۳ روز
قاضی‌زاده‌هاشمی حتی مدعی شد سه‌روزه می‌شود مشکل را حل کرد. او پنجم خرداد در نشستی مطبوعاتی گفته بود: «معضل بورس قابل حل است، سه‌روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد و به یک دستور حکومتی از رئیس‌جمهور نیاز دارد».
قاضی‌زاده‌هاشمی که در آن زمان نایب‌رئیس مجلس بود، گفت که درمورد بورس شکایت و بازخواست کرده و این مسیر را رها نمی‌کند. او ابراز امیدواری کرده بود در صورت رسیدن به پاستور مشکل بورس حل شود.
رئیس بنیاد شهید و معاون کنونی رئیس‌جمهور در مناظره اول کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری نیز گفته بود: «بورس یک مسئله حاد و یک مسئله ساختاری و مزمن دارد که بخش ساختاری آن در مجلس در حال اصلاح است و بخش حاد آن با سه دستورالعمل در سه، چهار روز اول دولت پیش‌بینی شده که به سمت بهبود بازار سرمایه برویم». او در مناظره سوم نیز گفت که در صورت رفتن به پاستور سعی می‌کنیم کلاهبرداری که در سهام عدالت و بورس اتفاق افتاد را به‌سرعت به نتیجه برسانیم.
قاضی‌زاده‌هاشمی، هرچند رئیس‌جمهور نشد، اما نزدیک به ۵۰ روز است به‌عنوان معاون ابراهیم رئیسی در کابینه او حضور دارد، اما معلوم نیست چرا از رئیس‌جمهور نمی‌خواهد با یک دستور حکومتی مشکل بورس را سه‌روزه حل کند.
محسن رضایی هم از افرادی بود که قصد کرد دولت را در دست بگیرد، اما به معاونت اقتصادی در کابینه ابراهیم رئیسی رسید. او که دکترای اقتصاد دارد در مناظره اول کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری گفته بود رابطه دولت با اقتصاد و رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است و دولت دست در جیب مردم می‌کند. رضایی گفته بود مگر زندگی مردم باید از زندگی دولت جدا باشد و پرسیده بود که چرا قطار انقلاب روزبه‌روز کوچک شده و به اسکوتر تبدیل شده باشد.
دبیر آن روز‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در آن زمان وعده داده بود که یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را برای ۴۰ میلیون نفر تضمین کرده، خسارات بورس را جبران می‌کند و ایالت‌های اقتصادی را طبق قانون انجام خواهد داد. او در مناظره دوم هم گفته بود مشکلات مردم با شعار، وعده، شعبده‌بازی و حرف‌های مفت حل نمی‌شود بلکه این مشکلات ریشه اقتصادی دارد و با حرف‌درمانی به نتیجه نمی‌رسد.
محسن رضایی حالا در قامت معاون اقتصادی رئیسی گفته برنامه‌های جدیدی برای بهبود شرایط داریم و به احتمال زیاد در آذرماه خبر‌های خوبی به مردم خواهد رسید. او گفته: «دولت برای تقویت بازار سرمایه اقدامات متعددی را پیگیری می‌کند؛ زیرساخت بازار سرمایه در حال تکمیل است و از آنجا که بازار سرمایه را برای آینده اقتصادی کشور بسیار مهم می‌دانیم، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای آن قائل هستیم و آن را تقویت می‌کنیم». او به سهامداران این بازار توصیه کرده صبر و حوصله داشته باشند و وعده داده آینده بورس بسیار خوب خواهد بود. محسن رضایی بعد از آنکه از نشستن بر روی صندلی ریاست‌جمهوری ناکام ماند برنامه‌های اقتصادی خود را در اختیار ابراهیم رئیسی گذاشت، البته هنوز معلوم نیست وعده آذرماه و آینده خوب بورس جزء آن برنامه‌ها بوده یا تیم اقتصادی رئیس‌جمهور در حال اجرائی‌کردن برنامه‌های خود است.

وعده‌های رئیسی
شخص ابراهیم رئیسی نیز در اواخر خرداد و زمانی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود به صورت سرزده به تالار بورس اوراق بهادار رفته و در دیدار با مال‌باختگان بازار سرمایه، وعده‌هایی داده بود. او گفته بود: «نباید مشکلات را پشت گوش انداخت بلکه باید در دل مشکلات رفت، راه‌حل‌ها را پیدا کرد و با کمک همه کسانی که می‌توانند نقش‌آفرین باشند، وضعیت را به‌سرعت اصلاح کرد. بازار بورس و مسائل آن مثل نرخ‌گذاری و دامنه نوسان را نمی‌توان دستوری اداره کرد بلکه باید سازوکار‌هایی برای آن ایجاد شود».
رئیسی همچنین در واکنش به گلایه‌های چند نفر از مال‌باختگان بورس درباره عدم اجرای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار بورس، قول داده بود این موضوع را با جدیت پیگیری کند. او گفته بود که مبلغ مصوب در جلسه سران قوا باید زودتر به بازار سرمایه تزریق شود تا وضعیت بورس هرچه سریع‌تر سامان یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار:۱۱آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۵۶۹۱۶۸، khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین