پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۷
چشمه کوهرنگ در نتیجه فروش آب به صنایع و درآمدزایی برای آبفا و پروژه‌های انتقال آب خشک شده است و کارشناسان هشدار می‌دهند «کوهرنگ و روستا‌های اطراف آن ظرف ۵-۶ سال خالی از سکنه می‌شود.»

شعار سال:به گفته همت بدری‌فرد در حال حاضر ۷۵ روستای کوهرنگ با تانکر آب‌رسانی می‌شود؛ «حدود ۴ سال پیش برای ساخت سد تونل سوم کوهرنگ بیش از چهار هزار انفجار انجام شد و به‌واسطه این انفجارها یکی از بزرگ‌ترین چشمه‌های منطقه به نام چشمه مروارید کاملا خشک شد. چشمه‌ای که آب مورد نیاز بیش از ۶۰ روستا را تامین می‌کرد.»
 
این خبرنگار از جوانان همشهری خود می‌گوید که برای کارگری به عسلویه می‌روند و تن به سخت‌ترین کارها در شرایط دشوار می‌دهند، از آمار بالای قربانیان حوادث در عسلویه می‌گوید و اینکه جان و سلامت همشهریانش قربانی نان می‌شود، چون در شهر خود امکانی برای اشتغال ندارند.
 
بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، استان‌ چهارمحال و بختیاری با ۱۳/۴ درصد یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در کشور را به خود اختصاص داده است. این گزارش نبود صنایع بزرگ و تعطیلی کشاورزی‌ به دلیل نبود آب را از جمله دلایلی دانسته که در آمار بیکاری در این استان سهم دارند.
 
اسحاق کریمیان کارشناس ارشد آب درباره اثرات پروژه‌های انتقال آب از کوهرنگ به استان‌های کویری می‌گوید «وزارت نیرو با آب‌فروشی حقوق کارمندان خود را پرداخت می‌کند. آب را به کسی می‌فروشند که بیشترین پول را بپردازد. کشاورز و محیط‌زیست پول ندارند. در نهایت چه کسی پول نقد دارد؟ صنایع. وزارت نیرو بده‌بستان‌هایی با صنایع دارد. در سال بالغ بر یک میلیارد مترمکعب آب از چهارمحال‌وبختیاری به سمت فلات مرکزی منتقل می‌شود. ارزش افزوده این میزان را محاسبه کنید ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.»
 
فروش ویژه آب به صنایع توسط آبفا و وزارت نیرو سابقه‌دار است؛ در سال ۹۲ روزنامه شرق خبر داد که شرکت آب و فاضلاب تهران برای کسب درآمد بیشتر، بخشی از آب شرب را پنج‌برابر قیمت به صنایع می‌فروشد. معاون وقت وزیر جهاد کشاورزی در سال ۹۸ نیز گفته بود «فروش آب چاه‌های کشاورزی (در قالب طرح بازار آب) به بخش صنعت یا خدمات به معنی تغییر کاربری اراضی و خلاف قانون است.» چند روز پیش هم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خبر داد که مردم شهر بجنورد از طعم و بوی بد آب گلایه‌مند‌ند و این در حالی است که مجتمع پتروشیمی خراسان از باکیفیت‌ترین آب چاه‌های این منطقه برای خنک کردن دستگاه‌های خود استفاده می‌کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری میدان  ، تاریخ انتشار:  12 آبان1400، کدخبر: ،www.meidaan.com،80992

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین