پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۶۴۲۹۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
طرح ملی نخبگان علوم انسانی، اکنون در کشور دیگر نامی ناشناخته نیست، بلکه در نزدِ عمومِ نخبگان علوم انسانی طرحی شناخته شده است که توانسته پنج دورۀ متوالی در گسترۀ قابل توجهی فرایند آموزش و بعضاً پژوهش دانشجویان علوم انسانی را با عمق و دقت قابل توجهی دنبال کند.
شعار سال: ششمین دورۀ این طرح پس از وقفه‌ای دوساله و پس از برگزاری مراسم افتتاحیه در تاریخ ۱۲ آبان ۱۴۰۰، با ارائۀ سخنرانی دکتر رضا داوری اردکانی، استاد فلسفۀ دانشگاه تهران و ریاست محترم فرهنگستان علوم با موضوع «تاملی تاریخی-نظری در باب مواجهۀ ما با تجدد» در ۱۵ آبان آغاز خواهد شد. برخلاف ادوار قبلی که در تابستان و به‌مدت دو هفته به‌صورت حضوری در قالب اردوی علمی برگزاری می‌شد، دورۀ ششم به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در شش هفته و به‌صورت مجازی و البته برای مخاطب گسترده‌ترِ حدود ۶۰۰ دانشجویِ برگزیده علوم انسانی در کنکور سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

در هفتۀ دوم در ۲۲ آبان، دکتر سیدحمید طالب زاده، دبیر شورای تحول در علوم انسانی سخنرانی با عنوانِ «ماهیت علوم انسانی مدرن».

در هفتۀ سوم در ۲۹ آبان‌ماه، دکتر حسین کچویان با عنوان «زمینه‌های تاریخی-اجتماعی ظهور علوم انسانی مدرن» مباحث را ادامه خواهند داد.

دکتر مسعود درخشان، در ۶ آذرماه به‌عنوان چهارمین موضوع با عنوان «ماهیت اقتصادی جهان مدرن» مطالب خود را ارائه خواهند داد.

حجت‌الاسلام سیدید‌الله یزدان‌پناه در ۳۰ آذرماه با عنوان «حیات حقیقی انسان به روایت قرآن» در هفتۀ پنجم و در نهایت، حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا در ۲۰ آذرماه با عنوان «جایگاه و نقش علوم در تاریخ و تمدن اسلامی» به ارائۀ دیدگاه تخصصی خود خواهند پرداخت.

هر یک از اساتید محترم، دو روز بعد از سخنرانی اصلی، با دانشجویان به پرسش و پاسخ در فضای مجازی خواهند پرداخت. مطابق اقتضائات خاص دورۀ گفتمان، شاگردان اساتید مذکور و یا اساتیدی جوانی که شایستگی لازم برای شرح و بسط اندیشۀ استاد اصلی را دارند، در قالب جلساتی در روز سوم بعد از سخنرانی اساتید، ساعت ۱۹ تا ۲۱، بحث را برای دانشجویان تبیین کرده و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ خواهند داد.

در حاشیۀ این جلسات در روز‌های دیگر هفته نیز مربیان علمیِ دورۀ گفتمان، به ارتباط مستمر خویش با دانشجویان طرح ادامه می‌دهند. در کنار این برنامۀ اصلی، دو تک‌سخنرانی دیگر، توسط خانم دکتر جمیله علم‌الهدی با عنوان «تکوین نهاد آموزشی مدرن در ایران» در ۲۴ آذر و دکتر محمدیوسف نیری با عنوان «انسان در عرف عرفان؛ تلقی انسان در نگاه مولوی» در ۱۷ آذر ارائه خواهد شد.

این برنامۀ عمیق با برنامه‌های جنبی بسیار دیگری نظیر مطالعۀ متون، جزوات علمی، استماع پادکست‌های علمی، بسته‌های چند رسانه ای، اخذ آزمون‌های موضوعی و نظایر آن‌ها همراه است. مطابق برنامۀ طرح ملی گفتمان، دانشجویان همراهی که در این شش هفته توانسته باشند معیار‌ها و ملاک‌های همراهی با طرح را کسب کنند، بعد از این دورۀ مقدماتی، واردِ دورۀ پنج سالۀ آموزشی و پنج سالۀ پژوهشی می‌شوند که شامل مباحث عمومی و تخصصی در رشته‌های فلسفه، حقوق، علوم اجتماعی، مدیریت، اقتصاد، روان‌شناسی، علوم‌تربیتی و علوم سیاسی است. امید است این طرح بتواند در پرتو الطاف الهی و با هدایت علمیِ اساتید شاخص حوزه و دانشگاه، گامی بلند در ارتقاء سطح علوم انسانی و نیل به اهداف و آرمان‌های مذکور در بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی بردارند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری شفقنا، تاریخ انتشار:۱۲ آبان ۱۴۰۰، کد خبر:۱۲۵۵۹۵۸، www.fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین