پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۳۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری گفت: هم اکنون با داشتن ظرفیت‌های لازم برای تولید پلاسما، واکسن‌های دام و طیور، دارو‌های بیوتکنولوژیک، کود‌های زیستی و نهال‌های کشت بافتی، قدرت رقابت در بازار جهانی را داریم.

شعار سال:دکتر علیرضا خاکدامن، رئیس گروه تولید، تجاری سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری گفت: شرکت های دانش بنیان از جمله شرکت هایی هستند که توانسته اند از گردنه های دانش فنی گذر کنند و اکنون صاحب دانش فنی پایدار باشند.
 
دکترای مدیریت تکنولوژی افزود: اکنون شرکت های دانش بنیان حوزه زیست فناوری با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری توانسته اند رشد پیدا کنند و حتی صادرات نیز داشته باشند؛ عمده صادرات شرکت های دانش بنیان مربوط به شرکت هایی است که هم اکنون در حوزه داروهای بیوتکنولوژی فعال هستند.
 
وی اظهارداشت: پیش از این ایران وارد کننده بسیاری از داروها بود. داروهایی که به سختی می توانستیم آنها را با صرف هزینه های گزاف تهیه کنیم و بسیاری از بیماران نیز برای تهیه این داروها تحت فشار مالی و روحی بودند. خوشبختانه اکنون شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه زیست فناوری موفق به تولید بسیاری از داروهای مورد نیاز جامعه شده اند. مثلا طی چند ماه گذشته مجوز نخستین داروی مشتق از پلاسما در کشور برای یک شرکت دانش بنیان داخلی صادر شد. این شرکت می تواند در گام نخست، یک سوم نیاز بازار را پوشش دهد. ظرفیت تولید آن نیز به مرور زمان افزایش پیدا می کند.
 
وی خاطرنشان کرد: ما پیش از این همیشه در تهیه داروی آلبومین کمبود داشتیم. این دارو را به سختی و با صرف هزینه بسیار بالا تامین می کردیم. بسیاری از مردم متاسفانه به دلیل کمبود این دارو جانشان را از دست می دادند اما اکنون با کمک یک شرکت داخلی و همکاری نهادهای مختلف توانسته ایم این محصول را با کیفیت خیلی بالاتر و قیمت کمتر به تولید برسانیم؛ هزینه این دارو تقریبا 30 تا 50 درصد کمتر از نمونه مشابه خارجی است.
 
وی تصریح کرد: هم اکنون در تولید پلاسما، واکسن های دام و طیور، داروهای بیوتکنولوژیک، کودهای زیستی، نهال های کشت بافتی ظرفیت های زیادی در کشور ایجاد شده است. چنین ظرفیتی در کشور باعث شده تا قدرت رقابت در گام نخست با کشورهای منطقه و در گام بعدی در همه بازار جهانی داشته باشیم به شرط اینکه شرکت های ما در این زمینه مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانند به آن مرحله برسند و توانمندی صادراتی پیدا کنند.
 
وی ادامه داد: گاهی شرکت های دانش بنیان برای صادرات محصولات خودشان با موانع زیادی مواجه هستند و شرکت های خارجی نخستین حرفی که به میان می آورند این است که اگر شما توانمند بودید کشور خودتان در این زمینه به شما کمک می کرد تا این اتفاق رقم بیفتد. متاسفانه اکنون بسیاری از شرکت های دانش بنیان به دلیل پیچ و خم های اداری بسیاری از فرصت های خودشان را از دست می دهند. در صورتی که ما می توانیم ضمن رفع نیازهای کشورمان با صادرات این دستاوردها برای کشور ارزی آوری خوبی داشته باشیم.
 
وی تاکید کرد: ایران اکنون این توانایی را دارد که قطب پالایش پلاسمای منطقه و کشورهای مسلمان باشد. ما می توانیم پلاسمای این کشورها را بگیریم و برایشان پالایش کنیم و داروهای حاصل از پالایش پلاسما را در اختیارشان قرار دهیم. اجرای این برنامه از اهداف بلند مدت ستاد توسعه زیست فناوری است. برنامه ای که می تواند اقتصاد زیستی کشور را تکان دهد.
 
وی در پایان گفت: زیست فناوری یک موضوع تحقیقاتی مستمرر در پایان نامه ها نیست. زیست فناوری چیزی است که الان خودش را در بازار نشان داده و جوانه زده است. این حوزه باید مورد حمایت قرار بگیرد تا تبدیل به درخت های تنومندی بشود.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فرهنگ  ، تاریخ انتشار:  13 آبان  1400، کدخبر: ، www.sinapress.ir،123914

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین