پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۶۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
حجت الاسلام حاج علی اکبری برداشتی نادرست از کارکرد و شیوه فعالیت ائمه جمعه و جماعات را در چند وقت پیش ارایه کرده بودند که مورد نقد جدی افکار عمومی قرار گرفت. متاسفانه به نظر می‌رسد که با وجود درک اشکالات صحبت‌های گذشته، در نوعی مکانیزم فرار به جلو، قصد توجیه دارند. باید بشکلی مشفقانه خدمت این برادر و بزرگ دینی مان یادآور شویم که خروج از عدالت، سلب ولایت را به دنبال خواهد داشت، لطفا با دقت بیشتری به مباحث ورود کنید.
شعار سال: حجت‌الاسلام جواد حاج علی اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شامگاه  یکشنبه ۱۶ آبان در سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره نوع نگاه این شورا به مطالبه عدالت و مبارزه با فساد گفت: ماهیت امامت جمعه، ماهیتی عدالتی است و در بین کلان گفتمان‌های انقلاب اسلامی، مساله عدالت جزو ستاره‌های قدر اول است.

امام جمعه باید تحقق عدالت را دنبال کند
وی که در برنامه ثریّای شبکه یک سیما با موضوع ائمه جمعه و رسالت عدالتخواهی سخن می‌گفت، اظهار داشت: در کنار سایر گفتمان‌ها که امام جمعه باید دنبال کند از جمله باید بحث عدالت را در مقام تببین و ترویج و تحقق دنبال کند و همیشه هم اینطور بوده است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با تاکید براینکه نگاه به عدالت باید جامع و در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سلامت و... باشد، گفت: از ابتدای انقلاب در هر منطقه‌ای که نماز جمعه بوده است، به برکت آن این عدالت پیگیری شده است، اعم از مجموعه‌های آموزشی، بهداشت، مسائل اجتماعی و خانوادگی. اگرچه ائمه جمعه به لحاظ سطح پیگیری و نفوذ بیان یکسان نیستند.

حاضرم در راه تحقق عدالت، جان دهم
وی با اشاره به اینکه ائمه جمعه هم در جنبه سلبی و هم ایجابی به دنبال عدالت هستند، از مسائلی که اخیرا مطرح شد، ابراز خرسندی کرد و خاطرنشان کرد: به شخصه، حاضرم در راه تحقق عدالت، جان دهم.

حاج علی اکبری در ادامه گفت: وقتی جوانان ما نسبت به بحث عدالتخواهی دغدغه دارند، خیلی خوشحال می‌شوم و این را جزو رویش‌های انقلاب می‌دانم.

برای مطالبه گری، طرح و پیگیری مساله عدالتخواهی هیچ محدودیتی نداریم
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه عدالتخواهی، منحصر به قرائت آیات و احادیث نیست، عنوان داشت: تبدیل گفتمان عدالت به مطالبه عمومی، بسیج همه ظرفیت‌ها را نیاز دارد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: برای مطالبه گری، طرح و پیگیری مساله عدالتخواهی هیچ محدودیتی نداریم و ائمه جمعه هم در بیان مطالب، آزادند. ما ۹۰۰ نماز جمعه در کشور داریم. آیا منتقدان ائمه جمعه همه ۹۰۰ نماز جمعه را شرکت کرده اند؟ و همه خطبه‌ها را شنیده اند؟

وی ادامه داد: ائمه جمعه، خود، در سخت‌ترین وضعیت معیشتی زندگی می‌کنند. آن‌ها با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند و بنابر این خود، با همه وجود، دشواری‌های زندگی و بی عدالتی‌ها را درک می‌کنند و خیلی فرق می‌کنند با کسانی که هیچ مسئولیتی ندارند و زندگی شان هم برقرار است و فقط دست به توییت و دست به قلم هستند.

امام جمعه، در غیر از نمازجمعه می‌تواند پیگیری مطالبات مردم را دنبال کند
حاج علی اکبری گفت: طرح مفاسد اعم از زمین‌خواری و کوه‌خواری و... هیچ محدودیتی در تریبون نماز جمعه ندارد، اما نماز جمعه همه کاره منطقه خودش نیست و نهاد‌های گوناگون هر کدام وظایفی دارند.

وی با ابراز خرسندی از توجه رییس جمهور به نقش ساختار‌های فسادزا در بی عدالتی ابراز داشت: کار امام جمعه فقط خطبه خواندن نیست و از قضا آسانترین کار امام جمعه، خطبه خواندن و داد سخن سردادن است. امام جمعه، در غیر از نماز جمعه می‌تواند پیگیری مطالبات مردم منطقه اش را دنبال کند.

عده‌ای بافته‌های ذهنی خود را به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نسبت دادند
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با انتقاد از اینکه عده‌ای در مساله عدالتخواهی، بافته‌های ذهنی خود را به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نسبت دادند، گفت: درباره طرح مصادیق عدالتخواهی در تریبون‌های نماز جمعه، ما فقط یک ملاحظه داریم و آن این که خطبه‌های نماز جمعه در موضع حاکمیت و شبکه امامت است و وظیفه او حفظ وحدت و جلوگیری از انشقاق و تفرقه است و مانند جوان دانشجوی عدالتخواه نیست که چاره‌ای جز فریاد زدن بی عدالتی ندارد.

اتهام زدن به شخص حقیقی و حقوقی در خطبه‌های نماز جمعه ممنوع است
وی خاطر نشان کرد: شما فرض کنید امام جمعه، هر هفته در خطبه‌ها پرونده‌ها را مرور کند، چه آن‌ها که تخلف ثابت شده و چه آن‌ها که ثابت نشده است، موجب می‌شود حال و ذهن مردم و زن و بچه هایشان مشوّش شود.

حاج علی اکبری گفت: ما هیچ محذوری در شبکه امامت جمعه برای عدالت ساختاری و موضوعی و گفتمانی نداریم، اما اتهام زدن به شخص حقیقی و حقوقی در خطبه‌های نماز جمعه بنا بر اعلام امام راحل و رهبر معظم انقلاب ممنوع است.

وی تصریح کرد: نماز جمعه جایگاه پدری و حاکمیتی دارد و نباید به جایگاه جنبش دانشجویی تقلیل یابد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در واکنش به اظهارات مهمان تلفنی برنامه گفت: اگر دستگاه قضا حکم کند که مجرمی را به نماز جمعه ببرید و او را به مردم معرفی کنید، شورای سیاستگذاری دیگر ملاحظه‌ای در این باره ندارد، اما الان با زمان امیرالمومنین تفاوت دارد، زیرا آن زمان تنها رسانه، نماز جمعه بود، اما الان که بازتاب جهانی دارد آیا مصلحت هست که مجرمی در نماز جمعه شلاق بخورد؟

وی افزود: شرکت دادن مجرمان در نماز جمعه از بابت تنبیه است یا عقب نماندن از فیض نماز است؟ ما برداشتمان محروم نماندن از فیض نماز است.

حاج علی اکبری گفت: صرفا در یک نماز جمعه، تعدادی از کارگران معترض حضور یافتند و آن امام جمعه که الان هم مسئولیت را واگذار کرده و امام جمعه نیست، برخورد خوبی نداشت، اما چرا این مساله را به همه شبکه امامت جمعه تعمیم می‌دهند؟ چرا بسیاری از نماز جمعه‌هایی را که ملجأ کسانی است که برای احقاق حق خود به آن مراجعه می‌کنند، دیده نمی‌شود؟

در تغییرات امامان جمعه، مساله عدالتخواهی به هیچ وجه دخالتی نداشته است
وی اظهار داشت: در تغییرات امامان جمعه، مساله عدالتخواهی به هیچ وجه دخالتی نداشته است و کوچکترین فشاری هم از بیرون نبود. ما درباره مسائل مطرح شده در مورد باستی هیلز و... در نماز جمعه حوزه انتخابیه مربوطه، حتی یک تذکر هم به آن امام جمعه ندادیم.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در واکنش به بخش دیگری از اظهارات مهمان تلفنی برنامه گفت: من در تهران هشت خطبه خواندم، از این هشت خطبه، یک خطبه مستقل را به عدالت اختصاص دادم و در خطبه آخر هم که دوره جدید نماز جمعه پس از کرونا ایراد کردم، یک بخش را درباره عدالت صحبت کردم.
 
تعداد بازدید : 7
 
در ادامه حجت الاسلام قنبریان استاد حوزه و دانشگاه در ارتباط ویدئویی با اشاره به مباحث مطرح شده عنوان کرد: با این جمع بندی‌هایی که حجت الاسلام حاج علی اکبری انجام دادند کار را راحت کردند. ایشان اشاره داشته اند که شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با عدالت گفتمانی، عدالت ساختاری و عدالت موضوعی هیچ مشکلی ندارد و تنها مساله چهره سازی است. این موجی که در کشور ایجاد شد سخن ایشان در یک بستری شنیده شد؛ بنابراین لازم است بر این اساس مطالبی که امشب باید ذکر می‌شد ناظر بر آن بستر باشد، درحالی که از سخنان حجت الاسلام حاج علی اکبری این تلقی برداشت نمی‌شود از این رو لازم است براساس فعالیت‌های پژوهشی و علمی راجع این قضیه صحبت شود.

وی افزود: حجت الاسلام حاج علی اکبری در زمینه گفتمان سازی مطرح کردند که ما این مساله را سخنرانی نمی‌دانیم و بیشتر از سخنرانی است. در دهه شصت براساس آنالیز خطبه‌های نماز جمعه تهران ۷۷ خطبه پیرامون موضوع عدالت اجتماعی فقط توسط مرحوم هاشمی رفسنجانی ایراد شد که ۲۷ خطبه آن مربوط به نفی تجمل گرایی بود. رهبر معظم انقلاب بعد از آن مرحوم تقریباً همان خطبه‌ها را ایراد کردند. حال مطالبه مردم آن است که خطبای مشهد، اراک، تهران و شهر‌هایی که در محور هستند چند خطبه در زمینه عدالت ایراد کردند؟ اینکه گفته شود از این نوع خطبه‌ها استقبال می‌شود و منع نمی‌کنیم، سیاست گذاری نیست! اگر امروز در دوره عقب ماندگی عدالت به سر می‌بریم و رهبر انقلاب بیش از ۱۰ مرتبه این مساله را تکرار و تاکید می‌کنند و عذرخواهی می‌کنند حجت الاسلام علی اکبری بفرمایند در زمینه عدالت چند سخنرانی صورت گرفته است؟



قنبریان اذعان داشت: همچنین اگر در زمینه مساله محور بودن خطبه‌ها و سخنرانی‌ها گفته می‌شود مشکلی وجود ندارد و لازم است در زمینه‌های تبعیض آموزشی، حقوق، دستمزد و … صحبت شود؛ حال جناب علی اکبری بفرمایند چند خطبه در این زمینه توسط خطبای معروف و مشهور بیان شده است. همچنین این نکته مهم را حجت الاسلام حاج علی اکبری خوب می‌دانند که حفظ جوانان از انحراف در دین جز واجبات و امور حسبیه است و خدای متعال به هیچ عنوان به آن راضی نمی‌شود. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: چنانچه من در این شهر باشم و مسؤولیت تریبون عظیم نماز جمعه را در تبیین دین الهی برعهده داشته باشم و در عین حال جوانان گروه گروه بی دین شوند این ضایعه است؛ ایشان این خروج و کم لطفی و فاصله گرفتن از دین را بر عهده ائمه جمعه می‌گذارند و این نشان از وظیفه سنگین ائمه جمعه دارد.

نماز جمعه‌ها در کشور قبل از کرونا ۱۰ درصد شرکت کننده داشته است

استاد حوزه و دانشگاه با استناد به یک پیمایش رسمی ملی بیان داشت: نماز جمعه‌ها در کشور قبل از کرونا ۱۰ درصد شرکت کننده دارد در حالی که ۲۰ درصد مردم در نماز جماعت شرکت می‌کنند و این نشان می‌دهد که نماز جمعه از نماز جماعت ضعیف‌تر است. ۷۵ درصد مردم در روضه‌ها و هیأت‌های خانگی حضور می‌یابند، اما ۱۰ درصد در نماز جمعه حاضر می‌شوند قطعاً این حضور و عدم حضور بیانگر عللی است که باید علت بررسی و آن بیان شود. اینکه گفته می‌شود ۵۰۰ نفر را جابجا کردیم دعوا بر سر افراد و عمامه‌ها فقط نیست که گفته شود اگر تغییر در افراد صورت بگیرد مشکل حل می‌شود؛ بنابراین باید توجه داشت چه چیز‌هایی را باید در خطبه‌ها و نماز جمعه‌ها گفت که گفته نمی‌شود.

جناح گرایی برخی از ائمه جمعه باعث دو دسته شدن مردم می‌شود

وی درباره مطالبه گری گفت: یک نوع مصداق سازی و مصداق گرایی که مخل وحدت است و اختلاف ایجاد می‌کند باید از آن اجتناب شود. برای مثال امروز یک سری از ائمه جمعه به گونه‌ای جناج گرایی را ایجاد می‌کنند که باعث دو دسته شدن مردم و پرت شدن برخی تریبون‌ها شده است این دیده نمی‌شود بعد یک شهری کوه خواری صورت می‌پذیرد و یا عده‌ای از کارگران در نماز جمعه یک شهر تنها با داشتن پلاکارد حاضر می‌شوند بدون اینکه شعار و یا سخنی بگویند، امام جمعه همان منطقه ورود می‌کند و می‌گوید اگر شما آمده اید که من از شما حمایت کنم این حمایت را نخواهم داشت؛ این را مطرح می‌کند تا مردم از آنجا بروند و پراکنده شوند این بستر واقعی را مردم می‌بینند و سخنان حجت الاسلام حاج علی اکبری را در همین بستر معنا می‌کنند. حال سخن بنده با رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه این است که گویا شما وحدت را با مفسدان می‌خواهید هر چند منظور شما این نیست، اما مردم اینگونه برداشت می‌کنند.

تعداد بازدید : 6
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو و سایت خبربان، تاریخ انتشار:۱۷ آبان ۱۴۰۰، کد خبر:۹۷۵۶۹۰ و ۳۳۶۲۳۹۷۵، www.khabarban.com , www.snn.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین