پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸
نظارت گویا در کشور ما معنا و کارکرد واقعی خودش را از دست داده است؟ مگر می‌شود حجمی عظیم از یک کالا آنهم از نوع مایع از کشور خارج شود و مرزبانی، دستگاه‌های امنیتی و سازمان بازرسی، بازرسی وزارت نفت، بازرسی ریاست جمهوری، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، .. از آن اطلاع نداشته باشند؟ پای کولبر‌ها و تعاونی‌های مرز نشین را هم لطفا وسط نکشید. هم قاچاقچی مشخص است و هم دوستان مسئول احتمالا خبر دارند. فقط یک کلام، مردم عادی بنزین قاچاق نمی‌کنند! کنتراتی حاضر به همکاری هستیم آقای رئیسی.

شعار سال:هفته گذشته بنزین در پاکستان گران شد و با افزایش قیمت بنزین در همه کشورهای همسایه، حالا در حالی که کارشناسان از همیشه بیشتر نگران احتمال افزایش قاچاق بنزین هستند، خاقانی، کارشناس بین‌المللی اقتصاد انرژی می‌گوید: قاچاق بنزین ارتباطی به قیمت آن ندارد. عده‌ای در هر صورت سوخت قاچاق می‌کنند.
 
 به گفته کارشناسان، اختلاف قیمت میان بنزین در داخل و خارج کشور انگیزه قاچاق بنزین را به شدت افزایش داده است. محمود خاقانی، کارشناس بین‌المللی اقتصاد انرژی در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: مردم عادی قاچاق سوخت نمی‌کنند.
 
حالا بنزین در پاکستان گران شده است و نگرانی قاچاق سوخت به خارج از مرزهای ایران بیش از پیش حس می‌شود.
 
چند وقت پیش هم مدیرعامل بورس انرژی مدعی شده بود که از وقتی عرضه بنزین در بورس انرژی ایران، متوقف شد؛ سوخت ایران به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

چه کسی بنزین قاچاق می‌کند؟
 
این کارشناس ادامه می‌دهد: قاچاق سوخت توسط مردم عادی انجام نمی‌شود که اختلاف قیمت بنزین بر آن تاثیر بگذارد.
 
البته یکی از چالش‌‌های شهرهای مرزی، قاچاق سوخت توسط سوخت‌بران است. او یادآوری می‌کند: سوخت‌بران امکان جابه‌جایی سوخت در ابعاد بزرگ ندارند و تنها به دلیل فقر مجبور به سوخت‌بری شده‌اند.

خاقانی در آخر خاطرنشان می‌کند: اگر می‌توانیم در مرزهای کشور امنیت پایدار برقرار کنیم، کنترل قاچاق اصلا سخت نیست.
 
معمولا آماری از قاچاق بنزین منتشر نمی‌شود دلیل آن هم عدم اطلاع و همچنین رسمیت نبخشیدن به قاچاق بنزین است اما سعید میرترابی، کارشناس انرژی چند وقت پیش به تجارت‌‌نیوز گفته بود که به دلیل ارزان بودن قیمت در ایران، میزان قاچاق سوخت بسیار بالا و بیش ۲۰ میلیون لیتر در روز است.
 
او گفته بود: در استانی مانند بلوچستان، قاچاقچیان، باک ماشین را پر می‌کنند و سوخت را خارج از مرز بنزین را تخلیه می‌کنند. لنج‌ها هم در جنوب کشور، مقدار زیادی سوخت قاچاق می‌کنند. حتی اتوبوس‌ها هم با مخازن یدک سوخت را به اروپا هم می‌فرستند.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز ، تاریخ انتشار:   19 آبان1400، کدخبر: ،www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین