پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در کشور ما مشکلات انباشته شده، زیاد و مطالبات عمومی بالا است و این فرصتی برای پیشرفت است، به شرط آن که بین حل مسائل موجود و انجام طرح‌های آینده نگر تعادلی برقرار شود، اما فشار مطالبات جاری زیاد است و مسؤولان را به کارهای فوری برای پاسخ دادن به آن‌ها مجبور می‌کند، لذا کارهای فوری مجال کافی برای طرح‌های آینده نگر و حل اساسی مسائل باقی نمی‌گذارد و کارهای مهم و اساسی عقب می‌افتد.

شعار سال: دکتر صادق واعظ زاده در هشتمین کنگره پیشگامان پیشرفت در تالار علامه امینی دانشگاه تهران گفت: پیشرفت کشور به کارهای اساسی وابسته است که این مساله سرمایه و همت زیادتری می‌خواهد و نتایج آن در مدت طولانی‌تری به دست می‌آید و در زندگی مردم دیرتر اثر می‌گذارد.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: در کشور ما از زمان شکل گیری دولت به مفهوم جدید تا امروز، وظایف تصدی‌گری حکومت بر وظایف حاکمیتی‌اش غلبه داشته و وسایل لازم برای حل مسائل کوچک و بزرگ در حوزه اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در دست دولت بوده است و تصمیم و اقدام حکومت حلال همه مسائل فوری و روزمره شناخته می‌شده است.

دکتر واعظ‌ زاده گفت: پس از پیروزی انقلاب، مردم نقش اصلی را در انتخاب مسؤولان سیاسی پیدا کرده‌اند. در نتیجه قوای نظام بیشتر تمایل دارند از امکاناتی که متصدی آن هستند، استفاده کنند و به خواسته‌های عمومی پاسخ فوری و مستقیم بدهند. پاسخگویی به خواسته‌های مردم از امتیازات بزرگ هر نظامی است و سرعت عمل در پاسخگویی هم ضروری است، اما پاسخ‌های کوتاه مدت همیشه بهترین پاسخ‌ها نیست. مطالبات فوری اجتماعی و تمایل به پاسخ کوتاه مدت و موضعی به آن‌ها خطر غفلت از کارهای اساسی را تشدید می‌کند، زیرا سرمایه مادی و توانمندی مدیریتی کشور محدود است و اگر به نحو معقول و متعادل به امور جاری و اساسی اختصاص پیدا نکند، پیشرفت کشور به تأخیر می‌افتد.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح کرد: کارهای اساسی برای رسیدن به پیشرفت به سرمایه زیادی احتیاج دارد تا سرعت تحولات مثبت را زیاد کند. تأمین این سرمایه از منابع عمومی دولت که صرف هزینه‌های جاری می‌شود ممکن است به کاهش رفاه عمومی در کوتاه مدت و بروز نارضایتی منجر شود. در نتیجه تهیه سرمایه خاص پیشرفت برای هر کشوری دشوار است. بنابراین یک مشکل پیشرفت کشور عدم تعادل و توازن بین کارهای کوتاه مدت و فوری و کارهای اساسی و بلند مدت از نظر منابع و مدیریت و نیروی انسانی است.

وی گفت: الگوی پیشرفت طراحی متعادل و هم افزای امور اساسی حال و آینده کشور است. اساسی ترین نیاز پیشرفت، نفوذ معنویت، تفکر و علم در عرصه زندگی است. تدابیر لازم برای این منظور با همفکری متفکران و متخصصان دانشگاهی و حوزوی و با استفاده از تجارب مدیران راهبردی کشور تهیه می‌شود. الگو به مردم و مدیران عالی کمک می‌کند تا نیازهای حال و آینده را به طور متعادل مطالبه و پیگیری کنند و طرح‌ها و برنامه‌های مربوط را هم هماهنگ و اقدامات لازم را هم افزا کنند.

وی افزود: به همین منظور تا کنون از یک طرف مسائل اساسی کشور در هر حوزه به کمک متخصصان آن حوزه شناخته شده و در یک نظام مسائل تجمیع شده، از طرف دیگر آینده پژوهی روندهای ملی و بین‌المللی انجام شده است. الگوی پیشرفت از نظام مسائل و آینده پژوهی استفاده می‌کند تا به مسائل اساسی کشور پاسخ بدهد و ‌برای رسیدن به آرمان و افق مطلوب پیشرفت بر روندهای آتی تأثیر گذارد.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: ایران‌ سرمایه مادی لازم برای رسیدن به پیشرفت را در اختیار دارد. سرمایه مادی پیشرفت ایران، منابع غیر تجدید پذیر ملی، شامل نفت و گاز است. این سرمایه‌ اضافه بر درآمدهای جاری است. بنابراین هزینه کردن آن برای کارهای اساسی پیشرفتی، زندگی جاری مردم را در تنگنا قرار نخواهد داد. این سرمایه در دوره پیشرفت باید به سرمایه مولد ماندگار تبدیل شود.

واعظ‌ زاده گفت: سرمایه مولد کشور، سامان تولید کالا و خدمات مادی و معنوی است که تنوع زیادی دارد. تولید کالا و خدمات امروز با مشکلاتی مواجه است از جمله کمبود سرمایه در گردش و بدهی انباشته‌، لذا دولت و مجلس می‌توانند در رفع این مشکلات با صرف منابع جاری کمک کنند، اما مشکل اساسی تولید در ایران عدم نفوذ دانش و فناوری بومی و بومی شده در آن است.

وی گفت: از این نظر یک نوسازی اساسی در تولید کشور لازم است. تولید صنعتی در ایران دو تجربه ‌به خود دیده است. در دوران پیشرفت مرحله متفاوتی را باید تجربه کند. تجربه اول صنایع مونتاژ، تجربه دوم ساخت داخل و ‌تجربه سوم، تجربه پیشرفت است. این تجربه شامل طراحی و برندسازی خاص است. برای این منظور باید دانشگاه و صنعت با همکاری هم، پژوهش دانشگاهی را تا خط تولید برسانند.

وی با بیان این که سرمایه لازم برای این منظور را می‌توان از منابع خاص پیشرفت تأمین کرد، گفت: نیروی انسانی کافی برای پیشرفت در ایران آماده است. نیروی جوان و تحصیل کرده ایران هم به حل مسائل موجود علاقه داشته و هم رو به آینده دارد و زندگی خود را در ایران پیشرفته می‌بیند.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قابلیت خیلی خوبی برای رهبری و مدیریت کلان پیشرفت به کشور داده است. پیشرفت یک تحول اجتماعی آگاهانه و بلند مدت است. موفقیت پیشرفت مرهون رهبری بلند‌مدت است. کشورهایی که به پیشرفت مورد نظر خود رسیده‌اند، معمولاً ثبات و استمرار رهبری داشته‌اند. در نظام‌های مبتنی بر انتخابات، دوران پیشرفت، طولانی تر از عمر یک دولت ‌است که حداکثر دو دوره اداره امور را به دست می‌گیرد.

واعظ‌زاده خاطرنشان کرد: تغییر دولت به عنوان بالاترین رکن یک نظام معمولاً به تغییر هدف و جهت پیشرفت منجر می‌شود. بنابراین ممکن است پیشرفت با هر نوع دموکراسی هم افزا نباشد. قانون اساسی جمهوری اسلامی، مردم سالاری و رهبری بلند مدت را در خود جمع کرده است. قانون اساسی ضمن آن که اداره کشور را بر اساس آرای عمومی مقرر کرده، با در نظر گرفتن جایگاه رهبری که از ثبات و تداوم بر‌خوردار است، رهبری عالی پیشرفت را قانوناً تضمین کرده است.

با اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار 29 آبان 1394، كد مطلب: 94082917494: www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
باید یک الگو در نظر گرفته شود تا هر دولتی به راحتی اون طرح را کنار نگذارد و خودش را موظف به عمل به ان بداند
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین