پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
برتری دونالد ترامپ از رقیب دموکراتش و انتخابش به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، مردم جهان را شوکه کرد، شاید شوک پیروزی او، بیش از همه باعث آشفته شدن سرمایه گذاران و ایجاد تغییر در روند تصمیم‌گیری آن‌ها شده باشد.

شعار سال:

روز چهارشنبه، برتری دونالد ترامپ از رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون، و انتخابش به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، مردم جهان را شوکه کرد. شاید شوک پیروزی او، بیش از همه باعث آشفته شدن سرمایه گذاران و ایجاد تغییر در روند تصمیمگیری آن ها شده باشد. نوسانات شدید در بورس و بازار جهانی، به خصوص بازار آسیا، شاید دلیل خوبی برای غیر منتظره بودن انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا باشد.

صبح چهارشنبه با اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شاخص های عمده بازارها جهانی با افت نسباتاً شدیدی روبرو شد، افتی که نظیرش را پیشتر با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شاهد بودیم. در این بین، قیمت کالا هایی نظیر نفت، فلزات صنعتی و محصولات کشاورزی کاهش یافت و قیمت طلا افزایش داشت. سهام برخی از شرکت ها نیز که پیشتر ترامپ در موردشان اظهار نظر کرده بود، مثل شرکت های تولید کنندۀ توربین های بادی، با افت شدیدی رو به رو شد.

در این آشفته بازار، تصمیم گیری برای سرمایه گذاران سخت شده است. سرمایه گذاران معمولاً دوست دارند تغییرات سیاسی اقتصادی را پیش بینی کنند و پر پایه اطلاعاتی که دارند دست به سرمایه گذاری بزنند. در حال حاظر، با وجود مِهی که در مسیر اقتصاد بین الملل وجود دارد، شاید بهترین تصمیم برای سرمایه گذاران خرید طلا ، کنار نشستن و رصد اوضاع باشد.

اما برای اقتصاد آمریکا وضع کمی متفاوت است. با توجه به اینکه اقتصاد آمریکا تحت تاثیر سیاستگذاری های دوگانۀ "پولی" و مالی" ست، می توان آیندۀ اقتصادی کشور را در گرو توجه به این سیاست ها دانست. سیاست های پولی برآمده از تلاش نظام فدرال برای بالا بردن اقتصاد و کم کردن نرخ بهره است. سیاست های مالی ترکیبی از اصلاح دستور های مالیاتی و بودجۀ دولت برای پروژه های عظیم است که به اقتصاد پول تزریق کرده و شغل های جدیدی ایجاد می کند. اکنون که جمهوری خواهان سکان کاخ سفید را بر دست گرفته اند و بر کنگره و سنا نیز تسلط دارند، شاید زمان آن رسیده است که سیاست های مالی تاثیر خود را بر اقتصاد آمریکا بگذارد و سیاست های پولی که در هشت سال گذشته بیشتر مد نظر بود، کمرنگ شود.

تا کنون ترامپ در سخنرانی هایش بیش از همه بر ساخت و ساز داخلی و ایجاد فرصت های شغلی در داخل آمریکا تأکید داشته و حرف چندانی در رابطه با سیاست های اقتصادی بین المللی اش نزده، مگر آن چه که دربارۀ بستن مرزها و تجدید نظر در قرار دادهای تجاری گفته. او قصد دارد دوبرابر هیلاری کلینتون یعنی 500 میلیارد دلار بر روی زیر ساخت ها سرمایه گذاری کند و حدود یک میلیارد دلار صرف برنامۀ بازسازی کند. همچنین او وعده داده است که مالیات ها را کاهش خواهد داد و فرصت های شغلی فراوانی برای شهروندان آمریکایی ایجاد می کند. آن طور که به نظر می رسد، او که تاجر ماهر و کهنه کاری ست، تنها چیزی که می شناسد پول است و در این میان تمام روابط تجاری آمریکا با کشور های دیگر می تواند تغییر کند.

اما نمی توان دور آمریکا حصار کشید و به سرمایه گذاران خارجی بی اعتنا بود. در دراز مدت، حتما اقتصاد آمریکا نیازمند همکاری تجاری دوجانبه با سایر کشور ها خواهد بود، همکاری هایی که به نفع هر دو طرف باشد. با این حساب شاید ادعای ترامپ در مورد اقتصاد داخلی در کوتاه مدت درست باشد. او در سخنرانی پیروزی اش گفت: "ما برنامۀ اقتصادی بزرگی داریم. ما رشد اقتصادی مان را دو برابر می کنیم و قوی ترین اقتصاد را در جهان خواهیم داشت."

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 22 آبان 1395، کد مطلب:  13950822000133  : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین