پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
جناب آقای اعلایی شما قبلا می فرمودید من به این نتیجه رسیده ام که در ایلام باید تصمیم گرفت و پیش رفت ، اکنون اما ، و با افتادن تشت بی برنامگی و درجا زدنهای مکرر از پشت بام مدیریت استان دنبال چه چیزی هستید ؟
شعارسال: شما به عنوان مدیر ارشد در نظام جمهوری اسلامی حق بالا بردن دستان خود به نشانه تسلیم در برابر مشکلات را ندارید ، اگر اینگونه کردید ماندنتان در این جا و با این عنوان و سمت خالی از اشکال و گناه نیست

تقریبا در طول چند سال اخیر نگارنده همواره سعی نموده از باب انجام رسالت خویش و صد البته در راستای منافع مردم و استان نکاتی را متذکر شده و برخی کمی و کاستی ها را یادآور گردد .

از طرحها و برنامه های بدون پشتوانه ای که تنها هدر رفت وقت و انرژی استان بود سخن گفتیم ، از اتلاف اعتبارات استان و بیت المال بسیار نوشتیم ،از اجرایی نشدن وعده های بی شمار داده شده مسئولان ، فراوان به رشته تحریر درآوردیم ، از .... و برخی اوقات البته نه به عنوان پاسخی مستدل و مستقیم بلکه با کنایه و ایما ء و اشاره از مسئولان می شنیدیم که عده ای تنها دنبال بهانه گیری هستند و می خواهند اهداف خود را دنبال کنند ، تا اینکه یکی پیدا شد و رسما اعلام کرد که (( در حال حاضر میزان رشد استان ایلام در مقایسه با رشد متوسط سایر استانهای برخوردار کشور پایین تر است و باید با کار و تلاش و همت مردانه این منطقه را ساخت )) .

در واقع بیان این سخنان از زبان بالاترین مقام اجرایی کشور در استان ایلام و در قالب سفر چهارم هیات دولت به استان تکلیف خیلی از مسایل و موارد مبتلابه استان و مدیران آن را روشن نمود ، هر چند مدیران استانی برای همین هم دلایل و توجیهاتی داشته و ارایه کردند اما برای روشن شدن بهتر و بیشتر موضوع نگاهی آماری به هر سه سفر گذشته دولت به استان و میزان اعتبارات و هزینه کردهای صورت گرفته تا پیش از سفر چهارم می اندازیم تا صحت و یا کذب بودن ادعاهای موجود بیشتر روشن شود ( چون تا کنون تعداد و شرایط و اعتبارات سفر چهارم به طور رسمی اعلام نشده و به گفته استاندار محترم هنوز از مرکز ابلاغ نشده اند تنها به سفرهای قبلی بسنده می کنیم ) .

طبق آخرین آمار اعلام شده مجموع مصوبات سه سفر گذشته دولت به استان 354 مصوبه بوده است که باز هم طبق همان آمار حین سفر 57 مصوبه از آنها انجام نشده و 15 مصوبه دیگر نیز طبق اعلام رسمی به دلیل مغایرت با قانون قابلیت اجرا ندارند ، تقریبا همه این 72 مصوبه اجرا نشده و بر زمین مانده جزو مهمترین مصوبات سه سفر گذشته بوده اند و به بیانی دیگر می توان گفت که میزان اهمیت و اثرگذاری این طرحها شاید بتواند با 172 مصوبه دیگر برابری کند نگاهی گذرا به متن برخی از مصوبات اجرا شده و مقایسه آنها با طرحهای برزمین مانده بیانگر این نکته می باشد.

به چند مصوبه به صورت نمونه نگاه می کنیم تا ببینیم وضعیت چگونه است ، تخصیص آب از سد کرخه جهت مشروب نمودن 15000 هکتار از اراضی کلات در آبدانان درسفر اول ،احداث هشت کارخانه بزرگ صنعتی در هشت شهرستان در سفرهای دوم و سوم ، گرمسیری کردن تعرفه برق در برخی از مناطق استان در سفر سوم ، احداث تونل آبدانان در سفر سوم ، طرح فاضلاب آبدانان در سفر سوم ، سد سیکان در دره شهر در سفر اول ، استفاده از حقابه سد سیمره و سرریز آب آن در دره شهر در سفر اول ، فرودگاه مهران در سفر سوم ، احداث پالایشگاه نفت در مهران در سفر دوم ، سد چنگوله مهران در سفر دوم ، منطقه ویژه اقتصادی مهران در سفر دوم و سوم ، آبرسانی از سیاهگل به ایوان و شهر زرنه در سفر سوم ،تامین آب شرب شهرستان ملکشاهی در سفر سوم ،جاده ایلام ملکشاهی مهران در سفر سوم ،مجتمع اداری شهرستان ملکشاهی در سفر سوم ، مجتمع پتروشیمی شهرستان دهلران در سفرهای اول و دوم و سوم ،جاده چم سرخ دهلران در سفر دوم ،بازارچه مرزی دهلران در سفرهای اول و دوم و سوم ،آموزشکده کشاورزی دهلران در سفرهای اول و دوم و سوم ،راه قاضی خان به بدره در شهرستان شیروان چرداول در سفرهای اول و دوم و سوم ،سد چناره شیروان چرداول در سفر دوم ،تامین آب 65 روستا از تنگ حمام در سفر سوم ،فاز دوم جاده حمیل به کرمانشاه در سفرهای اول و دوم و سوم ، اختصاص 3 هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی شیروان چرداول در سفر سوم ، سد جزمان در شیروان چرداول در سفر سوم ، سالن ورزشی کارگران شیروان چرداول در سفر سوم ، احداث اردوگاه گردشگری ایلام در سفر سوم ،بررسی و تعیین فرودگاه ایلام به عنوان مرز مجاز هوایی در سفر سوم ،ایجاد و توسعه زیرساخت های مورد نیاز شهرک ها و نواحی صنعتی ایلام در سفر سوم ،اختصاص 1500 میلیارد ریال قرض الحسنه برای طرحهای اشتغالزا در ایلام در سفر سوم ، اجرای بزرگراه کرمانشاه ایلام به خوزستان در سفر سوم و .... تنها تعدادی از مصوباتی بوده اند که انجام شدن آنها می توانست و البته می توانند تاثیرات مثبت و فراوانی بر وضعیت استان داشته باشند که متاسفانه تا کنون یا اجرا نشده اند و یا هنوز بر روی کاغذ باقی مانده اند .

حال نگاهی می کنیم به میزان اعتبارات پیش بینی شده برای اجرای این طرحها در زمان تصویب و نیز میزان اعتبار تخصیص داده شده به آنها در طول حدود شش و نیم سال گذشته ، در سفر اول 63 مصوبه داشته ایم با اعتبار پیش بینی شده 2573 میلیارد ریال که تا کنون 2031 میلیارد ریال تخصیص داده شده یعنی حدود 79 درصد ( با گذشت شش سال و نیم ) ، در سفر دوم 123 مصوبه وجود داشته با اعتبار پیش بینی شده 4327 میلیارد ریال که تا کنون 1822 میلیارد ریال آن یعنی حدود 49 درصد به استان تخصیص یافته است( با گذشت بیش از چهار سال ) ، در سفر سوم 168 مصوبه اعلام شده با اعتبار پیش بینی شده 11797 میلیارد ریال که با گذشت دو سال 2024 میلیارد ریال تخصیص یافته یعنی چیزی حدود 17 درصد ، با این آمار سرانگشتی مشخص می شود که کل اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن و اتمام همه مصوبات سه سفر گذشته دولت در استان ایلام 18797 میلیارد ریال بوده که در شش و نیم سال گذشته تنها 5877 میلیارد ریال آن تخصیص یافته یعنی حدود 31 درصد ، سوال ، میزان تخصیص 31 درصدی اعتبارات چه میزان می تواند با شعارها و وعده های داده شده همخوانی داشته باشد ؟ نگاه ویژه به مناطق محروم با این نحوه تخصیص چگونه قابل توجیه است ؟ آیا همانگونه که استاندار محترم فرموده اند همه استانهای دیگر کشور نیز در اجرای مصوبات سفرهای دولت چنین روندی را شاهد بوده اند ؟ باورش کمی سخت می نماید .ضمن اینکه این بر روی درصدهای اعلام شده نیز به طور جدی بحث وجود دارد و احتمالا نحوه محاسبه آنها نیز دارای اشکالات و سوالات فراوانی است که هنوز بی پاسخ مانده اند .

برای ایجاد چنین وضعیتی باید یقه چه کسی را گرفت ؟ از کی پاسخ خواست ؟ استاندار ایلام جناب آقای اعلایی در آخرین نشست خود با رسانه فرمودند (( رسانه ها دنبال مقصر نگردند چرا که پیدا شدن مقصر هم مشکلی از استان حل نمی کند رسانه ها سعی کنند تحلیل های واقع گرایانه انجام بدهند در غیر این صورت در انتخاب راه به بی راهه می رویم )) .

ایشان که به درستی از رسانه ها و مطبوعات انتظار و توقع دارند که در بررسی مشکلات و کاستی های استان تحلیل های واقع گرایانه ارایه دهند و سعی کنند از اطلاعات درست استفاده کنند ، طبق معمول باید این حق را به دیگران هم بدهند که از مدیران انتظار مدیریتی جامع و پیشرو داشته باشند که خروجی آن توسعه و عمران و آبادانی شهر و استانشان باشد ، اگر اینگونه است که باید باشد ، پس انتقادات موجود در رسانه های استان تنها جهت یافتن راه حلی منطقی برای برون رفت از وضعیت فعلی است ، حال این همه خواستن و پرسیدن ، تلاش برای یافتن و معرفی کردن مقصر تلقی شود ( که خود از مهمترین گامهای اصلاح امور است ) یا یادآوری وظایفی که باید انجام می گرفته و تا به حال بر زمین مانده اند و چوب این همه کاهلی و قصور را کی باید بخورد را به مردم می سپاریم .ضمن اینکه بر این باوریم همیشه یافتن مقصر چندان هم بدون دستاورد نیست مگر اینکه دوستان اعتقاد و توان و پشتوانه خاصی داشته باشند .

طبیعی ترین حالت ممکن در شرایط کنونی استان ایلام این است که همه نگران از دادن بیشتر فرصت های باقی مانده و پیش رو باشند ، عادی ترین وضعیت ممکن این است که رسانه ها سوال کنند و بپرسند که در طول دو سال گذشته چرا تنها 17 درصد اعتبارات پیش بینی شده برای تحقق مصوبات سفر سوم تخصیص یافته است ؟ با این اعتبارات قطره چکانی چگونه می خواهیم تحول ایجاد کنیم ؟ چرا از نزدیک به حدود 12 هزار میلیارد ریالی که قرار بوده به استان بدهند حدود دو هزار میلیارد ریال تخصیص داده شده است ؟ اینگونه می خواهیم به استانهای برخوردار کشور برسیم ؟ استانی که روزی قرار بود گوی سبقت را از اصفهان هم برباید ، حال در پی یافتن پاسخ این سوالات و دهها سوال و پرسش دیگر بودن ، را مقصر سازی نام بگذاریم یا در پی روشن نمودن زوایا و علل عقب ماندگی استان ، را مردم حتما قضاوت خواهند کرد . ضمن اینکه در میان همین اعداد و ارقام و گزارشات نیز تناقضاتی مشهود دیده می شود که دراینجا قصد پرداختن به آنها را نداریم از جمله مهمترین آنها می توان به سخنان آقای اعلایی استاندار ایلام اشاره کرد که پس از سومین سفر دولت فرمودند در این سفر 1800 میلیارد تومان برای توسعه استان مورد تصویب دولت قرار گرفته است و برخی از مدیران استان مانده اند که با این همه پول و اعتبار چه کنند و امروز اعلام می کنند که مجموع اعتبارات هر سه سفر حدود 1800 میلیارد تومان است .

اینکه گفته می شود رییس دولت در سفر استانی خود فرموده اند که اگربیاییم چند طرح و کارخانه بزرگ هم به استان شما بدهیم بازار مصرف آن را چگونه تامین خواهید کرد (نقل به مضمون ) پس بیشتر در زمینه مشاغل خانگی سرمایه گذاری کنید ، بیش و پیش از هر چیز نشان دهنده چه چیزی می تواند باشد ؟ مدیران محترمی که ادعا می کنند در جلسات هیات دولت با تمام توان و قدرت و صراحت خویش به میدان خواستن رفته اند در اثبات مدعای خویش آیا نباید دلایلی اقامه کنند و خروجی ای را نشان بدهند که حداقل عده ای را قانع و خرسند کند ؟

اگر ما هم با صراحت تمام ادعا کنیم که در این میدان رقابت برای ساختن و آباد کردن ، ایلام بازنده ای بزرگ بوده است شاید چندان بی راهه نرفته ایم مگر اینکه مدیران محترم خلاف آن را ثابت کنند که با وضعیت کنونی استان و بلند شدن خیلی از صداها که عموما هم از جانب دلسوزان است ، به نظر ، غیر از زبانی برای توجیه ، چیز دندان گیری در چنته نداشته باشند .اعلام رسمی وجود 1300 طرح و پروژه نیمه تمام معلوم نیست نشان دهنده کدام توان و تلاش و برنامه ریزی اصولی از جانب آقایان است که همچنان بر درستی راه و برنامه غلط خود پافشاری می کنند .

آنچه در این مدت بر ایلام گذشت را بارها و بارها گفتیم و نوشتیم و جار زدیم تا جایی که حتی برخی دوستان نیز از این همه تکرار و گفتن و نوشتن ، بر ما خرده گرفتند که خسته نشدی ؟ و امروز که رییس جمهور می گویند کار و تلاش تان به میانگین و متوسط کشور هم نمی رسد بر خلاف جناب استاندار که ادعا می کنند تحلیل ها و نقدها یکسویه نگری بوده است ، به درستی راه خود بیشتر پی برده و انتظار می رود تغییری ملموس در روشها و عملکردها مشاهده گردد به قول معروف آفتاب آمد دلیل آفتاب.

اینکه رییس دولت در استان می گوید (( باید با کار و تلاش و همت مردانه این منطقه را ساخت )) بیشتر نگران مان می کند که هنوز هم تنها به وعده دادن بسنده می کنند در حالی آمار و عملکرد واقعی مدیران خود در استان را می بینند ، میزان تخصیص بسیار پایین اعتبارات و این همه طرح و پروژه نیمه تمام و البته اولویت دادن به کارهای غیراساسی ، به نظرنمی تواند نشانه ای از همت و تلاش مردانه برای ساختن استان باشد ، استانی که قرار بود نماد توجه دولت به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته باشد امروز کارش به جایی رسیده که رییس دولت از کارنامه و عملکرد مدیرانش چندان راضی نیست ، آن هم رییس دولتی که حتی در بدترین شرایط ممکن هم در طول چند سال صدارت خویش چنین سخنانی را بر زبان نیاورده یعنی پذیرفتن کمی و کاستی اصلا انگار در ذات و روحیه ایشان نیست( که در پاره ای مواقع می تواند نکته ای مثبت باشد ) ، اما دستان خالی مدیران استان در سفر چهارم دولت ( که پس از انجام سه سفر قبلی حتی طرحی متوسط هم برای افتتاح در سفر چهارم نداشتند ) ، ایشان را نیز ناچار به همدردی با مردم و منتقدان کرد .

جناب آقای اعلایی در همین نشست آخر خود با رسانه ها فرمودند همه چیز را تنها از دولت نخواهید، اگر جوانان و مطبوعات و رسانه ها کمک نکنند من که به تنهایی نمی توانم هیچ کاری انجام بدهم ، و با کمال شجاعت !!! دستان خود را چند بار بالای سر می برند و می فرمایند اگر تنها از من انتظار دارید مشکل اشتغال استان را حل کنم من تسلیمم و هیچ کاری نمی توانم بکنم . ( بر طبق آمارهایی که تا کنون و در این دو سال اعلام کرده اید کارنامه شما در ایجاد اشتغال که کاملا روشن و درخشان است مگر اینکه خود جنابعالی هم آمارهای خودتان را قبول نداشته باشید ) خدمت مبارک ایشان باید عرض کرد مطبوعات و رسانه های استان همانهایی هستند که تا کنون چندین و چند بار از آنها به عنوان یکی از موانع کاری خودتان نام برده اید آنجا که می فرمودید حوصله و انگیزه پاسخ دادن به مطالب انتقادی آنها را ندارم ، پاسخ دادن به مطبوعات منتقد وقت و توان کارکردن را از مدیریت استان می گیرد ، در انتخاب مدیران اصلا به توصیه مطبوعات و احزاب توجه نمی کنم ، اینکه همه اش دنبال این باشم که مطبوعات چه چیزی نوشته و من هم در پی پاسخ دادن به آنها باشم این که می شود خاله زنک بازی ، من نشریات و سایتهایی را که مرتب انتقاد می کنند اصلا نمی خوانم و .... حالا که زمان پاسخگویی فرا رسیده و دولت از کارنامه شما اعلام رضایت نکرده است دستها را بالا برده و اظهار ناتوانی می کنید ؟ اگر با کمال تاسف و با صدای بلند اعلام می کنیم که ایلام بازنده ای بزرگ است به خاطر این مسایل و رفتارها و دهها نمونه دیگری است که داد همه را درآورده است .

می شود جنابعالی توضیح بفرمایید که نظام و دولتی که این همه برای مدیرانی همچون شما هزینه کرده و امکانات در اختیارتان می گذارد برای چیست ؟ و قرار است چون شماهایی چه تفاوتهایی با سایرین داشته باشید ؟ وقتی می فرمایید مردم اگر مطالباتی از ما دارند باید در مقابل ، تعهداتشان را هم انجام بدهند یعنی چه ؟ این مردم تا به حال چه باید می کرده اند که انجام نداده اند ؟ کدام نقطه کشور سابقه ای به درخشتانی ایلام در جنگ هشت ساله دارد ؟ کدام استان کشور تا کنون در همه انتخاباتها و مناسبتهایی که نیاز به حضور بوده توانسته رکورد ایلام را به دست بیاورد ؟ کدام استان و مردم در این کشور تا کنون با همه استعدادها و مزیتهایی که داشته اند به اندازه مردم این استان با کمی و کاستی ها ساخته اند ؟ آقای اعلایی ! به خدا قسم برخی اوقات از برخی سخنان و دیدگاههای مسئولین دلمان می گیرد که چرا باید اینقدر آرام و ساکت و نجیب و قانع بود که مدیرانی همچون جنابعالی بر ما حکمرانی کنند و بیش از همه نداشته ها و نکرده های خود و دوستانشان از ما انتظار داشته باشند . در اینجا فرض محال را سنگ اندازی و حتی بیشتر ، دشمنی رسانه ها و ... بر سر راه شما در اجرای برنامه هایتان می گذاریم ، آیا شما باید به عنوان ارشدترین مدیر اجرایی نظام در استان این چنین تسلیم شده و دستها را بالا ببرید ؟ در حالی آنها در این مدت تنها مصوبات سفرهای دولت به استان و وعده های جنابعالی را پی گیری کرده اند .

حالا که رییس دولت در استان از مدیران می خواهد که با همت مردانه کار کنند تا حداقل استان بتواند به متوسط کشور برسد شما دستانتان را به علامت تسلیم بالا می برید ؟ این را که ما به کرار خدمت جنابعالی و دوستانتان عرض کردیم که در انتخاب مسیر اشتباه رفته اید ، مکرر توصیه کردیم که برگردید ، اما اینقدر توجه نکردید و گوش ندادید که امروز ناچارید دستان خود را به نشانه تسلیم بالا ببرید ، نشانه ای که از مدتها قبل آثار آن معلوم بود . جنابعالی که قبلا می فرمودید من به این نتیجه رسیده ام که در ایلام باید تصمیم گرفت و پیش رفت ، اکنون اما ، و با افتادن تشت بی برنامگی و درجا زدنهای مکرر از پشت بام مدیریت استان دنبال چه چیزی هستید ؟ شما به عنوان مدیر ارشد در نظام جمهوری اسلامی حق بالا بردن دستان خود به نشانه تسلیم در برابر مشکلات را ندارید ، اگر اینگونه کردید ماندنتان در این جا و با این عنوان و سمت خالی از اشکال و گناه نیست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی غرب کشور، تاریخ انتشار: جمعه 7 بهمن 1390، کدخبر: 642، www.gharbonline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین