پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۵۷۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
حل مشکل کودکان کار یک مدیریت فرابخشی طلب می‌کند. مدیریتی که بتواند حداقل با ۱۵ دستگاه تعامل سازنده برقرار نموده و با موظف سازی هر دستگاه در قالب برنامه و تخصیص بودجه‌ای معین، همجنین نظارتی مشارکتی، با این آسیب اجتماعی برخورد نماید. اما متاسفانه این توان و اراده در مدیران دستگاه‌های مسئول و حتی مهمترین دستگاه موظف به ساماندهی این مهم یا بهزیستی وجود ندارد. دوره مدیریتی دکتر قلی نیا بر بهزیستی استان تهران، اولین دوره مقابله جدی با این معضل بشکلی فرابخشی بود که به بهانه‌هایی نظیر انتخابات ریاست جمهوری و بحث سو استفاده‌های احتمالی رسانه‌های معاند، اقدام به خواباندن مجدد طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان شد

شعار سال:سعید آرام، مدیر بهزیستی تهران گفته: «کودکان کار بین ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون درآمد دارند که این بستگی به مناطق مختلف دارد؛ در بالای شهر ۳ میلیون تومان در روز درآمد دارند.»
 
او ادامه داده «تعدادی از کودکان کار در مناطق مختلف شهر و در چهارراه‌های پایتخت درآمدی از ۸۰۰ تا ۳ میلیون تومان دارند. در مناطق بالایی شهر تهران کودکان کار با جلب احساسات مردم درآمدهای بالایی دارند.»
 
چند روز پیش هم معاون توانبخشی سازمان بهزیستی معلولان را «سربار» جامعه و خانواده خواند. صحبت‌های مدیر بهزیستی تهران در حالی است که به گفته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران بیش از ۸۰ درصد کودکان کار به دلیل فقر کار می‌کنند و هنوز آماری دقیقی از کودکان کار در ایران وجود ندارد.
 
 برخی می‌گویند دو میلیون کودک کار داریم اما برخی نیز بر این عقیده‌اند که بیش از هفت میلیون کودک در ایران به صورت تمام وقت یا پاره وقت، کار می‌کنند.
 
در سال ۹۷ رئیس اورژانس اجتماعی و مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی خبر داده بود «اولین عاملی که باعث گرایش کودکان کار به خیابان می‌شود این است که آنها دچار فقر معیشتی هستند و این کودکان به نوعی منبع کسب درآمد خانواده محسوب می‌شوند.»
 
از طرفی همه کودکان کار، کودکان خیابان نیستند و در موارد بسیاری کار کودک در بخش غیررسمی اقتصادی، بیشترین آسیب‌ها را برای کودکان به همراه دارد و هیچ گونه نظارت از طرف دولت‌ها بر آن نیست.
 
سال گذشته گزارشی از زاغه نشینان خاورشهر منتشر شد که نشان می‌داد، بعضی از کودکان این منطقه تا شب کار می‌کنند تا فقط برای ناهار و شام نان گرم بیاورند، حتی بعضی از پدر و مادرها، فرزندانشان را برای جمع‌کردن آجر می‌فرستند، تا پولی را که از این طریق به‌دست می‌آورند، صرف خرید نان ‌کنند.
 
مسئولان با بیان آن چه واقعیت ندارد سعی در حذف مسئولیت خود و صورت مسئله دارند، فرشید یزدانی فعال حقوق کودکان گفته بود «شهرداری با پیمانکاران قرارداد می‌بندد. پیمانکار چه نیروی کاری ارزان‌تر از کودکان می‌تواند داشته باشد که چون کودک هستند نمی‌توانند حق خود را مطالبه کرده و حتی از خود دفاع کنند. همین است که برخی پیمانکاران شهرداری‌ها به صورت گسترده از این کودکان استفاده می‌کنند.»


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری میدان ، تاریخ انتشار: 25  آبان1400، کدخبر: ،meidaan.com،81227

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین