پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
تصویب، تداوم اجرا و حتی تعصب بر اجرای قوانین و برنامه‌های عجیب در جهان تمامی ندارد. مثل طرح ترافیک شهر تهران که با وجود هزاران مشکل ریز و درشت و ناکارآمدی قابل اثبات، اصرار بر تداوم آن وجود دارد! واقعا پشت داستان برخی تعصبات و اصرار‌ها بر اجرای برخی برنامه‌ها و قوانین برای چیست؟ ما اطلاع کامل ندارم، اما شما می‌دانید که چرا شهرداری تهران اصرار بالا بر اجرای طرح ناکارآمد ترافیک دارد؟ آشنایی با برخی از این مصوبات، قوانین، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی کم فایده، ناکامل و ناقص، غیر اولویت دار و بعضا بی خاصیت، در ادامه مطلب آورده شده است.
شعار سال: وضعیت مجلس یازدهم به گونه‌ای است که مردم ایران دلشان برای منفعل‌ترین عناصر مجلس قبل تنگ شده است؛ چه آنکه آنقدر قوانین عجیب و غریب در این مجلس تصویب می‌شود که برخی از آن‌ها صدای همفکران آن‌ها را نیز در آورده است. نمایندگان مجلس به تازگی طرحی با عنوان «صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک و مضر» را به شور گذاشته‌اند. در این طرح برای نگهداری حیواناتی مانند «کروکودیل (تمساح)، مار، سوسمار، موش و میمون، لاک‌پشت، گربه، خرگوش و سگ» جزای نقدی «معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری» تعیین شده و البته آن حیوان نیز ضبط خواهد شد.

این اولین بار نیست که مجلس یازدهم با قانونگذاری عجیب و غریب قصد دخالت در خصوصی‌ترین تصمیمات شهروندان گرفته است. قانون موسوم به «جوانی جمعیت» از جهات مختلفی مورد نقد کارشناسان و مردم قرار گرفته، از جمله نقض حقوق زنان در باروری یا افزایش نوزادان دارای ناهنجاری.

طبق ماده ۵۳ قانون «جوانی جمهیت و حمایت از خانواده» ریال آزمایش غربالگری و تشخیص ناهنجاری جنین که تا کنون الزامی بود، تنها به درخواست یکی از والدین یا به تشخیص پزشک متخصص انجام خواهد گرفت. ماده ۵۶ نیز کلیه مراکز پزشکی قانونی در استان‌ها را مکلف کرده که درخواست‌های سقط جنین را به یک کمیسیون «سقط قانونی» ارجاع دهند؛ چیزی که به تاکید متخصصان، فرایندی طولانی خواهد بود و زمان لازم برای نجات مادر و «سقط درمانی» را به پروسه‌ای طولانی و دشوار و خطرآفرین تبدیل می‌کند. مجموعه این تصمیمات که تبعات منفی آن در آینده نه چندان دور روشن خواهد شد، رویداد۲۴ را بر آن داشته که به برخی از قوانین عجیب در جهان سری بزند.

به کاکتوس‌ها دست نزنید

دست‌کم در ایالت آریزونای آمریکا بهتر است به کاکتوس‌ها نزدیک نشوید. بریدن یک کاکتوس در آریزونا تا ۲۵ سال حبس به دنبال خواهد داشت.

ممنوعیت جویدن آدامس

سنگاپور از سال ۱۹۹۲ خرید و فروش آدامس بادکنکی را در کشور ممنوع اعلام کرد. از سال ۲۰۰۴ یک استثناء به این قانون اضافه شد و مردم حق داشتد آدامس نیکوتین یا آدامس‌هایی که با هدف درمان دندان یا تراپی تجویز می‌شد را خریداری کنند. این آدامس‌ها هم فقط از طریق نسخه پزشک و داروخانه قابل دسترسی است. هرکس که د سنگاپور آدامس بجود یا اقدام به خرید و فروش آدامس کند جریمه خواهد شد و بعضا حتی حکم زندان نیز برای این افراد صادر می‌شود.

در آلمان بنزین تمام نکنید

تمام شدن بنزین یا گاز اتومبیل در اتوبان‌های آلمان غیرقانونی است. اگر در یکی از اتوبان‌های بدون محدودیت سرعت در آلمان بنزین تمام کردید، با دبه سراغ پمپ بنزین‌ها نروید، چون این اقدام هم مشمول جریمه دولتی است. آلمانی‌ها بر این باورند که شما باید انرژی خودرویتان را مدیریت کنید و اگر بنزین تمام کنید، مشکل خودتان است. ایستادن ماشین کنار اتوبان یا پیاده به دنبال بنزین راه افتادن در کرانه اتوبان‌ها کار ایمنی نیست و در صورت گیر افتادن در چنین شرایطی، جریمه خواهید شد.

در ونیز به کبوتر‌ها غذا ندهید

صد‌ها کبوتر در میدان سنت مارکو و ونیز دور توریست‌ها جمع می‌شوند، اما قانون ایتالیا به هیچکس اجازه نمی‌دهد به این کبوتر‌ها غذا بدهند. از سال ۲۰۰۸ مقامات قانونی ونیز غذا دادن به کبوتر‌ها را غیر قانونی اعلام کرده‌اند. دلیلی که برای این جریمه عنوان شده هزینه گزافی است که شهرداری برای تمیز نگه داشتن زمین باید پرداخت کند. غذا دادن به کبوتر‌ها در ونیز تا ۷۰۰ یورو جریمه دارد.

با پاشنه بلند به آکروپولیس نروید

هر موقع قصد سفر به یونان را داشتید، حواستان باشد کفش مناسب را همراه ببرید. این کشور از سال ۲۰۰۹ پوشیدن کفش پاشنه‌دار در آکروپولیس را ممنوع اعلام کرده است. دلیل اعمال این قانون خسارتی است که ممکن است کفش‌های پاشنه‌دار به زمین کف این منطقه باستانی متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش وارد کند.

لباس‌های خرسی طرح «وینی پو» را به لهستان نبرید

لهستان از سال ۲۰۱۴ پوشیدن لباس‌هایی با طرح «وینی پو» (کاراکتر یک انیمیشن انگلیسی نوشته آ. آ میلن) را در مدارس و محیط‌های بازی بچه‌ها ممنوع کرده است. دلیل این ممنوعیت هم لباس پوشیدن غیر مناسب این کاراکتر کارتونی و جنسیت مشکوک آن عنوان شده است.

پوشیدن زره در مجلس انگلیس ممنوع است

بله! کاملا آگاهیم که شما برای پوشیدن زره و کلاه خود در مجلس انگلیس در سفر بعدیتان به این کشور لحظه‌شماری می‌کردید، اما لازم است بدنید که یک قانون باستانی در این کشور وجود دارد که از سال ۱۳۱۳ میلادی پوشیدن زره و کلاه خود را در مجلس ممنوع اعلام کرده است.

وقتی مست هستید سوار گاو نشوید

از سال ۱۸۷۲ میلادی اسکاتلند قانونی تصویب کرده که طی آن راندن گاو! اسب، درشکه و خودرو در حال مستی ممنوع اعلام شد.

با بودا سلفی نگیرید

سلفی گرفتن با مجسمه بودا در سریلانکا ممنوع است. زمانی که می‌خواهید سلفی بگیرید باید پشتتان را به مجسمه بودا کنید و این اقدام در قانون سریلانکا بی‌احترامی به بودا محسوب می‌شود. از سوی دیگر با انگشت به مجسمه اشاره کردن هم بی‌احترامی است. با اینکه تتوی بودا غیر قانونی نیست، اما در سال ۲۰۱۴ یک بریتانیایی برای داشتن طرح تتو به شکل بودا به مدت سه روز بازداشت شد.

دانمارک بالماسکه ندارد

دولت دانمارک هر کسی را که در انظار عمومی صورتش را با هر روشی اعم از ماسک یا برقع بپوشاند جریمه می‌کند. بر اساس قانون این کشور، پوشیدن کلاه ایمنی که صورت را بپوشاند یا هر گونه حجاب یا ماسکی که جلوی صورت را بگیرد ممنوع است.

بادبادک هوا کردن در استرالیا غیر قانونی است

استرالیا بادبادک هوا کردن را در مکان‌های عمومی به گونه‌ای که باعث آزار دیگران شود غیر قانونی اعلام کرده است. در واقع در این کشور اساسا هیچ کس نمی‌تواند در یک محیطی بازی کند به گونه‌ای که برای دیگران مزاحمت ایجاد کند.

در کنیا و امارات فحش ندهید

در امارات، فحش دادن می‌تواند مجازاتی برابر جریمه نقدی، زندان و حتی دیپورت به دنبال داشته باشد. بر اساس قانون این کشور فحش دادن را یک اقدام نامناسب و مایه توهین و تحقیر شخصیت افراد شناخته شده و از این رو ناسزا گفتن با صدای بلند ممنوع است. قانون امارات انواع ناسزا گفتن اعم از ژست‌های فیزیکی نا مناسب یا فخش دادن در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های دیجیتال یا دیوارنویسی‌ها را هم شامل شده است. کنیا هم قانون مشابهی را به تصویب رسانده است.

حتما سگ‌هایتان را بیرون ببرید

در رم ایتالیا یک قانون سفت و سخت وجود دارد که افراد را مجبور می‌کند به طور روزانه سگ‌هایشان را گردش ببرند. در صورت تخطی از این قانون، صاحبان سگ‌ها ممکن است تا ۶۲۵ دلار در روز جریمه شوند. قانون مشابهی در مورد ماهی قرمز هم در ایتالیا وجود دارد. بر اساس این قانون ماهی‌های قرمز را نباید در تنگ آب نگه داشت و این‌ها باید فضا برای شنا کردن در حد یک آکواریوم داشته باشند. در تورین ایتالیا این قانون محکم است و افراد باید سه بار در روز سگ‌هایشان را به گردش ببرند.

در سواحل اسپانیا، قید قلعه شنی را بزنید

جریمه ساختن قلعه شنی در سواحل مختلف اسپانیا متفاوت است، اما برای مثال در ساحل ماجورکا ۱۰۰ یورو و در ساحل گالیکا ۱۵۰۰ یورو بابت این اقدام باید جریمه پرداخت کنید. قبل از اینکه سوال کنید باید بگوییم بله! این قانون شامل کودکان شما هم می‌شود.

بدون اجازه تناسخ نکنید!

قانونی در تبت در میان مانک‌های بودایی وجود دارد که می‌گوید قبل از اعطای مجوز دولت، روح هیچکس بعد از مرگ حق حلول به جسم دیگری را ندارد. مشخص نیست این قانون چطور اعمال می‌شود، اما ظاهرا قانون سفت و سختی است.

ممنوعیت کشتن موجود خیالی

ساسکواچ‌ها یا پا گنده‌ها، موجوداتی خیالی در بریتیش کلمبیا هستند که از سال ۱۸۰۰ کشتن آن‌ها در این مکان غیر قانونی شده است. تا کنون هیچ بنی بشری این موجود غول‌آسا را از نزدیک رویت نکرده، اما دولت برای کشتن این موجودات تا ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی در نظر گرفته است.

استفاده از سیبیل مصنوعی در کلیسا ممنوع

ایالت آلاباما استفاده از سیبیل‌های مصنوعی در کلیسا‌ها را ممنوع اعلام کرده است. دلیل این ممنوعیت هم خنده‌دار بودن سبیل‌های مصنوعی است. در نتیجه اگر از اطرافیانتان اطمینان دارید و می‌دانید که به راحتی به خنده نمی‌افتند، می‌توانید موقع کلیسا رفتن سیبیل بگذارید!

قبل از سفر به ژاپن، رژیم بگیرید

دولت ژاپن قانونی تحت عنوان «متابو» تصویب کرده که همه مردم را ملزم می‌کند در سنین ۴۰ تا ۷۰ سال برای ارزیابی وزن شان به طور سالانه به دکتر مراجعه کند. داشتن دور کمر بیشتر از ۳۳.۵ اینچ برای مردان و ۳۵.۴ اینچ برای زنان مشمول جریمه است.

رخت‌هایتان را بیرون پهن نکنید

جزایر ترینیداد و توباگو آویزان کردن رخت‌های شسته بیرون از منزل را غیر قانونی اعلام کرده است. بر اساس این قانون افراد حق ندارند رخت‌هایشان را روی جارختی‌های بیرون پنجره و رو به خیابان آویزان کنند.

آنچنانکه مشاهده می‌کنید قوانین عجیب و غریب مخصوص ایران نیست و ظاهرا در همه جای جهان وقتی قانونگذاران بیکار می‌شوند، دست به تصویب قوانینی می‌زنند که جز وهن قانون نتیجه دیگری ندارد؛ در برخی موارد این قوانین منطق دارند (مثل نوع پوشش کفش در مکان‌های تاریخی یا ممنوعیت آویزان کردن رخت در نمای بیرونی خانه برای جلوگیری از زشت شدن منظره شهری)، اما برخی از آن‌ها آنچنان غیرمنطقی هستند که احتمالا برای خود قانونگذاران شوخی محسوب می‌شود (مثل گاوسواری در مستی و تناسخ بدون اجازه و کشتن موجود خیالی و سلفی با بودا و ...)

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رویداد ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۸۷۵۲۰، www.rouydad۲۴.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین