پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
وجود نقاط حادثه خیز فراوان جاده ای در استان ایلام باعث شده جاده ها به دلیل نبود مدیریت صحیح همواره نقش اصلی در تصادفها و عقب افتادگی های اقتصادی استان داشته باشند این درحالیست که مهمترین زیرساخت عمرانی هر استان فراهم کردن زمینه حمل و نقل آسان و ایمن است.
شعارسال: جاده به عنوان یک عامل تاثیر گذار در توسعه هر منطقه، امروز به یک کمبود بسیار جدی در استان کوهستانی ایلام تبدیل شده است.

این استان به واسطه کوهستانی بودن و نبود مدیریت و اعتبارات از جاد ه های استاندارد محروم است و هم اکنون نقاط حادثه خیز بسیار زیادی در جاده های اندک استان نیز وجود دارد که باعث ترس و وحشت مردم شده است.

* جاده های ایلام عامل تصادفات استان هستند

محمد مرادی یکی شهروندان روستای جابر واقع در شهرستان بدره اظهار داشت: جاده های ایلام و شهرستانهای استان غیر استاندارد و دارای نقاط حادثه خیز فراوانی هستند.

وی بیان داشت: در مسیر ایلام به دره شهر در نقاط بسیار زیادی به خصوص در منطقه تنگه رازیانه تصادفات زیادی انجام می شود که به خاطر پیچ های تند و مسیرهای خطرناک است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این پروژه های راهسازی فراوانی در استان مثل جاده قاضی خان به بدره که از روستای جبر می گذرد بعد از 12 سال هنوز پیشرفت خوبی ندارند.

این شهروند اظهار داشت: هیچ اراده ای از سوی مسئولان در طی چند سال اخیر برای مشکلات جاده های ایلام و انجام پروژه ها دیده نمی شود.

وی افزود: وقتی از مسئولان درباره پروژه ها سوالی می کنیم به ما می گویند اعتبار نیست ولی در واقع باید گفت اراده نیست.

جاده های ایلام عامل عقب افتادگی اقتصادی استان و فرار سرمایه گذار هستند

محمد عباسی از شهرندان شهرستان آبدانان در این ارتباط گفت: شهرستان آبدانان در حال حاضر با وضعیت بد جاده ای روبرو هستند و در همین زلزله اخیر شهرستان جاده های استان باعث کند شدن امدادرسانی شدند.

وی بیان داشت: بارها از مسئولان خواستیم که مشکلات حوزه را بر طرف کنند ولی متاسفانه هر روز یک وعده می دهند و الان شهرستان در بن بست قرار گرفته است.

این شهروند بیان داشت: چند وقت پیش یک سرمایه گذار برای سرمایه گذاری وارد شهرستان شد ولی وقتی با جاده دره شهر به آبدانان در گردنه های کبیرکوه مواجه شد از سرمایه گذاری در این شهرستان منصرف شد.

وی افزود: هم اکنون جاده باعث عقب افتادگی شهرستان به لحاظ اقتصادی نیز شده است و پروژه های مهم راهسازی مثل تونل کبیرکوه، جاده میمه و... بعد از سالها بی نتجه مانده است.

وی تصریح کرد: در همه جای استان ایلام مردم نسبت به پروژه های راهسازی رضایت ندارند و هر جا تصادفی می شود جاده ها نقش اساسی دارند.

وی گفت: در اکثر جاده های استان عملیاتهای راهسازی در حال انجام است که عمر آنها مثل جاده مورموری به آّبدانان بیش از نیم قرن است باریک و غیر استاندارد است ولی هیچ کاری برای این پروژه انجام نمی شود.

* استانی که نه بزرگراه دارد نه آزادراه

علیرضا پور احمد کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام گفت: وضعیت جاده های استان ایلام به لحاظ مدیریت و اعتباری اصلا مناسب نیست.

وی ادامه داد: اول از همه اینکه هزینه راهسازی در ایلام نسبت به استانهای دیگر به دلیل کوهستانی بودن گران است و همین عامل باعث شده بیشترین اعتبار استان در بخش راه صرف شود ولی کمترین خروجی برای توسعه استان داشته است.

این مسئول بیان داشت: در چند سال اخیر مدیریتهای یکنواختی در حوزه راه استان حاکم بود و همه دنبال اعتبار دولتی بوده اند ولی در کشور ما هم اکنون بخش خصوصی حضوری گسترده در جاده سازی کشور دارد که استان از آن محروم است.

وی افزود: اعتبارات محدود و نبود مدیریت باعث شده راهسازی و حذف نقاط حادثه خیز در جاده های استان کابوس مردم باشد و متاسفانه همین راه ها به عنوان یک عامل تاثیر گذار در اقتصاد باعث عقب افتادگی استان شده اند.

پوراحمد اظهار داشت: پروژه های راهسازی استان بسیار ضعیف هستند و اکثر پروژه ها زمان زیادی را برای اجرا سپری می کنند.

وی افزود: نکته مهم در بحث راهسازی استان ایلام اینکه این استان نه بزرگراه دارد نه آزاد راه و بدتر از آن مسیرهای منتهی به نقاط مختلف فقط دارای یک مسیر است.

* نوع برنامه ریزی مسئولان باید عوض شد

وی گفت: آنچه در حوزه راهسازی استان ایلام مشخص است این بوده که این نوع مدیریتها و وابستگی به اعتبار دولتی جوابگو نیست و مسئولان باید به جای این راهکار سراغ سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه راه بروند.

این کارشناس عنوان کرد: نوع برنامه ریزی ها باید عوض شود و تغییر در حوزه مدیریت راه استان ضروری است چراکه در یک دهه اخیر مدیران یک سیاست را در پیش گرفته اند.

* آخرین وضعیت پروژه های راهسازی استان ایلام

عبدالله بهادری مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام روز گذشته در یک نشست خبری نسبت به آخرین پروژه های راهسازی استان پرداخت و در خصوص منبع تامین اعتبارات اداره كل راه وشهرسازی گفت: اعتبارات راه و شهرسازی از سه منبع اعتبارات سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، اعتبارات ملی( پیوست قانون) و اعتبارات استانی تامین می شودكه با پیگیریهای انجام شده وتلاش استاندار محترم و نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی اعتبارات بخش راهداری از 15 میلیارد تومان سال گذشته هم اكنون به 37 میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: با پیگیری صورت گرفته طول راههای شریانی استان از 453 كیلومتر در سال جاری به 653 كیلومتر افزایش پیدا كرد كه این مهم قطعا در افزایش اعتبار بخش راهداری تاثیر مثبت خواهد داشت.

بهادری پروژه های افتتاحی مهم و تاثیرگذار در سال گذشته راه وشهرسازی را كنار گذر شهرهای مهران و دهلران، عنوان كرد و افزود: در آینده نزدیك تونل عظیم قلاجه، محور چهار خطه ایلام به كارخانه سیمان، قطعه اول چهار خطه ایلام به صالح آباد به طول 10 كیلومتر، كتابخانه مركزی ایلام ، فرهنگسرای دره شهر و مصلی شهر ایلام و بزرگراه مهران به مرز عراق به بهره برداری خواهند رسید و در كنار این پروژه ها، پروژه های دیگر از جمله راههای مختلف روستایی نیز در در دست ساخت ، بهسازی و آسفالت هستند.

بهادری پروژه های بزرگ و تاثیر گذار در حال ساخت را تونل عظیم كبیر كوه، واریانت كنجانچم، بیمارستان 320 تخت خوابی ایلام عنوان كرد و افزود: حفاری تونل كبیر كوه از سمت آبدانان پیشرفت خوبی داشته و تاكنون 350 متر آن انجام شده و روزانه حدود هفت متر طول حفاری صورت می گیرد و از سمت دره شهر نیز 100 متر تونل دسترسی حفاری شده و پیمانكار جدید كار خود را آغاز خواهد كرد.

وی بیان داشت: ما تلاش خود را برای به حداقل رساندن زمان اجرای پروژه های در دست اجرا به کار خواهیم گرفت اما در برخی موارد برخوردن به فصل نامناسب کار و نیز نرسیدن به موقع اعتبارات مشکلاتی را ایجاد می کند که اجتناب ناپذیر هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با قدردانی از تعاملات صورت گرفته در استان برای پیشبرد اهداف این اداره کل گفت: همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا بستری برای توسعه بیشتر استان فراهم کرده و شرایط را برای رفاه و آسایش بیشترمردم عزیزمان فراهم کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی تین نیوز، تاریخ انتشار: شنبه 22 شهریور 1393، کدخبر: - ، www.tinn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین