پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کارشناس مسائل بین الملل گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک نهاد در اختیار آمریکایی‌ها تبدیل شده است و «رافائل گروسی» از دولت آمریکا دستور می‌گیرد.
شعار سال: فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، ضمن ارزیابی از سفر «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس به یک نهاد در اختیار دولت آمریکا تبدیل شده است و گروسی از دولت آمریکا دستور می‌گیرد؛ این نکته نیز نکته جدیدی نیست قبلاً نیز «آمانو» همین حالت را داشت.

وی افزود: آژانس از یک نهادی که باید دغدغه فنی در مباحث هسته‌ای داشته باشد، به یک نهاد کاملاً سیاسی مغرض تبدیل شده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: عملکرد گروسی نیز همین را نشان می‌دهد؛ البته به این معنی نیست که وی به ایران رفت و آمد نداشته باشد، بلکه باید این مشکلی که وجود دارد، یعنی سیاسی شدن آژانس، به نوعی مدیریت شود و سیاست هسته‌ای کشور بدون کوچک‌ترین توجهی به فضاسازی‌ها، مسیر خودش را دنبال کند.

ایزدی اضافه کرد: ما در گذشته تجربه‌ای را از زمانی داریم که به تک‌تک نظرات طرف مقابل تمکین شد و چیزی به اسم برجام را متعهد و اجرا کردیم، اما بعداً دیدیم که در عمل چه اتفاقی افتاد.

وی در خصوص بیان طرح‌های مختلف در جریان مذاکرات، گفت: طرح‌های مختلفی مطرح است و هر چقدر که به ۸ آذر نزدیک می‌شویم این بحث‌ها نیز بیشتر می‌شود.

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: یک اصل عمومی وجود دارد و آن این است که برای بازگشت ایران به تعهدات ذیل برجام، باید تحریم‌ها لغو شود و یک اطمینانی نیز حاصل شود که این لغو، موقت نیست.

ایزدی با بیان اینکه اگر این موضوع حاصل شود، ذیل هر اسمی هم که باشد، یک قدم رو به جلو خواهد بود، تاکید کرد: اگر طرف مقابل بخواهد با فضاسازی، تبلیغات، تغییر اسم و عملیات روانی به اهداف خودش برسد، این مسیر غلطی است.

وی همچنین در خصوص اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه مقامات کشورمان گفت: پیام تحریم‌های جدید آمریکا مشخص است و سیاست ضد ایرانی آمریکا ادامه دار است، از این رو چه به آمریکا امتیاز بدهید و چه امتیاز ندهید، فرقی ندارد و شیطنت آمریکایی‌ها ادامه دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: یک اصلی را ما در روابط بین‌الملل به نام مذاکره با حسن‌نیت داریم. مذاکره ذیل حسن نیت، یعنی وقتی دو طرف حاضر به مذاکره می‌شوند، درصدد حل مشکلات هستند و با حسن‌نیت پای میز مذاکره آمده‌اند، نه آنکه از مذاکره به عنوان اهرم فشار بر طرف مقابل استفاده کنند.

ایزدی تصریح کرد: زمانی که آمریکایی‌ها که افراد و یا شرکت‌هایی را تحریم می‌کنند، نشان می‌دهند، آمریکا حسن نیت ندارد و این اصل ابتدایی مذاکره است که آن را رعایت نکردند. این هم پیامی است برای کشورمان است که در مقابل آمریکا با احتیاط رفتار کرد.

وی گفت: آمریکایی‌ها حتی ژست حسن نیت را از خود به نمایش نمی‌گذارند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:۲ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: www.mehrnews.com، ۵۳۵۷۱۸۳
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین