پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۹۳۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
کارشناس مسائل منطقه ترور سردار سلیمانی و به شهادت رساندن ایشان را ناشی از اشتباه محاسباتی آمریکا ارزیابی کرد و گفت: تصور آمریکایی‌ها این بود که اگر سردار سلیمانی حذف فیزیکی شود، همه‌چیز تمام می‌شود و آمریکا می‌تواند به مقدرات منطقه هم مسلط شود، اما دیدیم که عکس این مساله ثابت شد.
شعار سال: سیدهادی سیدافقهی روز سه شنبه درباره اهداف قدرت‌های فرامنطقه‌ای از ایجاد گروه‌های تروریستی تکفیری در منطقه در سال‌های اخیر گفت: هدف اصلی از ایجاد گروه‌های تروریستی مانند داعش جنگ نیابتی در منطقه بود و این شیوه‌ای است که آمریکایی‌ها به کمک شرکای خود، کشور‌های اروپایی و شرکای منطقه‌ای آن‌ها به‌کار می‌گیرند.

این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه افزود: آمریکایی‌ها بعد از اینکه طرح‌هایشان با حضور مستقیم خودشان در منطقه با ناکامی، شکست و تلفات سنگین به پایان می‌رسد سعی می‌کنند منطقه را همچنان ناآرام نگه دارند تا در صورتی که منافع آن‌ها دوباره اقتضا کند، به شکل دیگری به منطقه برگردند و جنگ نیابتی یکی از این روش‌هاست.

سیدافقهی بیان کرد: بعد از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان با آن شکست مفتضحانه، داعش مشغول عملیات تروریستی است و آمریکایی‌ها، فرماندهان داعشی را از مناطق دیگر به داخل خاک افغانستان منتقل کرده‌اند که افغانستان بعد از خروج آمریکایی‌ها روی آرامش به خود نبیند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: بعد از خروج آمریکایی‌ها از عراق در سال ۲۰۱۴ شاهد بودیم که داعش ظهور کرد و خسارت‌های جانی، بشری و معنوی و ناامنی‌ها را در این کشور خصوصاً مناطق سنی‌نشین و بغداد ایجاد کرد و متاسفانه هنوز هم به‌اصطلاح امنیتی به‌صورت گله‌ها و گروه‌های ولگرد در گروه‌های ۵ و ۱۰ نفره ایجاد ناامنی، ترور و آدم‌ربایی کرده و در هر جایی که با شکست مواجه شوند عملیات انتحاری انجام می‌دهند بنابراین جنگ‌های نیابتی برای آمریکا هدف راهبردی است.

وی هدف دوم از ایجاد گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه را ارائه چهره مشوه، خشن و ناپسند از اسلام حقیقی عنوان کرد و گفت: مردم جهان وقتی جنایت‌های داعش را می‌بینند، می‌خوانند و می‌شنوند، چنین چهره‌ای از اسلام متصور شوند و دیگر کسی علاقه‌ای به اسلام، مطالعات اسلامی و گرایش به اسلام پیدا نخواهد کرد.

سید افقهی هدف سوم از ایجاد گروه‌های تروریستی و تکفیری را ضربه زدن به ارزش‌های تاریخی کشور‌های اسلامی توصیف کرد و افزود: داعش هر کجا وارد می‌شود متأسفانه ابتدا به آثار باستانی و مقدسات مردم حمله‌ور شده و به خشونت و افراطی‌گرایی در راستای تفکیک بافت اجتماعی و فرهنگی هر منطقه اقدام می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه با تبارشناسی داعش در سال‌های اخیر اظهار کرد: داعش از رحم القاعده خارج شد، و متاسفانه باز هم شاهد آن هستیم که آمریکایی‌ها القاعده را سازماندهی و فرماندهی کردند، عربستان هزینه آن‌ها را تامین کرد و صهیونیست‌ها هم به آن‌آموزش نظامی دادند.

وی ادامه داد: بعد از القاعده گروه‌های تروریستی دیگری مانند قارچ در هر منطقه‌ای روییدند و امروز حتی در نیجریه، الجزایر و تونس هم شاهد ظهور چنین گروه‌هایی هستیم. این‌طرح‌ها، طرح‌های آمریکا و استعمار است که پشت مفاهیم افراطی‌ترین شعار‌های اسلامی و فریبنده‌ترین مفاهیم اسلامی پنهان می‌شوند و به مردم، تاریخ، فرهنگ و جوانان خود آسیب می‌رسانند.

این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه با اشاره به نقش سردار شهید سلیمانی در مقابله با داعش در عراق و سوریه گفت: سردار سلیمانی هم مرد میدان و هم مرد دیپلماسی بود برخلاف ادعای برخی که می‌گویند سردار سلیمانی مرد دیپلماسی نبود، او از شخصیت‌های استثنائی تاریخ ما است.

سیدافقهی خاطرنشان کرد: در بعد نظامی وی به نیرو‌های محور مقاومت و حمایت از جنبش‌های آزادی‌بخش و جهادی در یمن، فلسطین، اشغالی، لبنان، سوریه و عراق نگاه خاصی داشت و با مطالعات دقیق میدانی و علمی نقشه‌های استکبار جهانی را پیشخوانی، پیش‌بینی و تحلیل کرده و براساس اهداف بلندمدت دشمن، طراحی و برنامه‌ریزی می‌کرد.

وی ادامه داد: سردار سلیمانی زمانی به بچه‌های بخش مطبوعات وزارت امور خارجه گفته بود که خارج از وقت اداری مطبوعات خارجی را برای من ترجمه کنید و خودم هزینه آن را می‌پردازم. آن‌ها با تعجب پرسیده بودند که، ترجمه مطبوعات خارجی چه کاربرد و فایده‌ای دارد و سردار شهید در پاسخ گفته بود ما می‌خواهیم از طرح‌های آینده آن‌ها مطلع شویم و بدانیم چه کاری انجام می‌دهند و در آینده چه کاری انجام خواهند داد.

سیدافقهی اظهار کرد: کسی که به این شکل اشراف وسیع و عمیق نسبت به تحولات منطقه داشته باشد، می‌تواند برنامه‌ریزی امنیتی، نظامی، سیاسی و نهضتی را طراحی کند و سردار سلیمانی چنین شخصیتی داشت. به همین دلیل هم رهبر معظم انقلاب درباره این شهید بزرگوار فرمودند امروز سردار سلیمانی فرهنگ، مدرسه و راه است یعنی هر کسی می‌خواهد مستقل باشد و آقای خود بوده و مقدراتش دست خودش باشد باید راه سردار سلیمانی را برود و مکتب ایشان را بیاموزد.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: نیروی قدس سپاه براساس بیان صریح رهبر معظم انقلاب نیروی بدون مرز است و هر کجا ظلم باشد این نیرو برحسب اولویت‌ها، ترتیب و ترتب امکاناتش به مستضعف و مظلومی که مورد اشغال و ظلم قرار گرفته کمک می‌کند.

سیدافقهی عنوان کرد: کمک نیروی قدس به مردم ستمدیده دو فایده دارد نخست اینکه عمق استراتژی خود را براساس معادلات بین‌المللی و قوانین جهانی گسترش می‌دهد و دیگر اینکه به مردم انگیزه می‌دهد که خود را باور کرده و به هر شکلی که شده با ظلم، ستم و اشغالگری مبارزه کنند.

وی با بیان اینکه منظور سردار سلیمانی از نابودی داعش، داعش سرزمینی بود، خاطرنشان کرد: زمانی داعش به‌ویژه در سوریه و عراق حاکمیت سرزمینی داشت یعنی در ۳ استان بزرگ و پهناور عراق از جمله صلاح‌الدین با مرکزیت کریت، الانبار با مرکزیت رمادی و نینوا با مرکزیت موصل است حضور داشت، تشکیلات حکومتی راه انداخته و حکمرانی می‌کرد.

کارشناس مسائل راهبردی اضافه کرد: داعش در این ۳ استان پهناور که تقریبا بخش اعظم خاک عراق را تشکیل می‌داد، دادگاه، مدرسه، حکومت و پلیس داشت و منظور شهید بزرگوار سردار سلیمانی سرنگونی همین داعش سرزمینی و دولتی که می‌خواست تشکیل دهد بود، اما امروز داعش به شکل گله‌های یا گروه‌های ولگردی هستند که عملیاتی انجام می‌دهند، به این طرف و آن طرف فرار می‌کنند، پنهان می‌شوند و این داعش نه سرزمینی بلکه امنیتی است.

سیدافقهی اظهار کرد: سردار سلیمانی در مناطقی که داعش حضور داشت، حاضر شده و با کمک مردم عراق و سوریه، داعش را نابود کرد که البته دولت‌های این کشور‌ها برای این حضور از ما رسماً دعوت کردند ما هم برای امنیت کشورمان با داعش جنگیدیم.

وی بیان کرد: ایران بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و اگر خدای نکرده داعش در این مناطق مسلط می‌شد برای ما دردسر‌های فراوانی ایجاد می‌کرد که بحمدالله این موضوع خنثی شد. حشدالشعبی در عراق با فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی تشکیل شد و ما به حشدالشعبی کمک کردیم و تا امروز هم حشدالشعبی خاری در چشم آمریکا و طرفدار آن‌ها در منطقه است.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره علل ترور سردار سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی گفت: ترور شهید بزرگوار جزئی از انگیزه استکبار محسوب می‌شود، اما کل انگیزه این نبود. اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها این بود که سردار سلیمانی همه این تشکیلات را فرماندهی و رهبری می‌کند و توسعه می‌دهد و حکم نخ تسبیح را دارد.

سیدافقهی ادامه داد: تصور آمریکایی‌ها این بود که اگر این نخ تسبیح را پاره کرده و از بین ببرند دانه‌های تسبیح از هم خواهند پاشید و می‌توانند آن‌ها (این تشکیلات) را یکی پس از دیگری در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، بحرین، یمن و جا‌های دیگر از بین ببرند. درحالی‌که سردار سلیمانی شخص نبود بلکه در اصل تشکیلات بود و شهید بزرگوار این تشکیلات را باهوش و ذکاوت، طراحی راهبردی و اشراف در منطقه فرماندهی و این عملیات را انجام داد.

کارشناس مسائل راهبردی افزود: امروز مسئله سردار سلیمانی فقط مساله یک شخص نیست بلکه با تفکرات، طراحی‌ها، راهبرد و شیوه‌های مبارزاتی که این شهید بزرگوار آموخت و کمک‌هایی که انجام داد امروز دیگر آمریکا نمی‌تواند امید داشته باشد که با کشتن این فرمانده یا آن فرمانده کل تشکیلات فروخواهد پاشید.

سیدافقهی تصریح کرد: سردار سلیمانی نهاد و نهالی را کاشت که روزبه‌روز تنومندتر، پرثمرتر و مفیدتر می‌شود و دیدیم بعد از ترور این شهید بزرگوار محور مقاومت نه‌فقط تضعیف نشد بلکه قویتر شد، زیرا انگیزه بالاتر رفت به طوری که اکنون می‌توانید پیروزی‌های یمن، سوریه و لبنان را یا پیروزی‌هایی که در جنگ اخیر ۱۲ روزه سیف‌القدس در فلسطین اشغالی، جهاد اسلامی، حماس که با رژیم صهیونیستی درگیر شدند را در این راستا ببینید.

وی عنوان کرد: بنابراین آمریکایی‌ها در محاسباتشان اشتباه و البته حماقت هم کردند. آن‌ها از اینکه در میدان با سردار سلیمانی مقابله کنند عاجز بودند و هر چقدر مزدور‌های خود را مسلح، پشتیبانی و حمایت کردند نتوانستند از پس این شهید بزرگوار در میدان جنگ برآیند بنابر این دست به این عملیات بزدلانه و تروریستی و به شهادت رساندن سردار سلیمانی زدند.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: آن‌ها اینطور تصور می‌کردند اگر سردار سلیمانی حذف فیزیکی شود همه‌چیز تمام می‌شود و آمریکا به منطقه می‌آید، کل ثروت‌های منطقه را می‌بلعد و بر مقدرات منطقه هم مسلط می‌شود، اما دیدیم که عکس این مساله ثابت شد.

سید افقهی در ارزیابی خود از ضرورت هوشیاری برای عبور از بحران داعش گفت: برای عبور از بحران داعش نیاز به برنامه کامل، شامل، فراگیر و درازمدت داریم. زمانی که ملت‌ها خصوصا جوانان بیدار شوند، حقیقت ماموریت جنایتکارانه، وابستگی و اسرار پشت‌پرده و دست‌های پنهانی که داعش را ایجاد می‌کنند، را درمی‌یابند.

وی بیان کرد: واقعیت این است که اغلب نیرو‌های داعش جوانان اغفال شده‌ای هستند که ممکن است حتی عاشق اسلام هم باشند، اما داعش از این موضوع سوءاستفاده می‌کند و این جوانان را فریب می‌دهد بنابراین بحث روشنگری و فرهنگ مبارزه بحث بسیار مهمی است.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ضرورت تبیین ابعاد مختلف جنگ نیابتی در منطقه اضافه کرد: فلسفه، ابزار و طراحی‌های این جنگ نیابتی باید در بعد سخت‌افزاری با تقویت نیرو‌های مسلح منطقه، تقویت بنیه امنیتی منطقه و افشای مزدورانی که با طرح‌های آمریکا در منطقه همسو هستند و در بعد نرم‌افزاری هم با فرهنگسازی، افشاگری و در قالب فیلم‌های مستند، گزارش‌ها و تحلیل‌های عمیق آکادمیک تبدیل به فرهنگ شود.

سیدافقهی با بیان اینکه باید تبلیغ علم مبارزه شود و نباید صرفاً به چند مستند سطحی و آبکی بسنده کنیم، گفت: استعمار دست از سر ما نمی‌کشد؛ بنابراین در مقابل استعماری که با نقشه کوتاه‌مدت و درازمدت می‌آید و عوامل خود را در منطقه مستقر می‌کند، و برای ۵۰ سال آینده ما برنامه‌ریزی و طراحی می‌کند ما هم باید چنین تحرک و رویکردی داشته باشیم.

وی گفت: دکترین مقابله با استکبار جهانی که رهبر معظم انقلاب در قالب تمدن نوین اسلامی از آن نام می‌برند الزامات، ساز و کار، مقدمات و بسترسازی خاص خود را دارد که ما هم در این راستا حرکت می‌کنیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۲ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: www.irna.ir، ۸۴۵۵۱۴۸۳
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین