پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۹۵۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
رئیس سازمان حج و زیارت از پیش‌ثبت نام ۲۰ هزار نفر در اولین دوره اعزام به عتبات عالیات خبر داد و گفت: طی یک سال آینده ۱۰۰ هزار ایرانی برای زیارت عتبات سوریه راهی این کشور می‌شوند.
شعار سال: رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در گفتگو با ایکنا، با اشاره به آغاز سفر‌های کاروانی زائران ایرانی به عتبات عالیات، گفت: زائران استان‌هایی مثل قم، کرمان، قزوین و کرج به عتبات اعزام شده‌اند و سایر استان‌ها نیز در حال تدارک اعزام هستند.  

وی از تغییر فرایند‌های اجرایی سازمان حج و زیارت به خصوص در بخش ثبت‌نام و اعزام زائران به عتبات سخن گفت و اظهار کرد: بعضی از فرایند‌ها قدیمی شده و نیاز به تغییر اساسی داشت؛ برخی دیگر با توجه به تحولاتی که در ابزار‌ها و تکنولوژی‌های مورد استفاده در کشور‌های مقصد رخ داده بود، باید تغییر و بر اساس شرایط جدید طراحی می‌شد و برخی فرایند‌های ناقص نیز باید تکمیل می‌شد که این مسائل محقق شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت به مطرح بودن موضوع حج هوشمند طی سال ها‌ی اخیر اشاره کرد و گفت: فرایند‌های اجرایی سازمان حج و زیارت با توجه به موضوع ارائه خدمات همراه با فناوری‌های جدید، کیفیت، سرعت و دقت توأم با کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و مادی اصلاح شد.

وی رویکرد مهم دیگر سازمان حج و زیارت را کاهش تصدی‌گری دستگاه‌های دولتی و واگذاری تصدی‌گری به دفاتر غیر دولتی از جمله بیش از دو هزار و ۵۰۰ دفتر زیارتی دارای مجوز اعلام کرد و گفت: سازمان حج و زیارت هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل در حوزه حج و زیارت را در برنامه خود قرار داده است.  

استقبال ۲۰ هزار نفره از اولین اعزام به عتبات عالیات

رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر تمرکززدایی در حوزه ثبت‌نام عتبات عالیات، گفت: دیگر مانند گذشته ثبت نام متمرکز نخواهیم داشت. البته برای اینکه آمار و برآوردی از تعداد زائرانی که متقاضی اعزام به عتبات هستند داشته باشیم، فراخوان پیش‌ثبت‌نام انجام شد که کمتر از ۲۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند.  

وی تصریح کرد: البته ثبت‌نام قطعی از طریق دفاتر زیارتی در شهر‌های مختلف کشور صورت می‌گیرد و هر زائری می‌تواند به دفتر زیارتی مراجعه و بر اساس شرایط مالی و  زمانی که دارد، بسته زیارتی مناسب خود متشکل از مسکن، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات را انتخاب کند. مثلاً فردی که می‌خواهد برای دو روز به زیارت کربلا و نجف مشرف شود هم می‌تواند بسته زیارتی مناسب خود را دریافت کند.

رشیدیان با اشاره به اینکه فعلاً در مرحله گذار و تغییر از شکل اعزام‌های قبلی به جدید هستیم، گفت: در این دوره زائران همچون گذشته به شکل کاروان‌هایی برای هفت شب  ـ هشت روز به عراق اعزام شده اند که ما در حال تکمیل روند‌ها و ارائه بسته‌های متنوع به شکل جدید هستیم.

دلیل استقبال کم زائران ایرانی از پیش ثبت‌نام عتبات

وی دلیل استقبال کم زائران ایرانی از این دوره از اعزام‌ها به عتبات عالیات را اعزام صرفاً هوایی و فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بیان کرد و گفت: امیدواریم با پیگیری‌هایی که از طریق سفیر ایران در عراق و سفارت عراق در تهران انجام می‌دهیم، مسیر اعزام زمینی باز شود، اما هنوز هیچ دستورالعملی از طرف دولت عراق به سفارت این کشور در ایران در مورد سفر‌های زمینی ارائه نشده است به همین دلیل از سفیر ایران در عراق درخواست کردیم که این مسئله را از طریق دولت عراق پیگیری کنند.

رشیدیان در خصوص سفر به سوریه و نحوه ثبت‌نام نیز گفت: با سفر به سوریه و بررسی‌هایی که در حوزه میدانی داشتیم، شاهد حضور زائران کشور‌های پاکستان، عراق، بحرین و زائرانی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس در سوریه بودیم. مذاکراتی نیز که با وزرای سوری داشتیم و بررسی شرایط هتل‌ها، پذیرایی و ارائه خدمات، شرکت‌های حمل و نقل، سیستم تغذیه و تدارکات ما را به این نتیجه رساند که این ظرفیت وجود دارد که زائران ایرانی با حفظ کرامت، عزت، امنیت و سلامتشان به سوریه اعزام شوند.

اعزام ۱۰۰ هزار ایرانی به سفر زیارتی سوریه

وی افزود: در صورت جلسه توافقی که با وزیر سیاحه سوریه امضا کردیم برای سفر ۱۰۰ هزار نفر به صورت هوایی طی یک سال توافق صورت گرفت و به محض اینکه قرارداد‌های هتل‌ها، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات بسته شود، ثبت‌نام از طریق دفاتر زیارتی انجام و در آذرماه کاروان‌ها به سوریه اعزام خواهند شد.

رئیس سازمان حج و زیارت اولین اعزام زائران ایرانی پس از سال‌ها به سوریه را از مبدأ فرودگاه امام خمینی (ره) اعلام کرد و گفت: زائران استان‌هایی که سفر‌های هوایی آن‌ها از طریق فرودگاه امام صورت می‌گیرد مثل استان مرکزی، قم، تهران، قزوین و کرج می‌توانند در مرحله اول اعزام‌ها به سوریه بروند. زائران سایر استان‌ها نیز در صورت تکمیل ظرفیت یک پرواز، عازم سوریه خواهندشد و یا زائران چند استان نزدیک به هم تجمیع و عازم عتبات سوریه می‌شوند.

امیدواری نسبت به حضور زائران ایرانی در حج تمتع

وی در خصوص سفر‌های عمره و حج تمتع نیز گفت: تحولاتی که در کشور عربستان شاهد آن هستیم مثل برداشته شدن محدودیت‌ها و افزایش تعداد عمره‌گزاران و نمازگزاران در مسجدالحرام، حضور گسترده‌تر مردم در نماز‌های مسجدالنبی (ص) و حضور وزیر و مسئولان وزارت حج و عمره عربستان در اماکنی مثل عرفات، مشعر و منا، این نشانه مثبت را دارد که به احتمال قوی سال آینده حج تمتع با حضور زائران خارجی برگزار خواهدشد.

رشیدیان در خصوص سفر عمره نیز گفت: مذاکراتی که بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کشور عربستان سعودی برقرار شده به سمت خوبی در حرکت است. یکی از شروط ازسرگیری عمره راه‌اندازی کنسولگری یا دفتر حافظ منافع ایران در عربستان است که اگر این قدم برداشته شود، راه برای پیگیری موضوع عمره مهیاتر خواهدشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ایکنا، تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۰۱۵۴۸۷، www.iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین