پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
رئیس اداره ترازیابی دقیق سازمان نقشه برداری کشوری گفت: در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۷ و ۱۸ تهران فرونشست در حال کشیده شدن به مناطق شهری است و به عنوان مثال در منطقه چهاردانگه سرعت فرونشست در یک بازه کم در حال افزایش است.
شعار سال: معصومه آمیغ رییس اداره ترازیابی دقیق سازمان نقشه برداری کشور در خصوص وضعیت بحرانی فرونشست زمین در کشور و تنش آبی گفت: بحث گرمایش جهانی مشکل کمبود آب را برای کل دنیا به وجود آورده است و کشور ما نیز بر روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد و از این پدیده مستثنی نیست و از طرف دیگر رشد جمعیت در جهان منجر به گسترش کشاورزی شده است و کشور ما نیز به سمت گسترش کشاورزی پیش رفته است که به معنا تقاضا بیشتر برای آب در شرایطی است که بارندگی‌ها کاهش پیدا کرده است وبا بحران آبی مواجه هستیم.

وی در ادامه افزود: صنعت کشاورزی بیشتر به منابع آبی زیرزمینی متکی است و استخراج بی رویه منابع آبی زیرزمینی منجر به فشرده شدن سطوح خاکی خواهد شد و در نتیجه گسترش صنعت کشاورزی فرونشست‌های گسترده‌ای را در سراسر کشور شاهد هستیم.

آمیغ پی در ادامه با اشاره به این موضوع که فرونشست زمین در نقاط دیگر دنیا نیز در حال رخ دادن است؛ گفت: در سایر نقاط دنیا که بحث فرونشست زمین مطرح است دولتمردان به سرعت به سمت کنترل مصرف آب حرکت کردند و با کنترل مصرف آب توانستند جلوی رخ دادن این پدیده را بگیرند و یا از سرعت آن بکاهند.
 
بحران فرونشست و مخاطرات جدی برای خطوط انتقال آب، برق، گاز و فاضلاب

بحرانی‌ترین مناطق ایران از نظر فرونشست

آمیغ پی در ادامه با اشاره به این موضوع که با سرعتی که کشور به سمت فرونشست و از بین رفتن سفره‌های آب‌های زیرزمینی حرکت می‌کند به سرعت به سمت بیابان زایی میرود؛ گفت: روندی که در پیش گرفتیم احتمالا از میان رفتن صنعت کشاورزی در سال‌های آینده در کشور را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که بحرانی‌ترین مناطق ایران از نظر فرونشست کدام مناطق هستند؛ گفت: در حال حاضر وضعیت فرونشست در استان کرمان خیلی بحرانی است و وضعیت فرونشست در استان‌های فارس، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اصفهان نیز بحرانی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سدسازی‌های بی‌رویه و انتقال آب بحث فرونشست زمین را تشدید کرده است؛ گفت: در گذشته منابع آبی به صورت قنات بوده است که در آن صورت تبخیر آب نیز بسیار پایین بوده است و حال سدسازی‌های بی رویه که انجام شده است فرونشست زمین را تشدید کرده است و در استان‌هایی مانند خوزستان این سدسازی‌های بی رویه بیش از سایر استان‌ها حیات آبی آن منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

آمیغ پی در آخر افزود: خطوط انتقال نیرو مانند خطوط انتقال نفت، گاز و حتی خطوط انتقال فاضلاب نیز در معرض خطر فرونشست هستند و هر لحظه امکان شکستگی آن‌ها وجود دارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری ایبنا، تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰، کدخبر: www.khabaronline.ir، ۱۵۷۵۷۴۱
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین