پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما صنعت نداریم. بلکه کارخانه داریم. وقتی خط تولید را از خارج می‌آوریم بدون آنکه دانش و فرهنگ آن را داشته باشیم.
شعار سال: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز در سلسله نشست‌های تخصصی مبنا با موضوع «هدایت موتور پیشران کشور در مسیر علم و فناوری» که از سوی دفترنمایندگی حفظ ونشر آثار رهبرمعظم انقلاب در مشهد و به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در ابتدا فکر می‌کردم که پیشرفت یک مقوله سخت‌افزاری یا حتی نرم‌افزاری است، اما مدتی بعد به دریافتم که پیشرفت نه نرم‌افزاری و نه سخت‌افزاری بلکه یک مقوله فرهنگی است و اگر فرهنگ درست شود، بالطبع نرم‌افزار و سخت‌افزار هم درست خواهد شد.

ستاری با بیان اینکه ایران سابقه ۴ یا ۵ هزار ساله کارآفرینی دارد، ادامه داد: این درحالی است که هم‌اکنون دیگر فرزندانمان را به دنبال کارآفرینی نمی‌فرستیم و به دنبال استخدام آن‌ها هستیم. این فرهنگ ناشی از حکومت نفتی کشور است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: متاسفانه قوانین متناقض از سیستم دولتی یک سنگ ساخته که تغییر نمی‌کند و به راحتی نمی‌توان نوآوری را وارد آن کرد، هیچ انعطافی ندارد. این ساختار دقیقا در بخشی خصوصی هم حاکم است. درحقیقت سیستم بخش خصوصی تفاوت چندانی با سیستم سخت و محکم بخش دولتی ندارد و برای تغییرات و ایجاد نوآوری مقاومت می‌کند.

وی تاکید کرد: ما صنعت نداریم بلکه کارخانه داریم. وقتی خط تولید را از خارج می‌آوریم بدون آنکه دانش و فرهنگ آن را داشته باشیم یعنی کارخانه راه‌اندازی کردیم و نه صنعت. صنعت جایی است که خودمان به طراحی و تولید بپردازیم.

ستاری عنوان کرد: متاسفانه بیشتر دانشگاه‌های ما کاملا دولتی هستند و صفر تا صد مخارج خود را از طریق بودجه دولتی تامین می‌کنند از این حیث وقتی به آن‌ها گفته می‌شود که یک یا دو درصد از بودجه را به پژوهش اختصاص دهند، این کار را نمی‌کنند و هرچه بیشتر پول دریافت کنند به جای هزینه در حوزه پژوهش آن را خرج دستمزد می‌کنند و تعاملی با بیرون ندارند.

به گفته وی، در تمام ساختار‌های دولتی و خصوصی یک فرهنگ غلط توسعه پیدا کرده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه فناوری با پژوهش تفاوت دارد و در بحث فناوری باید مشتری وجود داشته باشد، افزود: باید استارتاپ‌های بخش خدماتی توسعه پیدا کنند تا برای تکنولوژی بازار درست کنیم. دید مردم باید تغییر کند و آن‌ها باید بدانند که اهمیتی ندارد که در جیب فرزندانشان چیست بلکه اینکه در سر آن‌ها چیست و چگونه می‌تواند اجرایی شود اهمیت دارد.

ستاری با تاکید براینکه در سال‌های اخیر لغات بی‌شماری همچون اقتصاد دانش‌بنیان، صندوق‌های نوآوری، کارخانه نوآوری و ... به اقتصاد کشور اضافه شده است، ادامه داد: نشان داده شده است که تمامی این‌ها چگونه در تحریم‌ها به کمک آمدند و به ویژه در دوران کرونا توانستند نیاز‌های کشور را رفع کنند.

به گفته وی، تمامی فرآیند‌هایی که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در حوزه ساخت تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، غذا و واکسن، بیوتک و ... باید با قدرت ادامه پیدا کند.

وی اظهار داشت: از روی نبود دانش است که سالانه برای مورادی همچون کنجاله به واردات روی آورده‌ایم. وجود ایران با نوآوری‌هایش است و این نوآوری‌ها را در حوزه دفاعی به خوبی تجربه کردیم لذا باید به واسطه نوآوری‌های خودمان صنعت را هم توسعه دهیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تفاوت بین استعداد‌های برتر و نخبگان بیان کرد: کسی که در المپیاد‌های جهانی حائز رتبه می‌شود یا در کنکور رتبه می‌آورد یک استعداد برتر است و نه نخبه. نخبه به کسی گفته می‌شود که درجامعه تاثیرگذار باشد و بتواند تغییر و تاثیری مثبت ایجاد کند. متاسفانه در ساختار تفکر نفتی تمامی افراد یکسان هستند و ارزش یک کارخانه به تعداد نیرو‌های انسانی آن نیست، اما در اقتصاد دانش‌بنیان کاملا بالعکس گاهی یک تیم ساده ارزشمندی و سرمایه‌گذاری زیادی دارند؛ بنابراین ما در یک مبارزه پیوسته با ساختار سنتی هستیم و برای آن سرباز و افسر تربیت می‌کنیم.

ستاری با بیان اینکه تمام مشکلات کشور با دانش حل می‌شود و توسعه فناوری باعث آن است، گفت: با وجود آنکه بزرگترین مرکز هوش مصنوعی منطقه را داریم، اما هوش مصنوعی آنچنان که باید توسعه پیدا نکرده است و در کشور مشتری ندارد. درحالیکه این حوزه بسیار می‌تواند موثر باشد، امروزه معنی ندارد که وقتی ماشینی دزدیده می‌شود یا سارقی به خانه حمله می‌کند نتوانیم آن را بیابیم.

به گفته وی، مشتری دولتی با نوآوری مبارزه می‌کند و نمی‌گذارد توسعه پیدا کند. براین اساس است که باید این دید در کل کشور تغییر کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از دانشجو، تاریخ انتشار:۵ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: snn.ir/۹۷۹۳۷۳
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین