پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضائیه بیان داشته اند که سالیانه شاهد ورود ۲۰ میلیون پرونده به دستگاه قضا هستیم (به ازای هر چهار نفر ایرانی یک پرونده یا بعبارتی برای هر خانواده ایرانی یک پرونده) و این کار باعث فرسایش دستگاه قضایی کشور و فشار بر آن شده و باید سیستم‌ها و روش‌ها تغییر کند. ضمن تحسین این برداشت، باید از نامبرده پرسید که ایا می‌دانند که یک چهارم پرونده‌ها مربوط به حوزه زمین و ملک و مالکیت شده و با اجرای طرحی بنام کاداستر می‌توان باعث کاهش آن شد؟ آیا می‌دانند که یک چهارم این پرونده‌ها مربوط به مسائل خانوادگی است؟ چرا دستگاه قضا نباید به سمت قانون گرایی بهینه (در مقابل قانون گرایی حداکثری) حرکت کند؟
شعار سال: سید محمد صاحبکار خراسانی در برنامه تهران ۲۰ درباره میزان تحقق سند تحول قضایی گفت: قوه قضائیه، دستگاهی است که با مردم در تعامل است لذا دستگاهی مردم محور است که باید به مردم خدمات ارائه دهد و مردم نیز بتوانند از خدمات آن استفاده کنند و رضایت داشته باشند.

وی افزود: در طول چند سال گذشته، رئیس پیشین قوه قضائیه و آقای محسنی اژه‌ای که هم اکنون ریاست قوه قضائیه را بر عهده دارد، برنامه‌های ویژه‌ای را داشتند تا بتوانند مشکلات اصلی که پیش روی ارائه خدمت بهتر به مردم است را شناسایی کنند و یکسری راه حل‌هایی را هم داشته باشند تا مشکلات مردم حل و کمتر شود که جمع بندی شده این برنامه‌ها به سندی تحت عنوان سند تحول قضایی تبدیل شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضائیه ادامه داد: عمده‌ی رویکرد سند تحول این است که ما مشکلات اصلی که مردم با آن مواجهند از جمله طولانی شدن فرآیند رسیدگی یا بحث احیای حقوق عامه (انواع و اقسام دست اندازی به بیت المال) یا بحث اصلاح مجرمان (مباحثی که ما در سازمان زندان هایمان داریم) یا بحث اجرای احکام که اگر فردی محق بود بتواند د‌ر فرآیند اجرای احکام دادگستری ها، به سرعت حکم خود را اجرایی کند.

وی تصریح کرد: در هر کدام از سرفصل‌هایی که مباحثی در این زمینه‌ها مطرح شده، راهکار‌هایی دیده شده و ما در قوه قضائیه این موارد را در یک فرآیند زمان بندی شده پیگیری می‌کنیم.

صاحبکار اظهار داشت: از سال گذشته که سند تحول قضایی توسط رئیس وقت قوه قضائیه ابلاغ شد، خوشبختانه در دوره مسئولیت جدید رئیس قوه قضائیه هم اتفاقی که افتاد این بود که این سند به عنوان مهمترین محور کار‌های قوه قضائیه مبنای عمل است و در جلسه‌ای نیست که ما خدمت رئیس محترم قوه قضائیه باشیم و ایشان از بخش‌های مختلف اجرای این سند را مطالبه نکنند.

وی بیان کرد: معاونت راهبردی قوه قضائیه مجموعه‌ای است که می‌تواند یک هماهنگی و هم افزایی را بین بخش‌ها و معاونت‌های مختلف در دستگاه قضایی ایجاد کند که ان شاءالله بتوانیم یک هماهنگی و هم افزایی را برای اجرای سند در ابعاد مختلف داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضائیه اظهار داشت: یکی از مسائلی که وقتی مردم وارد دستگاه قضائی می‌شوند و با آن مواجهند طولانی شدن فرآیند رسیدگی است؛ حدود ۲۰ میلیون پرونده ورودی در سال، وارد دستگاه قضائی می‌شود که از این‌ها حدود ۱۰ میلیون پرونده یکتا است، یعنی ده میلیون پرونده یکتا و بیست میلیون بار رسیدگی، این کار چند ده میلیونی که در دستگاه قضائی اتفاق می‌افتد، حجم بسیار زیادی از کار و فشار را بر همکاران ما وارد می‌کند که برای اینکه این مسئله را حل کتیم تا هم مشکلات مردم و کارکنان دستگاه قضائیه کمتر شود، مهمترین مسئله را در این می‌دانیم که بتوانیم با روش‌ها و قاعده‌ها و سازوکار‌هایی قوانینی را در کشور به تصویب برسانیم که در این قوانین، اصلا امکان بروز مشکل به وجود نیاید تا ما بعدا بخواهیم به پرونده ان رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: در طول دو سه سال گذشته اتفاق خیلی مهمی در کشور تحت عنوان اصلاح قانون صدور چک اتفاق افتاد، در قانون جدید صدور چک که بر اساس همکاری مجلس شورای اسلامی، دستگاه قضائی و بخش‌های مختلف دولت تدوین شد قاعده آن بر این مبنا گذاشته شد تا کسانی که قصد فعالیت اقتصادی سالم داشته باشد مسیر آن‌ها تسهیل شود، ولی اگر کسی بخواهد از برگه‌های چک سوء استفاده کند جلوی آن‌ها گرفته شود. صاحبکار تصریح کرد: این قانون مرحله به مرحله و در حال تکمیل است، اما در طول همین یک سال، پرونده‌هایی که بر اساس چک‌های بلا محل وارد دستگاه قضائی شده به شدت نزولی شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضائیه اظهار داشت: این نوع نگاه به دنبال راه حل اساسی است که ما بتوانیم قواعد و قوانین لازم را داشته باشیم؛ ارتباط خوبی را با مجلس شورای اسلامی داریم؛ امروز هم یک اتفاق خوبی افتاد و آن این بود که کل اعضای شورای عالی مسئولین قضائی به اتفاق رئیس قوه قضائیه مهمان صحن علنی مجلس شورای اسلامی بودند که طی این نشست هم نمایندگان مجلس، اعضای شورای عالی و رئیس قوه مقننه و قضائیه صحبت‌هایی را داشتند مبنی بر اینکه ما بتوانیم به یک همدلی و همفکری بیشتری برسیم تا قوانینی را در کشور به تصویب برسانیم که این قوانین اجازه ندهد که تخلفی شکل بگیرد. وی درباره پرونده‌های مربوط به خرید و فروش املاک نیز بیان داشت: قانونی در کشور وجود دارد که به اسناد عادی اعتبار می‌دهد و یک سری اسناد نیز رسمی است که در سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت می‌شود؛ اگر قانونی که الان در کشور ساری و جاری است و به اسناد و معاملات عادی اعتبار می‌دهد را تغییر دهیم خیلی از مشکلات حل خواهد شد که در طی چند سال، کمیسیون حقوقی قضائی مجلس، سازمان ثبت اسناد و املاک تلاش زیادی را کرده اند تا بتوانند قانون جدیدی را در این رابطه آماده کنند که در مرحله نهایی است؛ اگر این قانون را که باید حدود پنجاه سال پیش آن را می‌نوشتیم و بر اساس آن عمل می‌کردیم وجود داشت خیلی از اتفاقاتی که در فضای زمین و ملک و فروش ملک به چندین نفر و انواع و اقسام کلاه برداری‌ها اتفاق افتاد پیش نمی‌آمد.

صاحبکار تصریح کرد: مبنای قانون این خواهد بود که اسنادی که در سازمان ثبت اسناد و املاک به صورت رسمی ثبت شدند، مبنای عمل و هر معامله‌ای خارج از این مسئله بی اعتبار باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که این اتفاق در مغایرت با بحث برگ سبز خودرو است گفت: بحث مطرح شده در خصوص املاک بود.

وی در رابطه با تکلیف خانه‌های قولنامه‌ای هم اظهار داشت: در فرآیند دوران گذار، به طرفین اجازه داده می‌شود تا ادعای خود را ثبت کنند؛ اجرای این قانون مرحله به مرحله و در طول فرآیند چند ساله‌ای باید اتفاق بیفتد و به مردم فرصت خواهیم داد تا اسناد خود را به اسناد رسمی تبدیل کنند، اگر این اتفاق بیفتد دیگر شاهد ماجرا‌های عجیب و غریب نخواهیم بود.

صاحبکار در رابطه با موضوع برگ سبز خودرو نیز عنوان کرد: بحث برگ سبز نیازمند این است که مجلس شورای اسلامی این بحث را مشخص کند؛ امروز این مسئله را پیگیری کردم که گویا نمایندگان طرحی را در این رابطه دنبال می‌کنند، چون مسئله با یک بله و خیر در استفساریه حل نمی‌شود، ابعاد مختلف از جمله اخذ مالیات از نقل و انتقلات را دارد، لذا اگر طرح یا لایحه‌ای به مجلس برسد که همه ابعاد را مشخص کند فصل الخطاب خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و معاونت راهبردی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: از آنجا که تعیین تکلیف این بحث خواست مردم است مجلس می‌تواند با اولویت به این بحث ورود کند.

وی درباره قانون حمایت از سوت زنان و افشاکنندگان فساد بیان کرد: هر فرد ایرانی می‌تواند نسبت به اینکه مصوبه‌ای دولتی (مصوبه هیئت وزیران یا یک شورایی) خلاف قانون است به دیوان عدالت اداری شکایت کند؛ دیوان عدالت اداری وظیفه رسیدگی به اعلام‌هایی را دارد که مردم به صورت عمومی می‌توانند انجام دهند، سازمان بازرسی کل کشور هم سامانه‌ای دارد که مردم می‌توانند مطالب خود را آنجا منعکس کنند که رسیدگی شود، دادستانی کل کشور هم به عنوان مدعی العموم می‌تواند به خیلی از موارد ورود کند، سامانه‌ای هم در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تحت عنوان سامانه سجام داریم که مجموعه‌های مردمی می‌توانند اطلاعات وگزارشات خود را آنجا اعلام کنند؛ این چند نمونه است که الان ما در دستگاه قضائی خودمان را نیازمند این می‌دانیم که مردم بیایند و مواردی را به ما تذکر بدهند که بتوانیم آن‌ها را به صورت فعالانه پیگیری کنیم.

صاحبکار تصریح کرد: این موارد وجود دارد، اما در سند تحول قضائی یکی از کار‌هایی که دنبال می‌کنیم این است که بتوانیم کار‌های متعددی که در دستگاه قضائی است را در سامانه‌های یکپارچه تری هم افزاتر کنیم، در این زمینه نیازمند قانون هستیم تا از سوت زنان فساد حمایت کند که مجلس شورای اسلامی به این بحث ورود کرده است.

 

معاون برنامه ریزی و معاونت راهبردی قوه قضائیه ادامه داد: هم اکنون در مرحله نهایی سازی قانون جامع حمایت از سوت زنان و افشاکنندگان فساد در مجلس هستیم.

صاحبکار با تاکید با اینکه افشاگری، مسائل حقوقی خاصی دارد و نباید با تهمت و تحقیر همراه باشد گفت: مثلا در مورد فیش حقوقی کارمند وزارت نفت، قاضی ما در دادگاه اعلام کرد که فیش حقوقی قابلیت محرمانه شدن ندارد و این حکم مهمی بود و خیلی از در‌ها را باز کرد تا کسانی که می‌خواهند در این زمینه ورود کنند نترسند و ورود کنند، چون فیش حقوقی مساله محرمانه‌ای نیست.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضائیه در رابطه با بحث معیشت و حقوق کارکنان دستگاه قضائی نیز بیان داشت: در جلسه امروز مجلس، مسئولین قضایی در این رابطه تاکیدات زیادی داشتند که تقاضا داریم مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۱ یا فرآیند‌های دیگر کمک تا از نظر معیشتی به همکاران دستگاه قضائی کمکی را انجام بدهیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۷۷۶۸۵، www.mizan.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین