پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۵۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
تابلو‌های قرآنی جنب باغ ملی شیراز واقع در خیابان حافظ یکی از پررفت و آمدترین مناطق برای گردشگران داخلی و خارجی است که به مرور زمان دچار فرسایش و زنگ‌زدگی شده‌اند و هیچ رسیدگی به این المان مذهبی نمی‌شود.

شعار سال: تابلوی قرآنی شهری، شیرازقریب ۱۳ سال است که رهبر معظم انقلاب مدال افتخار سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی را به گردن شیراز و استان فارس انداخته است. مسلماً کسب این افتخار و جایگاه نیازمند الزاماتی است که معظم‌له در همان سخنرانی خود نکاتی را در این رابطه یادآور شدند.
 
اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای حفظ این جایگاه مدنظر قرار داد، المان‌ها و نمادهای شهری هستند که قطع و یقین باید یادآور جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) و یک شهر مذهبی باشند. گرچه شیراز تنها شهری است که دارای یک نماد شهری قرآنی یعنی دروازه قرآن است اما داشتن این نماد به تنهایی کفایت نمی‌کند.
 
در سال‌های گذشته تلاشی هم برای نصب المان انگشتر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) در محوطه اطراف این حرم مطهر شد، اما باز هم داشتن یک یا دو المان برای یک شهر مذهبی که قاعدتاً باید سومین شهر مذهبی ایران اسلامی باشد، کفایت نمی‌کند.
 
در رصدی که عکاسان و خبرنگاران ایکنا داشته‌اند، تابلوهای قرآنی جنب باغ ملی واقع در خیابان حافظ که یکی از پررفت و آمدترین مناطق برای گردشگران داخلی و خارجی است، مشاهده کرده‌اند که به مرور زمان دچار فرسایش و زنگ زدگی شده‌اند و هیچ رسیدگی به این المان مذهبی نمی‌شود.
 
بر روی این تابلوها که با آرم شهرداری شیراز هم هستند، برخی از سوره‌های قرآن کریم با خطی زیبا نقش بسته‌اند اما وجود زنگارها در کنار آن‌ها در ذوق می‌زند که چرا نباید به چنین تابلوهای زیبا و مقدسی توجه ویژه‌ای شود.
 
درست است که این تابلوها در سال‌های گذشته و در دورانی غیر از شورای ششم شهر شیراز و شهرداری کنونی نصب شده است، اما رسیدگی به آن‌ها یکی از ملزوماتی است که قطعاً باید در دستور کار قرار گیرد. در این راستا به سراغ برخی از مسئولان شهری شیراز رفتیم و این قضیه را با آنان در جریان گذاشتیم و پاسخ آن‌ها را گرفتیم.
 

بررسی المان‌های شهری شیراز
 
علی‌اکبر سلطانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: بحث بررسی المان‌هایی که تاکنون در سطح شهر شیراز اجرا شده است، در دستور کار کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز قرار گرفته است و در این راستا نامه‌ای به مجموعه سازمان سیما و منظر اعلام کردیم که تمام المان‌هایی که تاکنون نصب شده‌اند، گزارش دهند تا بازبینی مفهومی آن‌ها با هویت شهر شیراز داشته باشیم و هم بحث پارک این المان‌ها که شاید بخشی از آن‌ها دمدمه شده و یا کارایی کمتری داشته باشند یا از نظر منظر در جای مناسبی قرار نگرفته باشند را بدین پارک منتقل کنیم.
 
وی با بیان اینکه مصوبه شورای اسلامی شهر راه‌اندازی پارک المان‌هاست، گفت: شاید برخی از المان‌ها که دچار آسیب شده باشند در آن پارک به عنوان مجموعه‌ای مانند موزه مانند نگه‌داری شوند.
 

سلطانی تأکید کرد: تمام المان‌ها هم بررسی و هم بازنگری مجدد متناسب با نیازهای روز خواهند شد تا این المان‌ها متناظر با شهر شیراز و متناسب با سومین حرم اهل بیت(ع) باشند.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: در گذشته متأسفانه به المان‌های شهری که هویت یک شهر هستند، توجه نشده است و سلیقه‌ای توسط بعضی از سازمان‌ها یا مراکز مجموعه شهرداری ساخت و جانمایی می‌شده است. در حال حاضر مصوب شورا این است که کمیته‌ای را متشکل از فضای سبز، سازمان سیما منظر، یکی از اعضای شورا و سازمان فرهنگی تشکیل دهیم که هر المانی که بخواهد در شهر اجرا شود، علاوه بر کارشناسی هزینه، از نظر هویتی و فرهنگی تناسب آن را با شهر شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) و با جایگاه ملی این شهر بررسی شود و پس از بررسی در دستور کار قرار گیرد.
 
وی در ارتباط با حمایت از المان‌های مذهبی نیز گفت: با توجه به اینکه شهر شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) است، نگاه ما در مسائل مذهبی به سمت این المان‌ها جدی‌تر خواهد بود و حتماً از المان‌هایی که با هویت شهر شیراز از حیث تاریخی، اسلامی، ایرانی و بحث شاهچراغ(ع) و هویت سومین حرم اهل بیت(ع) ارتباط معناداری داشته باشد، به صورت جدی حمایت می‌کنیم.

اصلاح المان‌های مذهبی
 
افسانه خواست خدایی، نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شورای اسلامی شهر شیراز نیز به خبرنگار ایکنا گفت: المان‌های شهر شیراز باید به سمتی برود که سومین حرم اهل بیت(ع) بودن شیراز را در چشم بیننده تداعی کند و اگر مسافری وارد شهر شیراز می‌شود این را ببیند.
 
وی با اشاره به تشکیل فضایی در شورای شهر شیراز در جهت حمایت از طراحانی که به این سمت می‌روند که سومین حرم اهل بیت(ع) و المان‌های فرهنگی ـ مذهبی را در شهر یادآور شوند، گفت: قطعاً المان‌های مذهبی که دچار آسیب دیده‌اند، اصلاح خواهند شد.
 
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: علاوه بر این، شیراز شهر حافظ و سعدی است و قابلیت فرهنگی و مذهبی بسیاری دارد. نیاز است از این طرح‌ها چه در حوزه مذهبی چه در حوزه فرهنگی حمایت کنیم و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.
 
خواست‌خدایی با بیان اینکه به فرمایش مقام معظم رهبری شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) است، افزود: المان‌هایی در سطح شهر داریم که اصلا هویتشان مشخص نیست. باید از ظرفیت‌ها و هویت‌هایی که وجود دارد به خوبی استفاده شود. در این راستا حوزه معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی شهرداری شیراز باید نظارتی روی مناطق داشته باشد. هم‌اکنون معاونت فرهنگی در مناطق شهرداری لازم داریم که در حال حاضر در ساختار چارت سازمانی شهرداری تعریف نشده است. تنها یک معاونت یا سازمان فرهنگی داریم که کاری که انجام می‌دهد متأسفانه در مناطق پخش نمی‌شود.
 

خواست خدایی با تأکید بر اینکه باید یک همسان‌سازی المان‌ها با رویکرد و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در سطح شهر داشته باشیم، از احداث ۱۱ پارک بانوان در ۱۱ منطقه شهرداری شیراز خبر داد و گفت: در این فضاها می‌توانیم فرصتی برای برای کسب و کارها از طریق عرضه محصولات در غرفه‌ها فراهم کنیم.

آشفتگی و بهم‌ریختگی بصری در شیراز
 
مصطفی مشفقیان، معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: شاهد یک آشفتگی و بهم ریختگی بصری در سطح شهر شیراز از جهت المان‌های فرهنگی هستیم و در این راستا طرح جامع تبلیغات محیطی و فرهنگی شهر شیراز در فاز مطالعاتی قرار گرفته و براساس آن المان‌ها و مبلمان شهری نظم‌دهی خواهند شد.
 
وی با بیان اینکه مفاهیم فرهنگی باید از این المان‌ها به شهروندان انتقال پیدا کنند و در بازطراحی المان‌ها این مسئله‌ای که را مطرح کردید به صورت جدی مدنظر قرار خواهیم داد، گفت: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان فرهنگی شهرداری همین نظم‌دهی به المان‌های فرهنگی شیراز است.
 
یادآور می‌شود، در راستای طراحی المان‌ها و نمادهای مذهبی شهری نیز باید گفت که جهاددانشگاهی استان فارس طی چندین سال گذشته اقدام به برپایی جشنواره قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی» برای دانشجویان هنر سراسر کشور کرده است که یکی از شاخه‌های آن هم همین طراحی المان‌های مذهبی و قرآنی شهری هستند که خروجی‌های خوبی هم دارند و قطعاً می‌توان از این ظرفیت برای یک شهر مذهبی استفاده کرد و خوب است تا این مسئله نیز مدنظر مسئولان شهری شیراز قرار گیرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن  ، تاریخ انتشار:  9 آذر  1400، کدخبر: 4017381، wwwfars.iqna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین