پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
بقعه آقا سید ابراهیم معروف به «باباجان دره» در شهرستان املشِ استان گیلان را تنها امامزاده‌ای می‌دانند که نقاشی دیواری با دو موضوع معراج پیامبر و عاشورا، همه جداره‌های آن را پوشانده است. این امامزاده که گفته شده روی قبرستانی باستانی و احتمالا در دوره قاجار ساخته شده، تخریب‌های زیادی به خود دیده است. مهمترین مشکل این بنا، تداخل وظایف دو سازمان اوقاف و میراث برای حفاظت از آن است و هرکدام، مسئولیت‌هایی را گردن دیگری می‌اندازد. یادگاری‌نویسی، حفاری و سرقت آثار داخل بقعه و فقدان تجهیزات حفاظتی، از دیگر آسیب‌هایی است که به این بنا وارد شده است.
شعار سال: بقعه «آقا سید ابراهیم باباجان دره» را یکی از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی شهرستان املش می‌دانند که در بخش رانکوه، روستای باباجان دره قرار گرفته و برخی از پژوهشگران قدمت آن را به دوره قاجار و حدود سال‌های ۱۲۹۶ شمسی نسبت می‌دهند.

یکی از مهمترین شاخصه‌های «بقعه باباجان دره» که آبان ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۶۰۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده را دیوارنگاره‌ها یا همان نقاشی‌های دیواری روی جداره‌های این بقعه تاریخی می‌دانند که موضوعاتی مانند واقعه عاشورا و به معراج رفتن پیامبر (ص) را نشان می‌دهد.

اما وندالیسم روی نقاشی‌ها، حذف برخی تصاویر و تخریبِ دیوار‌هایی که روی آن‌ها تصاویر نقاشی شده قرار داشته به نام حفاری غیرمجاز و حتی سرقت چند ستون قدیمی امامزاده برای کشف گنج از بدترین آسیبب‌هایی است در طول سال‌های گذشته به این بنای تاریخی وارد کرده‌اند.

پی نوشت: بقعه باباجان دره مدفن امامزادگان آقا سید ابراهیم (ع) و سید کاظم (ع) است و در شهرستان املش، بخش رانکوه، روستای بابا جان دره قرار دارد. بنای بقعه مربع شکل است و در ساخت آن از مصالحی مانند سنگ، چوب و گل استفاده کرده‌اند. در سه سوی بنا، سه ایوان با ستون‌های لاچ لنگری واقع شده‌اند. همچنین روی دیوارهای بنا نقاشی‌هایی مذهبی دیده می‌شود که توسط آقاجان لاهیجانی در سال ۱۱۳۵ هجری قمری کشیده‌ شده‌اند. این بقعه در تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲، با شماره ثبت ۱۰۶۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس بقعه، استان گیلان - شهرستان املش - بخش رانکوه - شهر املش - دهستان کجید- روستای باباجان دره می باشد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری فرارو، تاریخ انتشار:۱۰ آذر ۱۴۰۰، کدخبر:۵۱۷۹۴۵، fararu.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین