پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
دکتر شهیدی به شرح چالش‌های حوزه اکتشاف پرداخت.منابع مالی موجود کفاف اجرای فعالیت‌های مورد نیاز حاکمیت در بحث اکتشاف ذخایرمعدنی را ندارد
شعار سال: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران در لایحه بودجه ۱۴۰۰ چه میزان بودجه به آن تعلق گرفته است و میزان سرمایه‌گذاری این سازمان در حوزه اکتشافات معدنی در این سال به چه میزان بوده‌است؟

در مقوله بودجه دو مطلب حائز اهمیت است. یکی اعتبار مصوب و ابلاغ آن توسط سازمان برنامه و بودجه که در سال جاری و باتوجه به تحول شایسته عملکردی سازمان در مقوله تولید اطلاعات پایه و اکتشاف ذخایر معدنی و همچنین طراحی و اجرای مدل تحولی در بخش معدن کشور با مشارکت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و معاونت امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت و توجه موثر و مثبت سازمان برنامه و بودجه کشور منابع مناسبی برای اجرای فعالیت‌ها طراحی و ابلاغ شد. اما نکته دوم در مقوله بودجه، تخصیص منابع مالی به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی است که متاسفانه در سال جاری بسیار ناچیز و صرفا در چارچوب پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیرکارکنان صورت گرفته و هیچ گونه منبع مالی جهت اجرای فعالیت‌ها، عقد قرارداد‌های تخصصی و همچنین تهیه زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات مورد توافق در مدل تحولی به این سازمان تخصیص نیافته‌است (با گذشت نه ماه از سال). در واقع می‌توان گفت که سازمان طی نه ماه اخیر به رقمی در حدود ۵ درصد (پنج درصد) از منابع بودجه‌ای برای راهبرد فعالیت‌ها دست یافته‌است (صرفا در جهت انجام امور اجتناب‌ناپذیر و پرداخت‌های پرسنلی) که این امر بیانگر مشکل جدی در تخصیص منابع مالی به ویژه در سال جاری بوده‌است. اما با وجود همین مقوله سعی شده تا بیشترین فعالیت‌های اکتشافی نیز با تکیه بر توان کارشناسان و متخصصان سازمان، اجرایی شود. در مجموع می‌توان گفت که منابع مالی موجود به هیچ عنوان کفاف اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مورد نیاز حاکمیت در بحث اکتشاف ذخایرمعدنی را ندارد.
 
برآورد سازمان زمین‌شناسی و توسعه اکتشافات معدنی از محدوده‌های قابل اکتشاف و سرمایه بالقوه‌ای که در این حوزه وجود دارد به چه میزان است؟

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور طی مطالعات گسترده خود و همچنین در نظرگرفتن پارامتر‌های آمایش سرزمین و در راستای استفاده بهینه از توان سرزمینی به وجود تیپ‌های متنوع اکتشافی و معدنی در کشور یقین دارد که لازمه بالفعل کردن آن، اکتشاف هدفمند و پیشرفته در این حوزه است. این مساله باتوجه به وجود ذخایر بزرگ معدنی در کشور‌های همسایه و نحوه مواجهه آن‌ها با استفاده درست از منابع، به خوبی نمایان است. کشور ایران از لحاظ سرزمینی، تنوع خاستگاه‌های زمین‌شناسی و وجود ذخایر معدنی، موقعیت منحصربه‌فردی در منطقه دارد که تا کنون از دید تصمیم‌سازان و برنامه‌ریزان مغفول مانده که با توجه مناسب و صرف منابع هدفمند می‌توان تحول بزرگی در این حوزه رقم زد.

کشور‌های پیشرو در حوزه معدن سالانه به طور میانگین چه میزان سرمایه را به این حوزه هدایت می‌کنند و آیا معادن کشف‌نشده ایران کشش و مطلوبیت کافی برای سرمایه‌گذاری دارند؟

باتوجه به مطالعات صورت گرفته در خصوص نقش چرخه معدنکاری در تولید ناخالص ملی کشور‌ها و مقایسه آن با کشورمان در مقایسه با ۱۹۱ بیلیون دلار تولید ناخالص ملی سال ۲۰۲۰ میلادی، نقش معدن دراین پارامتر چیزی در حدود ۰.۸ درصد است که باتوجه به پتانسیل‌های طبیعی موجود و ظرفیت‌های بالقوه عدد قابل‌قبولی نبوده و انتظار بیشتری از آن داریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از می‌متالز، تاریخ انتشار:۸ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۳۷۹۲۷، felezatkhavarmianeh.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین