پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۰۱۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق آمار‌ها وسعت اراضی قابل کشت کشور ۱۸.۵ میلیون هکتار است که از این میزان ۴.۳ میلیون هکتار از اراضی با مشکل شوری و قلیایی شدن روبروست.
شعار سال: «علیمراد اکبری» رور یکشنبه چهاردهم آذرماه در مراسم روز جهانی خاک و ششمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات و سامانه‌های نوین آبیاری که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، افزود: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، روز ۵ دسامبر – مصادف با ۱۴ آذر را روز جهانی خاک نامیده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور خاک هدف این رویداد فرهنگی را نهادینه کردن فرهنگ توجه به خاک و تبیین جایگاه ارزشمند آن به عنوان ثروت تجدیدناپذیر ملی به ویژه در بین نسل‌های آینده عنوان کرد. وی با بیان اینکه این امر پیش‌نیاز تحقق توسعه پایدار سرزمین و افزایش کمی و کیفی غذا در کشور‌ها است، اظهار داشت: پس از اعلام موضوعات فرسایش خاک، تنوع زیستی خاک و آلودگی خاک به عنوان شعار روز جهانی خاک در سال‌های گذشته، در سال جاری این شعار تحت عنوان «کاهش شور شدن خاک و تقویت باردهی خاک» انتخاب شده است.
 
اکبری درباره مشکلات اراضی قابل کشت در کشور گفت: وسعت اراضی قابل کشت کشور ۱۸.۵ میلیون هکتار است که ۸.۷ میلیون هکتار آن در آبخور سد‌ها قرار دارد و به صورت سنتی آبیاری می‌شود و تنها ۹.۳ میلیون هکتار از این اراضی فاقد مواد آلی و مابقی اراضی مرغوبیت و کیفیت لازم را ندارد. معاون امور آب و خاک کشاورزی تصریح کرد: همچنین از این میزان اراضی کشاورزی، حدود ۴.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور از فرسایش، حدود ۴.۳ میلیون هکتار از اراضی با مشکل شوری و قلیایی بودن روبروست. وی اضافه کرد: همچنین حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون هکتار از اراضی هم مشکل زهکشی دارند، که یکی از مشکلات در بخش تولید است. آیین نامه قانون حفاظت خاک تدوین شده استاکبری درباره اقدامات انجام شده در حفاظت از خاک گفت: قانون حفاظت خاک به تصویب مجلس رسیده و آیین نامه اجرایی آن با همکاری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط تدوین شده است. وی افزود: شورای هماهنگی خاک با حضور معاونت آب و خاک، سازمان جنگل‌ها، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان امور اراضی کشور، سازمان هواشناسی، سازمان زمین شناسی و سازمان نقشه برداری تشکیل شده که در رابطه با تعیین نقشه راه برای خاک و آب کشور تصمیم گیری و برنامه ریزی می‌شود. تجهیز و نوسازی ۱.۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزیمعاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین حدود ۱.۶ میلیون هکتار از اراضی کشور تجهیز و نوسازی شده و حدود ۴۸۰ هزار هکتار عملیات زهکشی انجام شده است. وی، ۳۲ میلیون هکتار آبخیزداری در حوضه‌های آبخیز کشور، حفاظت و احیای پوشش گیاهی از طریق تهیه بیش از ۴۰ میلیون هکتار طرح مرتعداری، احاله مدیریت جنگل و مرتع در ۲۲ میلیون هکتار از جنگل‌های کشور، اجرای طرح‌های مقابله با بیابان زایی در ۸ میلیون هکتار از اراضی کشور، توسعه جنگل‌های دست کاشت در یک میلیون هکتار، تهیه نقش‌های فرسایش خاک، تهیه اطلس آبخیزداری، اطلس سیل و تهیه نقشه شوری خاک را از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه حفاظت از خاک برشمرد. ششمین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات و سامانه‌های نوین آبیاری با حضور ۱۰۰ شرکت داخلی تولیدکننده تجهیزات و لوازم آبیاری از امروز ۱۴ آذرماه به مدت چهار روز در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز به کار کرد. امسال این نمایشگاه در وسعت ۹ هزار مترمربع و در دو سالن ۴۰ و ۴۴ برپا شده و علاقه مندان می‌توانند تا ۱۷ آذرماه از ساعت ۹ تا ۱۷ از فناوری ها، لوازم و تجهیزات نوین در حوزه آبیاری دیدن کنند.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران، تاریخ انتشار:۱۵ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۱۶۰۵، www.agna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین