پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۰۴۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
رئیس‌جمهور در سفر به سیستان وبلوچستان یکی از راهکار‌های حل مشکل آب منطقه سیستان را حفظ چاه نیمه‌ها عنوان کرد و گفت: راه‌حل بسیار کوتاه‌مدت هم استفاده از ظرفیت چاه نیمه‌هاست و سریعاً آقای استاندار، آقای فرماندار، مسئولان آب در منطقه نسبت به حفظ آبی که در چاه نیمه‌ها موجود است اقدام کنند.

شعار سال:جمع‌آوری و انتقال آب بین چاه نیمه‌های چهارگانه طرحی ضروری برای حفظ منابع آبی سیستان از گزند تبخیر و مسائل زیست محیطی است که پس از تأکید رئیس‌جمهور در سفر به سیستان، این روزها با جدیت از سوی مسئولان دنبال می‌شود. به گزارش ایرنا، حفظ چاه نیمه‌ها به‌عنوان آخرین منبع تأمین آب آشامیدنی شمال سیستان و بلوچستان از اولویت‌های مسئولان استانی بوده است، این چاه نیمه ها، چاله‌ها و گودال‌های طبیعی بزرگی هستند که در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر زابل و پنج کیلومتری زهک و در کنار روستای قلعه­ ‌نو قرار دارند.
 
گنجایش ذخیره آب چاه ­نیمه شماره یک و دو و سه حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب و گنجایش چاه­ نیمه شماره چهار نیز تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده که به‌صورت دریاچه مصنوعی درآمده اما حجم آب این چاه نیمه‌ها نیز با توجه به خشکسالی‌های پی در پی سال‌های پیش و رها نشدن به‌موقع حقابه دریاچه بین‌المللی هامون از طرف افغانستان به‌شدت کاهش یافته به گونه‌ای که هم‌اینک چاه نیمه چهارم تقریباً به‌صورت کامل خشک و حجم سه چاه نیمه دیگر هم به‌شدت کاهش یافته است.
 
علاوه‌ بر خشکسالی عامل دیگری که منابع چاه نیمه را تهدید می‌کند موضوع تبخیر آب است که طبق آمارهای داده شده سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب یعنی ۱۱ برابر میزان آب انتقالی از این مخازن به زاهدان، تبخیر و از دسترس خارج می‌شود از این‌رو برای پیشگیری از این اتفاق و برای حفظ تنها منبع آب آشامیدنی شمال سیستان و بلوچستان که حیات مرکز استان هم به آن وابسته است طرح انتقال آب بین چاه نیمه‌ها اجرا شد.
 
سردارعلی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه تمام کشور برای مدیریت صحیح منابع آبی بسیج شده‌اند، گفت: سعی شده تا وضعیت چاه نیمه‌ها بررسی و برای جلوگیری از تبخیر آب کار انتقال انجام شود. محمد جوانبخت، معاون آب و آبفا و مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته و در یک فراخوان از سرمایه‌گذاران در این حوزه دعوت شده است.
 
مسئول قرارگاه آبادانی و پیشرفت سپاه سیستان و بلوچستان نیز گفت: هم‌اینک آب چاه نیمه چهار به وسیله دستگاه‌های پمپاژ به چاه نیمه سه در حال انتقال است. محمد نورا افزود: ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب موجود در چاه نیمه چهار با تعبیه ۹ دستگاه الکتروپمپ انتقال داده خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: بررسی این طرح از مهر آغاز شده و هم‌اینک به مرحله اجرایی رسیده و پیش‌بینی می‌شود در چهار ماه آینده کار به اتمام برسد.
 
رئیس‌جمهور در سفر به سیستان وبلوچستان یکی از راهکارهای حل مشکل آب منطقه سیستان را حفظ چاه نیمه‌ها عنوان کرد و گفت: راه‌حل بسیار کوتاه‌مدت هم استفاده از ظرفیت چاه نیمه‌هاست و سریعاً آقای استاندار، آقای فرماندار، مسئولان آب در منطقه نسبت به حفظ آبی که در چاه نیمه‌ها موجود است اقدام کنند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ایران  ، تاریخ انتشار: 15  آذر  1400، کدخبر: ، www.ion.ir،762834

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین