پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۱۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
تامین آب شرب شهر یاسوج و روستا‌های مسیر به‌میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب، تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون مترمکعب، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از جمله اهداف احداث سد تنگ سرخ بویراحمد است که مسئولان در تلاش برای تکمیل این منبع آبی مورد نیاز هستند.
شعار سال: زندگی همه موجودات روی زمین به آب وابسته است، چنانکه قرآن می‌فرماید: «مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ ءٍ حَیٍّ» واگرآب نباشد همه داشته‌های زمین و موجوداتی که روی زمین و حتی زیر زمین هستند از بین خواهند رفت و اثری از زندگی در زمین نخواهد ماند.

اصلی‌ترین چالش بشر از نگاه مسئولان و کارشناسان سازمان ملل، بعد از مشکل جمعیت، آب است و با وجود اینکه ۷۰ درصد کره زمین را آب تشکیل می‌دهد، ولی تنها ۳ درصد از این آب برای آشامیدن قابل استفاده می‌باشد.

دست یابی به آب شرب موضوعی است که پیش بینی می‌شود جنگ بزرگ بعدی انسان‌ها بر روی آن انجام شود چرا که دست یابی به حیات بهتر و حتی ثبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی کشور‌ها بدون آب غیر ممکن بنظر می‌رسد.
 
بحران آب کهگیلویه و بویراحمد و امیدهای بسته شده به سد تنگ سرخ بویراحمد

بالغ بر ۸۰ درصد وسعت ایران در مناطق خشک، نیمه خشک و بیابانی قرار گرفته و حیات آبی ما به ۲ رشته کوه البرز، زاگرس و آب‌های زیر زمینی وابسته است چرا که بیشتر رودخانه‌ها و منابع برف و یخی که تامین کننده آب در فصول مختلف کشور هستند از این ۲ رشته کوه سرچشمه و تغذیه می‌شوند.

همانگونه که پیشترعنوان شد پیش بینی شده است جنگ جهانی بعدی بر سر آب اتفاق بیفتد و بدون شک این بی آبی بر روی کشور ما نیز اثرگذار است.

با بررسی‌های انجام گرفته توسط کارشناسان خسارت ناشی از کمبود آب بیشتر از خسارت ناشی از سایر مخاطرات محیطی مانند:سیل، زمین لرزه، طوفان و ... است و اثر آن در بخش‌های مختلف کشاورزی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و محیط زیست به صورت تدریجی ظاهر می‌شود و این خشکسالی و بی آبی در کهگیلویه و بویراحمد اثر گذار بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۵۰ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار داشته و دارای مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

۵۷ رودخانه به طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آب راه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در سال‌های اخیر کم بارشی و خشکسالی اثر زیادی به استان گذاشته و مهمترین تغییرات آن مهاجرت است.
 
بحران آب کهگیلویه و بویراحمد و امیدهای بسته شده به سد تنگ سرخ بویراحمد
۴۶۴۸ حلقه چاه آب شرب، کشاورزی و صنعت با حجم تخلیه ۲۵۰ میلیون متر مکعب در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که پائین آمدن سطح این چاه‌ها باعث شده تا ۲۰۵ روستا و ۵ شهراستان در بحث آب شرب درگیری ویژه‌ای با تنش آبی داشته باشند و این تنها بخشی از وضعیت خشکی و کمبود آب در استان است و اگر بخواهیم وضعیت کشاورزی و صنعت را بررسی کنیم چالش کمبود آب فراگیر‌تر از نیاز آب شرب است.

کهگیلویه و بویر احمد به اذعان مسئولان جزء ۱۰ استان با تنش آبی در کشور است که می‌بایست بیش از این به فکر بوده و برای پایداری منابع آب چاره اندیشی می‌شد.

مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با وضعیت مهاجرت عجیب و غریبی در سال‌های اخیر روبرو بوده که بدون شک عدم توسعه و خشک سالی و کمبود آب در روستا‌ها در این مهاجرت بدون اثر نبوده و حالا پایتخت طبیعت ایران را وارد چالشی بحرانی کرده که اگر هرچه سریعتر در این رابطه چاره اندیشی نشود می‌تواند مخاطره انگیز شود.

میزان بارندگی سال زراعی جاری در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و ضرورت تکمیل زیرساخت‌های ذخیره سازی آب در سال جاری به وضوح در کهگیلویه و بویراحمد نمایان شده و در این رابطه می‌توان به ساخت ۲ سد تنگ سرخ در مرکز استان و سد کوثردر شهرستان‌های گرمسیری این استان اشاره کرد.

سد تنگ سرخ بویراحمد از اصلی‌ترین زیر ساخت‌های منابع آبی در مرکز استان است که عده‌ای در استان برای دیده شدن بهتر و رسیدن به مقاصد سیاسی و مدیریتی خود ردای دوست دار محیط زیست را پوشیده و هر روز با اظهار بر بهانه‌های واهی و همانگونه که گفته شد دیده شدن بیشتر، جمعیت زیادی را قربانی امیال خود می‌کنند.
 
بحران آب کهگیلویه و بویراحمد و امیدهای بسته شده به سد تنگ سرخ بویراحمد
تامین آب شرب شهر یاسوج و روستا‌های مسیر به‌میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب، تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون مترمکعب، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از جمله اهداف احداث سد تنگ سرخ بویراحمد است که مسئولان در تلاش برای تکمیل این منبع آبی مورد نیاز هستند.

سد تنگ سرخ بویراحمد که امروز بالغ بر ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در سال ۱۳۹۰ کلنگ آن به زمین زده شد تا آب شرب، صنعتی و کشاورزی شهر شیراز و کهگیلویه و بویراحمد را تامین کند.

این سد که برخوردار از تمامی مجوز‌های ساخت، محیط زیست، میراث فرهنگی، تامین آب شهر شیراز و شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد را عهده دار است با وعده وزیر نیرو تا پایان سال ۱۴۰۱ آبگیری و نجات بخش حیات می‌شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد چندی پیش در خصوص آب تخصیص یافته به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس از طریق سد حیات بخش تنگ سرخ گفت: بر اساس داده‌های هیدرولوژی بر مبنای محاسبات علمی و بر پایه آورد رودخانه و نیاز‌ها سهم‌های استان‌ها محاسبه شد و حجم تنظیم سد ۱۵۷ میلیون متر مکعب و مصرف آب شرب فارس ۵۶ میلیون متر مکعب تعیین و رسماً ابلاغ شده است.

امام جمعه یاسوج در خطبه‌های نماز جمعه این شهر به مباحث پیرامون سد تنگ سرخ و حرف‌هایی که شایعه سازان درباره آن مطرح می‌کنند اشاره کرد و گفت: این سد آب شرب شهر یاسوج و بخش‌های صنعتی و کشاورزی را باید تامین کند و یک قسمت هم باید رهاسازی شود که مشکلی برای پایین دست‌ها و همچنین محیط زیست ایجاد نشود؛ این قرار و مدار‌ها از همان ابتدا بوده، اما برخی‌ها اکنون سر و صدا می‌کنند در حالی که مطالعات آن از قبل صورت گرفته مجوز‌ها سال‌ها پیش صادر شده و کار زیادی انجام گرفته و کار باید ادامه پیدا کند.

موضوعی که نباید از آن به راحتی عبور کرد تشنگی شهر یاسوج و مزارع شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که روز به روز بیش از گذشته برای مردم آزار دهنده شده و مسئولان سد به جای پرداخت به حواشی باید در ساخت سد تعلل نکرده چرا که معطل ماندن صنعت، کشاورزی وکام تشنه مردم بیش از این جایز نیست.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه تحلیلی خبری صبح زاگرس، تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۹۵۲۳۸، www.sobhezagros.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین