شعار سال: محسن قدیمی باقرآباد کارشناس علوم سیاسی در یادداشتی نوشت: «امروز طبق آمار جمعیتی قریب به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت به ۳ میلیون و ۳۰۰هزار نفری مشهد در حاشیه شهر مشهد زندگی میکنند! امروز حتی نمیتوان گفت که حاشیه شهر مشهد فقط در یک نقطه متمرکز شده است بلکه شاهد هستیم در ۸ پهنه شهری مشهد دارای سکونتگاههای غیررسمی و به اصطلاح عامیانه حاشیه نشینی هستیم.
متاسفانه آنچه که امروز شکل گرفته و بنامهای متعدد کمیسیونها، مجامع و ستادها به نام حاشیه شهر مشهد شناخته میشود گعدههایی هستند که خروجی مطلوب را نداشتهاند. یقیناً عدم نگاه تخصصی شهرداری به توسعه شهر و عدم مدیریت توسعه سکونتگاههای غیر رسمی و جلوگیری از رشد بی رویه سکونت در کلانشهرها یکی از دلایل مهم وضعیت آشفته شهر مشهد است.
بافت فرسوده یا همان اصطلاح حاشیه در متن و عدم مدیریت بازآفرینی محلات در دهههای گذشته باعث آن شده تا جمعیتی از مرکز شهر پس از فروش ارزان ملکهای خود به مجموعههای دولتی و شبه دولتی به مناطق پایینتر و به سمت حاشیه سوق پیدا کند! همچنین با توجه به عدم نظارت بر ساخت و ساز بر زمینهای کشاورزی اطراف شهر و اتصال بی رویه برخی از روستاهای حریم شهر مشهد در دوره چهارم شوراها به مشهد با افزایش چشمگیر منازل غیر ایمن در حومه و مناطق مختلف شهری مشهد مواجه شدهایم.
شهر مشهد به عنوان یک شهر خدماتی که بازار کار متناسبتری را به دلیل حضور ۵۱% تختهای اقامتی کشور را به خود اختصاص داده است، جوانان شهرها و استانهای محروم کشور را به سمت مهاجرت دائم به شهر مشهد برای ایجاد یک زندگی بهتر با رفاه اجتماعی بیشتر سوق میدهد.
همچنین آنچه که پس از از واریز یارانههای نقدی در دولت مهرورز اتفاق افتاد مهاجرت مردم روستاهای استان به شهر مشهد بود و پس از آن نیز به دلیل نابودی اقتصادهای خرد روستایی مهاجرت جوانان از روستاها به سمت شهرهای خدماتی از جمله مشهد فزونی یافت.
تشکیل خرده فرهنگهای متفاوت در کنار فقرهای مالی و محرومیتهای اجتماعی در پهنههای متفاوت شمالی، جنوبی، غربی و شرقی مشهد و آمار رو به افزایش طلاق در مشهد و افزوده شدن به زنان سرپرست خانوار یقیناً باید مدیران را به سمت یک ستاد فرماندهی متحد در امور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ایمنی و سکونتگاهها سوق دهد، اما آنچه امروز شاهد هستیم وعدههای بی حاصل در بین دستگاههای دولتی، مردم نهاد و برخی از سازمانها است. موازی کاری و عدم استمرار فعالیتها و عدم سیاست گذاری متناسب در دورههای مختلف مدیریتی در سطح شهرستان مشهد باعث به وجود آمدن وضع فعلی شده است.
آنچه مهم است اینکه بودجه ویژه حاشیه شهر باید در سطح شهرداریها جدا شود و نگاه ملی در آن دخیل شود شهر مشهد با حضور ۱۵ میلیون زائر داخلی و دو میلیون زائر خارجی در مشهد به صورت سالانه؛ مشهد را میتوان پیشانی تبلیغ توسعه و ویترین کشور ایران دانست، لذا نگاه ویژه ملی باید نسبت به این شهر احساس شود، متاسفانه بودجه زیارت نیز مدتی است به مشهد اختصاص نیافته است؛ اگر بودجه زیارت به مشهد داده شود و تنها یک پنجم آن استفاده شود، اقتصاد شهر بالاتر خواهد رفت و حاشیه شهر نیز از وضعیت ناهنجار رهایی پیدا خواهد کرد و وضعیت آن بهتر خواهد شد، البته این امر مستلزم آن است که ستادی واحد تشکیل شود و تمام امور بهداشتی، خدماتی، اقتصادی و سکونت گاه در آن دیده شود و البته مشهد نیازمند آن است که برنامهای نهایی برای توسعه فیزیکی شهر مشهد دیده شود، زیرا اگر مرزهای توسعه مشهد بسته نشود یقیناً تا دو سال آینده شاهد رشد فراگیر سکونتگاههای غیر رسمی در اطراف مشهد به دلیل سیاستهای اقتصادی تورمی دولت خواهیم بود.
امروز حاشیه شهر مشهد فقط برای ساماندهی وضع موجود نه برای ایجاد یک محله مطلوب روبه بالا نیاز به ۱۰ هزار میلیارد بودجه ویژه دارد.
امیدواریم که دولت سیزدهم نگاه عملیاتی به مسئله حاشیه نشینی در کلان شهر مشهد داشته باشد چرا که اگر امروز پیشگیری لازم و جراحی لازم به عمل نیاید یقیناً در سه سال آینده شاهد هزینههای غیرقابل جبرانی خواهیم بود.
البته در انتها باید عرض کنم تمام نقاط ضعف که به حوزه حاشیه نشینی و سکونتگاههای غیررسمی وارد است در اصل مقوله نهادهای سیاستگذاری و دولتی است چراکه در بعد دیگر نگاه به حاشیه نشینی پتانسیلها و ظرفیتهای انسانی فراوانی در بین هویت ساکنین مناطق کم برخوردار شهری را خواهیم یافت.»
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار:۲۸ آذر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۱۷۱۱۵۳، www.ilna.news