پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۳۳۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
واقعا چه کسی باید پاسخگوی این غارت اقتصادی آنهم در روز روشن باشد؟ وزارت اقتصاد و دارایی و جهادکشاورزی چه نقشی دارند؟ چرا وزیر جهادکشاورزی بجای پیگیری مستقیم و مداخله گری منجر به حل ریشه‌ای این معزل، خود را درگیر برنامه‌های کم اولویت‌تر می‌کند؟ خواب سازمان‌های نظارتی هم خوش باشد، قصد اذیت کردن دوستان و برهم زدن خواب سنگین شان را نداریم. اما مطمئن باشید، این حق الناس، با نگاهی بینانسلی یقه تان خواهد کرد

شعار سال:یکی از اقلامی که واردات آن به شکل گسترده با تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی انجام شده نهاده‌های دامی است که البته با نرخ دولتی به دامداران یا نرسیده یا کم رسیده است.

برای کنترل قیمت در بازار لبنیات و محصولات پروتئینی ارز ترجیحی طی سه سال گذشته به واردات نهاده‌های دامی تخصیص یافته است، ولی بخش مهمی از این نهاده‌ها به بازار آزاد رسیده و با قیمت آزاد به فروش می‌رسد.

تعداد بازدید : 7

در این شرایط دامداران همواره از کمبود نهاده‌های دامی گلایه دارند و می‌گویند این نهاده‌ها با نرخ مصوب به دستشان یا نمی‌رسد یا به شکل بسیار محدودی می‌رسد.
 
در ضعف نظارت این نهاده‌های دامی به بازار آزاد راه پیدا کردند و با دلال بازی‌ها به نرخ چند برابر قیمت مصوب به فروش می‌رسند و این یعنی منابع ارزی که برای واردات نهاده‌های دامی هزینه می‌شود به جای ایجاد ثبات در بازار مواد پروتئینی و لبنی به جیب دلالان سرازیر می‌شود.
 
در سال‌های اخیر موارد بسیاری از سودجویی‌ها در این حوزه شناسایی شده و به دادگاه معرفی شده‌اند.
 
بسیاری کارشناسان معتقدند که تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای نهاده‌ها به هدف خود نرسیده و موجبات ثبات در بازار مواد لبنی و پروتئینی را فراهم نیاورده است به گونه‌ای که به شکل مداوم در این بازار‌ها شاهد افزایش قیمت هستیم.
 
خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی اخیرا از شکل‌گیری سیاست جدیدی در این حوزه خبر داده و گفته است به جز دارو و نان، ارز ترجیحی به کالا‌های دیگر در آینده نزدیک تخصیص نمی‌یابد و منابع مالی کشور برای حمایت از اقشار آسیب پذیر به طور مستقیم در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا بدین ترتیب از رانت و فساد جلوگیری شود و همچنین قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه نیز حفظ شود.
 
البته بسیاری از کارشناسان معتقدند در اجرای سیاست‌های جدید حمایت از دهک‌های پایین و اقشار آسیب پذیر جامعه حتما باید در دستورکار قرار داشته باشد تا نه تولید آسیب ببیند و نه اقشار آسیب پذیر جامعه.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما  ، تاریخ انتشار: 29  آذر  1400، کدخبر: 3311313، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
0
0
کی به کیه
ناشناس
Germany
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
0
1
آقای ساداتی نژاد چرا جواب نمی ده؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
گیلانپور هنوز هست؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین