پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۵۱۷
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
با اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت بسیاری از جوانان ترغیب به ازدواج و یا به فرزندآوری شدند چرا که تسهیلات درنظر گرفته شده از لحاظ مسکن، مرخصی، یارانه و حمایت‌های دوران بارداری و شیردهی و... یک برنامه منسجمی را شکل داده است که می‌تواند در راستای افزایش جمعیت و کاهش نگرانی جامعه متخصص کشور موثر باشد.
شعار سال: پیری و جوانی مسئله‌ای است که علاوه بر جنبه‌های اجتماعی، دغدغه‌های سیاستگذاری را به همراه دارد. این مسئله چندسالی است آنقدر مورد توجه قرار گرفته است که حالا یکی از سیاست‌های کلان دولت و خصوصا حکومت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. قانون جوانیِ جمعیت ۷۳ ماده‌ای و ۸۱ تبصره، دهم آبان به تصویب شورای نگهبان رسید و در ادامه توسط آیت الله رئیسی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

اما چیزی که در حال حاضر باعث نگرانی بخش زیادی از جوانان شده است این است که این قانون با قانون تسهیل ازدواجی که ۱۴ سال است که از تصویب می‌گذرد و اجرایی هم نشده است ممکن است در تقابل باشد و موازی کاری صورت گیرد.

قانون تسهیل ازدواج در سال ۱۴۰۱ بودجه‌ای ندارد

زهره سادات لاجوری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده سعی کردیم که جهات مختلف را درنظر بگیریم و تسهیلات و مشوقاتی که برای ازدواج جوانان است را در نظر گرفتیم.

لاجوردی افزود: برخی از نمایندگان در حال پیگیری قانون تسهیل ازدواج هستند تا اشکالات و خطا‌های آن را برطرف کنند و آن را نیز به جریان بیاندازند.

عضو مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون تسهیل ازدواج در قالب تسهیل ازدواج است، اما قانون جوانی جمعیت قانونی همه جانبه است.

لاجوردی درباره تخصیص بودجه به قانون تسهیل ازدواج تصریح کرد:، چون هنوز اجرای قانون تسهیل ازدواج به نتیجه نرسیده است بعید است که برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته شود و به امسال نمی‌رسد.

حالا با اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت بسیاری از جوانان ترغیب به ازدواج و یا به فرزندآوری شدند چرا که تسهیلات درنظر گرفته شده از لحاظ مسکن، مرخصی، یارانه و حمایت‌های دوران بارداری و شیردهی و... یک برنامه منسجمی را شکل داده است که می‌تواند در راستای افزایش جمعیت و کاهش نگرانی جامعه متخصص کشور موثر باشد.

از طرفی امیرحسین بانکی‌پور، رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت خانواده می‌گوید: پیری جمعیت را، چون رخ نداده جدی نمی‌گیریم، اما اگر در این سیاهچاله بیافتیم ۱۵۰ سال طول می‌کشد از بحران خارج شویم؛ همچنین باید عده‌ای سه تا چهار بچه داشته باشند تا حداقل میانگین به دو بچه برسد.

افزایش تعداد فرزندآوری اگر چه در نگاه اول می‌تواند برای بسیاری از خانواده‌ها نگران کننده باشد، اما مجلسی‌ها آنقدر به چیزی که بررسی و تصویب کرده اند اطمینان دارند که این قانون را به نوعی نکته‌ی مثبتی برای خانواده‌ها می‌دانند و فرزند آوری را راهکاری برای زندگی بهتر در آینده.

بچه دار شدن راهی برای کاهش مشکلات زندگی می‌شود

روح الله متفکرآزاد عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به خبرنگار برنا گفت: فرزندآوری زمانی به جهت مالی، اقتصادی تهدید تلقی می‌شد، اما هم اکنون با توجه به دیده شدن همه ابعاد آموزه‌های دینی و... در قانون جمعیت، اگر کسی بخواهد مشکلات زندگی اش حل شود، قانون جوری نوشته شده است که بگوید برای حل مشکل بهتر از فرزنددار شوم.

به هرحال این جوانان هستند که با همه‌ی این تشویقات و تسهیلات منتظر اجرای قانون جوانی جمعیت اند. بنا به دستور رئیس جمهور این قانون ۷ ساله‌ی آزمایشی به چند دستگاه‌های خاص به صورت ویژه ابلاغ شده است و حالا جوانان زیادی در هر قشری که هستند منتظر اند ببینند این قانون قرار است چطور به صورت کلان اجرا شود و همه بتوانند از تسهیلات آن بهره‌مند شوند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۷۷۲۴۸ borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین