چابهار در حالی که دارای ظرفیتهای گردشگری بسیاری است، اما زیرساختهای آن ضعف جدی دارد و در یک نمونه روز گذشته گردشگران خارجی به دلیل قطع بودن سیستم گذرنامه فرودگاه مجبور شدند به کیش بروند!مشکلات فرودگاه چابهار مربوط به روز گذشته نبوده و متاسفانه در سال قبل هم در یک اقدام عجیب و بدون هیچ اطلاعرسانی قبلی بهره بردار، این فرودگاه را تعطیل کرده بود. همین یک نمونه کافی است تا تلنگری جدی به خودمان بزنیم که اگر میخواهیم در بازار رقابتی جذب گردشگر خارجی و استفاده از ارزآوری آنها حضوری جدی داشته باشیم، باید بسیار حساب شدهتر گام برداریم
شعار سال: چابهار و سواحل آن یکی از زیباترین مناطق کشورمان است که در کنار استراتژیک و راهبردی بودنش، میتواند محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد. به گواه کارشناسان و صاحب نظران این شهر ساحلی بیش از ۲۰۰ جاذبه عمدتاً طبیعی و ۹ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که تنها در ارائه گزارشها به آنها اشاره میشود و متاسفانه بسیاری حتی در داخل کشور هم با آنها آشنا نشده اند و از ثبت شان نیز بی خبرند. این بی خبری گردشگران و مسئولان، خود نشان از عمق نامهربانی، ناسپاسی و نبود توجه مناسب به آنها حکایت دارد، اما متاسفانه این منطقه از کشور عزیزمان با این ظرفیت بالای گردشگری در حالی که باید سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی باشد سهم کمی در جذب گردشگر دارد که عمده دلیل آن را میتوان توسعه نیافتن زیرساخت مناسب و همچنین ناهماهنگی میان دستگاههای متولی دانست که موجب شده بندر چابهار نتواند سهم خود را در گردشگری کشور به دست آورد. با این حال، معدود گردشگران خارجی هم که برای دیدن جذابیتهای این شهر به آن سفر میکنند با مشکلاتی رو به رو میشوند که شاید قابل باور هم نباشد، به طور مثال روز گذشته یک پرواز از مسقط به این شهر انجام شده که به دلیل قطع بودن سیستم چک گذرنامه مشکلاتی را برای مسافران ایجاد کرد که در ادامه به طور مفصل به آن اشاره کرده ایم. با این حال با وجود این که موضوع بدعهدی هندیها در توسعه بندر چابهار هم نباید مغفول بماند، اما در این گزارش سعی کردیم مروری بر مشکلات زیرساختی چابهار برای جذب گردشگر داشته باشیم و البته نیم نگاهی هم به زیباییهای منحصر به فرد این بندر انداخته ایم.
بندری اقیانوسی با موقعیتی منحصر به فرد
بندر چابهار به دلیل قرار گرفتن در کنار دریای عمان جزو نوار ساحلی محسوب میشود و دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. ویژگی متمایز بندر چابهار در مقایسه با دیگر بنادر ایران، دسترسی آن به آبهای آزاد بینالمللی است. وجود دریای عمان بزرگترین پهنه آبی کشور در این منطقه علاوه برقابلیتهایی که در رونق اقتصادی منطقه دارد، دارای جاذبههای بسیار فراوانی است. وجود سواحل ماسهای و صخرهای، رشته ارتفاعات گلی موسوم به کوههای مینیاتوری به ویژه از سواحل بندر چابهار تا گواتر، طلوع و غروب دلانگیز آفتاب، پرندگان دریا، انواع خرچنگ ها، لاکپشتهایی که روی صخرهها همبازی موج اقیانوس و جدال موج و صخرهاند و نسیم روحبخشی که در موج میپیچد و همه و همه جلوههای نابی از طبیعت شاعرانه را به تصویر میکشند. این بندر زیبا از نظر شرایط آب و هوایی همانند بندر میامی در فلوریدای آمریکاست که در تمام فصول سال معتدل است. دما در این شهر بندری به گونهای است که باعث شده در زمستان گرم و در تابستان یکی از خنکترین بندرهای جنوبی کشور باشد.
سهم ناچیز چابهار از ظرفیت گردشگران خارجی
یکی از شاخصهای مهم جذب گردشگران خارجی استفاده از امکانات سواحل و دریاها در چند دهه اخیر است. از دیرباز، سواحل ارزش و اهمیت خاص و فراوانی داشته و محل رشد و شکوفایی تمدنها و مقصد سفرهای دریایی بوده است و امروزه نیز نقش و اهمیت سواحل دریا و موقعیت استراتژیک آن به لحاظ مسائل اجتماعی و اقتصادی بسیار نمایان است و سواحل دریا به عنوان یکی از مهمترین مراکز اقتصادی و صنعتی در رشد و شکوفایی هر کشوری مطرح میشود. تبلیغات مناسب و برنامه ریزی شده از مکانهای مهم طبیعی و تاریخی تاثیر بسیار زیادی در جذب گردشگر دارد، اما سهم چابهار در این حوزه بسیار اندک و ناچیز است به طوری که حتی مردم کشورمان هم با جذابیتهای این منطقه به درستی آشنا نیستند و تبلیغات پرزرق و برق اقتصادی منطقه آزاد و صنایع، سایه سنگینی بر جاذبههای گردشگری چابهار افکنده است، اما در کنار این بی توجهی نباید از مشکلات زیر ساختی در این منطقه غافل شد.
زیر ساختهای لازم برای توسعه گردشگری
همان طور که پیش از این هم گفتیم این منطقه از نظر جاذبههای گردشگری در سطح بسیار بالایی قرار دارد، اما این جاذبهها و ظرفیتها به دلیل نبود زیرساختهای لازم به جذب گردشگر و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی تبدیل نشده است. در همایش چالشهای چابهار که چند وقت پیش در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شده بود؛ نبود امکانات اقامتی مناسب با استانداردهای بین المللی، نبود امکانات تجاری و بازارهای صنایع دستی برای گردشگر و نبود تسهیلات خدماتی از حمل و نقل تا پایین بودن کیفیت تاسیسات و امکانات رفاهی و تفریحی در منطقه به دلیل نبود سرمایه گذاری مناسب در کنار ضعف شدید تبلیغات و اطلاع رسانی از ضعفهای زیر ساختی منطقه اعلام شد.
موردی عجیب، اما واقعی!
شاید در کمتر جایی اتفاق بیفتد که یک فرودگاه با آن همه عظمت اش به دلیل قطع شدن سیستم گذرنامه، مسافران خارجی را از یک شهر به شهر دیگری ببرد تا بتواند ورود آنها را ثبت کند. متاسفانه روز گذشته به دلیل قطع بودن سیستم بررسی گذرنامه، مسافرانی که با هواپیمایی کیش ایر از مسقط به چابهار سفر کرده بودند با مشکل مواجه شدند. به گفته مدیر روابط عمومی مناطق آزاد، چون فرودگاه چابهار اعلام میکند به دلیل قطع بودن سیستم گذرنامه توانایی پذیرش مسافر را ندارد، پرواز برای انجام کارهای ورودی در کیش فرود میآید! که طول کشیدن فرایند ورود مسافران تا تاریکی شب باعث میشود به دلیل کمبود امکانات در فرودگاه چابهار که توانایی پذیرش پرواز در شب را ندارد، مسافران سرگردان در کیش بمانند. البته به نقل از یک منبع آگاه از آن جایی که مسیر پروازی این هواپیما مسقط به چابهار، چابهار به کیش، کیش به مسقط بوده همه پروازها به مشکل خورده که باعث نارضایتی مسافران شده بود تا جایی که شنیده شده به گلایه سفیر عمان نیز انجامیده است. البته مشکلات فرودگاه چابهار مربوط به روز گذشته نبوده و متاسفانه در سال قبل هم در یک اقدام عجیب و بدون هیچ اطلاعرسانی قبلی بهره بردار، این فرودگاه را تعطیل کرده بود. همین یک نمونه کافی است تا تلنگری جدی به خودمان بزنیم که اگر میخواهیم در بازار رقابتی جذب گردشگر خارجی و استفاده از ارزآوری آنها حضوری جدی داشته باشیم، باید بسیار حساب شدهتر گام برداریم چرا که مقاصد گردشگری هزینههای بسیاری برای جلب نظر و جذب گردشگران و ایجاد نگاه مثبت از سوی آنان میکنند در حالی که ما با یک ناهماهنگی و بی برنامگی ضربه جدی به اعتبار و ظرفیتهای خود میزنیم که سالها زمان برای جبران آن نیاز است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۲۰۸۳۶، www.khorasannews.com