پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۷۶۵
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با حفظ توانمندی های دانشگاه نسل یک و ۲ می توانیم به سمت دانشگاه های نسل سوم حرکت کنیم.

شعار سال: دکتر یونس پناهی روز یکشنبه در آیین معرفی برترین چهره های حوزه تحقیقات و فناری سلامت در بیست و دومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی افزود: لازمه تحقیقات، پاسخگو، نیاز محور و تحقیقات حل مشکل و پرداختن به دانشگاه های نسل سه و چهار است. این واقعیتی است که در سال های مختلف کشور به آن رسیده، اما ورود به این دانشگاه با کندی است‌.
 
وی ادامه داد: ماموریت نخست دانشگاه ها آموزشی بودن آن بود و حاصل آن وجود اساتید توانمند بوده است. اما با توسعه رشد و نیازهای اجتماعی در حوزه سلامت باعث شد دانشگاه ها به سمت نسل دو که بیشتر پژوهش محور است حرکت کنند.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: امروزه تحقیقات ما را به تولید دانش و مرجعیت علمی می رساند. نمی توانیم مرجعیت علمی داشته باشیم، اما نیازهای خود را در حوزه سلامت از بیرون کشور تامین کنیم.
 
وی درخصوص ویژگی های دانشگاه نسل سوم، اظهار داشت: یعنی اینکه در حوزه آموزش قوی تر از دانشگاه نسل یک و در پژوهش توانمندتر از نسل دو باشد. این توانمندی باید دانش و پژوهش را تبدیل به محصول کند. ابزاری که مورد نیاز سلامت خودش است.
 
پناهی با بیان اینکه ورود به نسل سوم دانشگاه ها مشکلات را حل نمی کند افزود: برای اینکار نیاز به الزامات داریم و اولین الزامات تغییر تفکر در سطح آحاد جامعه، در میان دولتمردان، سیاسیون، سیاستمداران، دانشگاهیان و پژوهشگران است.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: شعار امسال مقام معظم رهبری، تولید، پشتیبانی و مانع زدایی است. معنای این بیانات در حوزه سلامت این است که حتما تولید را مورد تاکید و محور تحقیقات قرار دهیم. سپس دانش و تحقیقات را در حوزه سلامت پشتیبانی کنیم و در ادامه موانع و مشکلات و دستورالعمل هایی که مانع تولیدات در این زمینه می شود، را از میان راه برداریم.
 
وی افزود: گزارش های دانشگاه ها به ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گویای اعلام آمادگی و کمک به سیاست های کلان تحقیقات در حوزه سلامت است. در نتیجه تمایل داریم دانشگاه های ما در حوزه تحقیقات و فناوری به مرجعیت علمی و تولید دانش رسیده که این بسیار قابل اعتباربخشی است. اما باید قسمت فناوری را بیش از پیش مورد اهمیت قرار دهیم.
 
پناهی با بیان اینکه باید در حوزه سلامت به فکر ارتقا سطح زندگی مردم باشیم، ادامه داد: یک شاخص تحقیقات این است که نتیجه آن در دست مردم و جامعه قرار گیرد و فرد بیمار نتیجه درمان را مدیون تحقیقات علمی و پژوهشی بداند. در واقع اگر نتایج برگرفته از تحقیقات در سطح جامعه نیز دیده شود یعنی به مرجعیت علمی رسیده ایم.
 
وی تاکید کرد: ورود به دانشگاه نسل سوم نیاز به حمایت های بالادستی و نگرش روسای دانشگاه ها و متولیان تحقیقات در داخل دانشگاه دارد.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم، عنوان کرد: این مراکز هم از نظر جایگاه نیروی انسانی و بودجه تفاوت قابل توجهی با هم دارند. در نتیجه تا جایی که امکان دارد باید این مراکز با یکدیگر ارتباط داشته باشند و تبدیل به شبکه تحقیقاتی شوند. در واقع مراکز تحقیقاتی باید با کاربران خود ارتباط داشته باشند. در نتیجه یکی از برنامه های کلان ما فعال کردن مرکز تحقیقات و ارتباط کاربران و به روز کردن خودشان است.
 
وی با اشاره به اینکه برخی از اعضای هیات علمی ما خاموش هستند، توضیح داد: خاموش بودن در بخش فناوری به ضرر ما است. در این میان منابع ما محدود و خواسته هایمان نامحدود است.
 
پناهی درخصوص اهمیت لزوم برقراری عدالت در پژوهش گفت: توزیع منابع در میان پژوهشگران هدف جدی ما است. توزیع منابع در میان دانشگاه ها باید عادلانه انجام شود. وقتی بتوانیم این منابع را در دانشگاه ها توزیع کنیم می توانیم امیدوار باشیم با حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم توانایی جذب نخبه و نخبه پروری داریم.
 
وی درباره بحث خروج نخبگان از کشور ادامه داد: باید تولید دانش را تبدیل به ثروت، سرمایه و کارآفرینی کنیم. وقتی این زنجیره اتفاق بیفتد می توانیم باعث جذب نخبگان شویم.
 
پناهی افزود: درصدد هستیم سامانه نوپا در وزارت بهداشت را ارتقا دهیم. این سمانه فقط برای ارزیابی تولید دانش و مرجعیت علمی بود، اما درصدد ارتقا این سامانه در شان دانشگاه های نسل سوم هستیم.
 
وی افزود: چاپ و انتشار مقالات علمی یک وسیله است و هدف نیست. برای رسیدن به یک هدف باید در طول مسیر مقاله چاپ شود. مقاله ها خوب است مثل مقالات در خصوص کرونا، اما در شرایط فعلی با توجه به جهش کرونا کافی نیست. باید در حوزه تولید محصول نیز مانع زدایی کنیم.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: از مجامع علمی می خواهیم برای برداشتن موانع از استانداردها کم نکنند. ارزشیابی و استاندارد بودن محصولات تولید شده اهمیت دارد.
 
وی با بیان اینکه از تحقیقات در حوزه درمان کمتر استفاده می کنیم، گفت: بین معاونت درمان، تحقیقات و دارو رابطه خوبی احساس نمی کنم. این معاونت ها باید در تعامل با یکدیگر باشند.
 
پناهی در پایان با خطاب قرار دادن مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ما دو خواسته داریم. اول اینکه محصولات تولید شده را در سفره مردم شاهد باشیم. دوم اینکه چاپ مقالات برای پژوهشگران و جوانان سخت شده و شرایطی فراهم شود تا دانشگاه ها مقالات خود را در مجلات دانشگاه شما چاپ کنند.
 
 آیین معرفی برترین چهره‌های حوزه تحقیقات و فناوری سلامت در بیست و دومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی برگزار شد.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایرنا، تاریخ انتشار: 5دی 1400، کدخبر: ، www.irna.ir،84591033

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین