پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۸۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: تحریم در سطح ملی، عدم توجه دولت گذشته و جدید به تولیدکنندگان دام، سیاست‌گذاری‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی، مشکلات خرید حمایتی، افزایش هزینه‌های بخش زراعت شامل قیمت کود شیمیایی و سم و احتکار نهاده‌ها توسط دلال‌ها و واسطه‌ها و فروش به قیمت بالاتر از مشکلات اصلی تولیدکنندگان دام است که باعث افزایش قیمت تمام‌شده گوشت و حذف آن از سفره مردم شده است.
شعار سال: با پرس و جو از دامداران دام سبک و مدیرعامل این اتحادیه مشخص می‌شود که نیاز دام سبک به نهاده در روز ۵۰۰ گرم و در ماه ۱۵ کیلوگرم است، در حالی که تنها سه‌کیلو و ۹۰۰ گرم نهاده به دامداران دام سبک تعلق می‌گیرد و آنان مجبورند مابقی نهاده را از بازار آزاد با هزار مکافات تأمین کنند؛ نکته‌ای که مدیرعامل اتحادیه دام سبک نیز بر آن صحه می‌گذارد. اوج داستان این‌جاست که دامداران دام سبک به سبب نبود نهاده مجبورند دام مولد خود را به کشتارگاه ببرند و کشتارگاه هم از کشتار دام آبستن امتناع می‌کند و آن‌گاه دامدار می‌ماند و دام گرسنه. بر اساس گفته‌های مدیرعامل اتحادیه دام سبک، مشکلات تأمین و توزیع نهاده‌ها ناشی از عملکرد نادرست وزارت جهاد کشاورزی است و به همین جهت مسئولان امر باید برای حل این مشکل چاره‌ای بیندیشند.

نه نهاده برای غذای دام داریم و نه کشتارگاه دام آبستن را ذبح می‌کند

یک دامدار منطقه سوادکوه شمالی استان مازندران گفت: دامپزشکی به کشتارگاه‌ها سفارش کرده که دام‌های آبستن را ذبح نکنند و ما هم به دلیل عدم تأمین علوفه و نهاده موردنیاز دام، قادر به نگهداری آن‌ها نیستیم.

عیسی نوذری اظهار داشت: ۶۰ رأس گاو آمیخته سیمنتال و هلشتاین و حدود ۳۵۰ رأس گوسفند داشتم، ولی به علت مشکلات ناشی از عدم تأمین نهاده بیش از ۱۰۰ رأس گوسفند را فروختم و برای تأمین غذای دام موجود هم به‌شدت در مضیقه هستم.

وی افزود: در دولت قبلی بیش‌تر نهاده را آزاد تهیه می‌کردیم، ولی اکنون نهاده آزاد هم در بازار نیست.

نوذری در مورد قیمت دولتی و آزاد نهاده‌ها گفت: در بازار آزاد کاه کیلویی پنج‌هزار و ۵۰۰ و یونجه کیلویی هشت هزار تومان است. همچنین به‌دلیل عدم تأمین نهاده مجبوریم از سبوس برای دام‌ها استفاده کنیم که هیچ خاصیتی ندارد و باعث اسهال دام می‌شود.

این دامدار شمالی در مورد سهمیه دولتی موردنیاز برای دام اظهار داشت: برای دام سبک به ازای هر رأس در ماه چهار و برای گاو در ماه ۲۵ کیلوگرم نهاده می‌دهند. این در حالی است که در روز حداقل حدود ۱۰ کیلو از انواع مختلف کاه، یونجه، چغندر و کنسانتره غذای گاو و ۱۵ کیلو غذای دام سبک است و کنسانتره‌ای که برحسب دستورالعمل خود دامپزشک‌ها مناسب است، در کارخانه‌ها موجود نیست.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی قیمت فروش شیر هم به ازای هر کیلو شش هزار تومان است که تولید با این نرخ تنها ضرر است؛ لذا در صدد فروش دام و کشتار دام آبستن برآمدم که کشتارگاه از این کار امتناع می‌کند.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی تأمین نهاده‌ها باشند

مدیرعامل اتحادیه دام سبک هم با تأیید کمبود نهاده برای تغذیه دام سبک گفت: مشکلات تأمین و توزیع نهاده‌ها ناشی از تحریم در سطح ملی و عملکرد نادرست وزارت جهاد است.

افشین صدر دادرس با بیان این‌که در حال حاضر قیمت دام سبک از ۵۲ تا ۵۷ هزار تومان در استان‌ها متغیر است، اظهار داشت: تحریم در سطح ملی، عدم توجه دولت گذشته و جدید به تولیدکنندگان دام، سیاست‌گذاری‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی، مشکلات خرید حمایتی، افزایش هزینه‌های بخش زراعت شامل قیمت کود شیمیایی و سم و احتکار نهاده‌ها توسط دلال‌ها و واسطه‌ها و فروش به قیمت بالاتر از مشکلات اصلی تولیدکنندگان دام است که باعث افزایش قیمت تمام‌شده گوشت و حذف آن از سفره مردم شده است.

عدم مشورت وزارت جهاد کشاورزی با تشکل‌های صنفی

صدر دادرس ادامه داد: همچنین عدم مشورت وزارت جهاد کشاورزی با تشکل‌های صنفی در زمینه تنظیم دستورالعمل‌ها و مسائل اجرایی آن‌ها از عوامل اصلی مشکلات این بخش است که باعث خروج تولیدکننده‌ها از چرخه تولید و درنتیجه حذف اشتغال و تبدیل تولیدکننده‌ها به مصرف‌کننده و بروز مشکلات فراوان در تأمین امنیت غذایی کشور خواهد شد.

وی در پاسخ به وضعیت فعلی دام سبک کشور گفت: باوجود اعتراضات به سهمیه حداقلی، دو ماه است که همان سهمیه را به ما نداده‌اند؛ میزان سهمیه‌ای که برای دام سبک مولد در نظر گرفته‌شده ۱۳۰ گرم در روز است؛ این در حالی است که هر دام سبک در یک روز به ۵۰۰ گرم نهاده نیاز دارد؛ یعنی نیاز به نهاده ماهانه ۱۵ کیلوگرم است، ولی سه کیلو و ۹۰۰ گرم به دام سبک نهاده تعلق می‌گیرد.

صدر دادرس افزود: البته باید این مسأله را در نظر گرفت که برای دام سبک، جو به‌تن‌هایی کفایت می‌کند و درواقع با برنامه معاونت امور دام مصرف ذرت و کنجاله سویا برای دام سبک بیهوده است، زیرا این اقلام برای طیور و گاو شیری استفاده بیش‌تر و بهتری دارد.

وی در مورد عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در تأمین نهاده‌ها بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی بر اساس دستورالعمل‌هایی که در فاصله بین شهریور تا دی‌ماه سال ۱۳۹۸ صادر کرده، مسئولیت تأمین ذرت، جو و کنجاله سویا را برعهده‌گرفته و اعلام کرده اقلام مذکور در سامانه بازارگاه قابل تأمین است، اما در این کار موفق نبوده و حتی نمی‌تواند خسارات واردشده به دامداران را طی این سه سال جبران کند.

دادرس ادامه داد: در بخش دام سبک دو گروه دامدار داریم که یک بخش از دامدار‌های ما دام مولد تولید می‌کنند و منابع ژنتیکی ما را در اختیاردارند و گروه دیگر از دامداران پرواربند هستند که تأمین بخش عمده‌ای از گوشت کشور توسط آنان انجام می‌شود که برای پرواربند‌های دام سبک و سنگین سهمیه نهاده‌ای ندادند که باعث رکود بازار و انباشت دام شده است.

وابستگی دام سبک به ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد برآورد می‌شود

وی در رابطه با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و افزایش نیاز به نقدینگی دامداران گفت: این ارز در بخش دام سبک و تولید گوشت نقش چندانی نداشته است، چون سهمیه دام سبک و سنگین روستایی ناچیز بوده و دیر به دست دامداران می‌رسد و آنانی که تاکنون توانسته‌اند در چرخه تولید باقی بمانند، با جوی هفت هزار و ۴۰۰ تومانی، ذرت شش‌هزار و ۸۰۰ تومانی، کاه چهار هزار و ۵۰۰ تومانی و یونجه پنج‌هزارتومانی به فعالیت ادامه داده‌اند؛ بنابراین ضربه وارده به این بخش با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی کم‌تر از ضربه‌ای است که به بخش دام صنعتی و مرغداران وارد می‌شود.

صدر دادرس اظهار داشت: وابستگی مرغداران به ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی حدود ۹۰ درصد است، ولی وابستگی دام سبک به ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد برآورد می‌شود.

با حذف ارز دولتی قیمت گوشت به بیش از ۲۰۰ هزار تومان خواهد رسید

وی در پاسخ به این‌که حذف ارز دولتی چه تأثیری بر قیمت نهاده‌ها دارد، بیان کرد: حذف ارز دولتی بی‌شک بر قیمت نهاده‌های صنعت دام و طیور مانند جو، ذرت، سبوس و... تأثیر می‌گذارد؛ به‌عنوان مثال قیمت جوی آزاد در حال حاضر کیلویی هفت هزار و ۳۰۰ و جوی دولتی دو هزار و ۱۰۰ تومان است که با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت آن به ۱۰ هزار تومان خواهد رسید. از طرف دیگر با رشد قیمت نهاده‌ها قیمت گوشت که در حال حاضر حدود ۱۷۰ هزار تومان است، به بیش از ۲۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور در رابطه با روند صادرات دام توضیح داد: مشکلات تولیدکننده‌های دام در حوزه صادرات در حال برطرف شدن است و در هفته آینده اولین محموله از کشور خارج می‌شود. خواسته من از وزارت جهاد کشاورزی این است که به جهت حفظ تولیدکننده‌ها در چرخه تولید کشور اجازه دهد دام از کشور صادر شود تا تولیدکننده‌ها از چرخه تولید خارج نشوند



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری روستا نیوز، تاریخ انتشار:۶ دی ۱۴۰۰، کدخبر:۲۴۲۵۱، www.rustanews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین