پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۸۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
مهندس عزيزي گفت: در صورت انعقاد قرارداد جديد و تامين اعتبار لازم امكان افزايش حفاري و پوشش موقت از 2300 تا 2500 متر در قالب 25 درصد وجود دارد وحدود 15 ماه براي حفاري و پوشش موقت اين پروژه زمان لازم است.
شعارسال: دومين تونل كشور از نظر طول در استان ايلام بين دوشهرستان دره‌شهر و آبدانان به عنوان كريدور اصلي شمال غرب به جنوب كشور محسوب مي‌شود كه بهره‌برداري از آن نقطه عطفي در تاريخ پروژه‌هاي عمراني استان خواهد بود.

بهره‌برداي از اين پروژه اهميت دوچنداني به منطقه خواهد داد و علاوه بر برآورده نمودن آرزوي ديرينه‌ي مردم شريف آبدانان و دهلران، تنوع و تقسيم ترافيك استان را نيز به دنبال خواهد داشت و از نظر جذب توريست و گردشگر با توجه به نوع مسير و طول 4700 متري آن مي‌تواند به يك منطقه گردشگري تبديل شود.

مهمترين مزيت‌هاي نسبي اين پروژه عظيم كاهش طول مسير ،حذف مسير طولاني پرپيچ و خم و حادثه‌خيز و كاهش تصادفات ، كاهش مصرف سوخت و برطرف نمودن مصائب و سختي‌هاي مردم ساكن در منطقه و همچنين كاهش استهلاك خودرو‌ها و مديريت بهتر زمان خواهد بود .اما تاخير در بهره‌‌برداري از اين پروژه كماكان هزينه هاي مذكور را به برجاي خواهد گذاشت و تا برآورده شدن آرزوي ديرينه‌ي مردمان ديار شهيد داريوش رضايي‌نژاد بايد زمان بيشتري صرف نمائيم.

با تلاش نمایندگان،مسئولين و پيمانكاران و پيگيري‌ مردم شريف آبدانان در 31 شهريور 92 اولین انفجار حفاری در اين پروژه انجام شد تا بارقه‌ی امید در دل مردمان این ديار ایجاد شود.

پروژه تونل کبیرکوه یکی از پروژه‌های عظیم راه سازی در استان ایلام است که شامل 18 کیلومتر راه دسترسی و 5300 متر تونل در چهار قطعه شامل تونل اصلي به طول 4700 متر و سه تونل 300 ، 200 و 100 متری در حدفاصل دو شهرستان آبدانان و دره شهر در دست احداث است .

براي اطلاع از آخرين وضعيت اين پروژه گفتگويي را با مهندس پولادي معاون عمراني و دو پيمانكار پروژه داشته‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد.

* پیشرفت بیشتر از اعتبارات

مهندس پولادی معاون امور عمرانی استاندار ایلام اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی پروژه تونل کبیرکوه بیش از اعتبارات تخصیص یافته است.

وی افزود:در سال‌جاری برای پروژه تونل کبیر کوه بیش از ۴۰ میلیارد تومان از منابع مختلف اعتبار منظور شده که تا کنون حدود ۵۰ میلیارد ریال به پیمانکاران پرداخت شده است.

مهندس پولادی ادامه داد: امسال در کلیه پروژه ها مشکل نقدینگی داریم ولی مقرر شده صد درصد اعتبار این پروژه تا پایان سال مالی یعنی تیرماه سال ۹۶ تخصیص داده شود.

وی ادامه داد:۶ میلیارد تومان در قانون بودجه تامین و ۱۲ میلیارد تومان از محل ماده ۱۸۰ و همچنین ۳۰ میلیارد از محل اسناد خزانه برای پروژه تونل کبیرکوه منظور شده که تا پایان سال مالی تخصیص پیدا می‌کند.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام با بیان اینکه حداقل ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه نیاز است اظهار امیدواری کرد: تمام تلاش ما بر این است که پروژه عظیم تونل کبیرکوه پایان سال ۱۳۹۸ بهره برداری شود.

* پيمانكار كبيركوه:مشكل تامين اعتبار داريم

مهندس عزيزي يكي از پيمانكاران پروژه تونل كبيركوه در خصوص آخرين وضعيت حفاري اين تونل به ويرا گفت: همه توان و تلاش خود را در راستاي بهره‌برداري اين پروژه بكارگرفته‌ايم و از هيچ تلاشي فروگذار نبوده‌ايم.

وي با بيان اينكه عمليات راه سازي در سمت آبدانان به تونل كبيركوه در نصف مدت پيمان با پيشرفت 95 درصدي ابنيه و 90 درصدي عمليات خاكي، حدود 10 كيلومتر جاده سازي و 120 متر تونل انحراف سيل انجام پذيرفته است گفت:حفاري تونل در تيرماه 93 با تخصيص لازم آغاز شد و تا پايان سال 94 نيز در مجموع دوهزار متر حفاري شد.

مهندس عزیزی با اشاره به اینکه تاكنون قريب به 2300 متر از تونل اصلي از سمت آبدانان حفاري شده است گفت:در صورتي كه تخصيص اعتبار مصوب دولت به موقع صورت گيرد و جاده دسترسي از سمت دره‌شهر تكميل شود اين پروژه روند رو به رشدي به خود خواهد گرفت.

اين پيمانكار تونل كبيركوه در سمت آبدانان با ذكر اين نكته كه با كمبود نقدينگي مواجه هستيم و 8ميليارد تومان بدهي داريم و براي پرداخت دستمزد كارگران با مشكل روبه‌رو هستيم اظهار داشت: در سال 95 اسناد خزانه به مبلغ 9ميليارد تومان تا پايان سال مالي كه تيرماه 96 پرداخت مي‌شود كه اميدواريم زودتر با تلاش نمايندگان و استاندار ايلام محقق شود.

موسي عزيزي با بيان اينكه تا اين لحظه بيش از 35 ميليارد تومان در اين پروژه هزينه شده و پيمانكاران دوطرف حدود 20ميليارد تومان طلب داريم تصریح کرد:طبق قرارداد 2 هزار متر حفاري و پوشش موقت در زمان مورد نظر انجام شده است.

وي با اشاره به اينكه در صورت انعقاد قرارداد جديد و تامين اعتبار لازم امكان افزايش حفاري و پوشش موقت از 2300 تا 2500 متر در قالب 25 درصد وجود دارد ،افزود: حدود 15 ماه براي حفاري و پوشش موقت اين پروژه زمان لازم است.

عزيزي ضمن تشكر از همراهي و همكاري نمايندگان استان، مسئولين استان و شهرستان، تنها مشكل اين پروژه را مشكل مالي عنوان كرد و با بيان اينكه علي‌الرغم تنگناهاي مالي دست از كار نكشيده‌ايم خاظر نشان كرد: بهره برداري از اين طرح آرزوي ديرينه مردم اين ديار است كه اميدوارم به زودي محقق ‌شود.

* عزيزپور:بر كار سوار هستيم

مهندس عزيزپور پيمانكار تونل كبيركوه از سمت دره‌شهر نيز تاکید داشت: 4 كيلومتر عمليات خاكبرداري و ساخت دو دهنه پل با طول 60 متر و دو تونل به طول 113 و 406 متر انجام شده است.

وي با بيان اينكه تا كنون 500 ميلون تومان به عنوان پيش پرداخت دريافت كرده‌ايم كه يك 15 ميليارد ريال فقط هزينه تجهيز كارگاه بوده است افزود: 1ميليارد و 800 ميليون تومان نيز به عنوان اسناد خزانه دريافت كرده‌ايم كه اين اوراق به 83/7 درصد قيمت فروخته شده است.

اين پيمانكار با بيان اينكه 10ماه تغييرات موجه موانع داشته ايم ادامه داد:براي اين پروژه 40 ميليارد تومان هزينه شده ولي تاكنون حدود 2 ميليارد و سيصد ميليون تومان دريافت كرده ايم كه بسيار ناچيز است.

مهندس عزيزپور با بيان اينكه مهم‌ترين مشكل پيش روي ما تامين اعتبار است بیان داشت:يك مشكل جزئي نيز با شركت نفت وجود دارد كه با پادرمياني مسئولين قابل حل است اما خوشبختانه علي‌الرغم مشكلات بر كار سوار هستيم و تلاشمان مضاعف است.

وي افزود:مطرح نمودن بيش از حد انتظارات باعث ياس و نااميدي مي‌شود اما ما اين پروژه را تحويل گرفته و پذيرفته‌ايم و براي روسفيدي استان تمام توان خود را به كار خواهيم گرفت.

پيمانكار تونل كبيركوه با بيان اينكه هزينه انفجار و اجاره تجهيرات و دستگاه‌ها بسيار سنگنين است افزود: بخش اندكي از حقوق عقب افتاده كارگران باقي مانده است كه در صورت دريافت اعتبار پرداخت مي شود.

وي به اعتبار 18 ميليارد توماني كه به دو صورت قانون بودجه و ماده 180 تامين اعتبار شده ولي تا پايان سال مالي پرداخت مي‌شود اشاره كرد و گفت: اگر اين رقم هرچه سريعتر به نقدينگي تبديل شود بخش عظيمي از معوقات و بدهي دولت پرداخت و مشكلات ما نيز كاهش خواهد يافت.

نكته مهمي كه با پيمانكاران تونل كبيركوه و مهندس پولادي؛ معاون عمراني استاندار ايلام محرز و مشخص است عزم جدي دولت و پيمانكاران براي بهره برداري هرچه سريعتر از اين پروژه است اما دومين تونل عظيم كشور از نظر طول بعد از از تونل اتوبان تهران - شمال نيازمند تخصيص اعتبار لازم از سوي دولت است كه اميدواريم با تحقق صد در صدي اعبتارات، منطقه آبدانان از بن بست موجود خارج و شاهد ايلامي آباد در كنار آبداناني آباد تر باشيم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبری آبدانان خبر، تاریخ انتشار: دوشنبه 24 آبان 1395، کدخبر: 22847، www.abdanannews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
0
0
ان شاالله در زمان تعیین شده به اتمام برسد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین