پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۶۹۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره خروج ژن نخبگی از کشور گفت: آن بخش از مهاجرت نخبگان برای بازنگشتن و بازنگرداندن سرمایه هم در بحث خودِ استعداد‌ها هم در بحث جریان ژنی که می‌گوییم از کشور خارج می‌شود، نگران‌کننده است.

شعار سال: رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره خروج ژن نخبگی از کشور گفت: زمانی که یک جریان ناشی از ناکارآمدی‌ها، آسیب‌ها، سیاست‌های غلط و یا تشویق‌های نابجا نسبت به نخبگان اتفاق بیفتد، مهاجرت نخبگان تبدیل به معضل می‌شود.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در واکنش به اظهارنظر و گلایه مسئولان برخی دانشگاه‌های سطح یک کشور درباره مهاجرت فارغ‌التحصیلان بیان کرد: مهاجرت یکی از مقوله‌های پیچیده اجتماعی است. یعنی ما با یک پدیده طبیعی مواجه هستیم که در همه کشورها در حال رخ دادن است، حتی در همین موضوع مهاجرت؛ شاهد مهاجرت برخی از فارغ‌التحصیلان و نخبگان اروپایی به آمریکا و نخبگان کشورهای پیشرفته شرقی به غرب هستیم که عملا یک مسئله و پدیده اجتماعی در حال رخ دادن است.
 
وی در ادامه با طرح این پرسش که مهاجرت چه زمانی تبدیل به یک معضل می‌شود؟ تاکید کرد: زمانی که یک جریان ناشی از ناکارآمدی‌ها، آسیب‌ها، سیاست‌های غلط و یا تشویق‌های نابجا نسبت به نخبگان اتفاق بیفتد، مهاجرت تبدیل به یک معضل می‌شود.
 
حجت‌الاسلام رستمی گفت: ما باید مهاجرت نخبگان خود را در هر دو بُعدی که عنوان کردم ارزیابی کنیم؛ یعنی از یک طرف مهاجرت برای علم آموزی و بازگشت سرمایه باشد که این یک اتفاق ارزشمند است، البته خیلی از جهش‌های علمی که داشتیم، دانشمندانی بودند که رفتند و با عِرق به وطن برگشته‌اند و اتفاقات ارزشمند بسیاری را رقم زده‌اند.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره مهاجرت با هدف ترک وطن اظهار داشت: اما آن بخش از مهاجرت نخبگان برای بازنگشتن و بازنگرداندن سرمایه هم در بحث خودِ استعدادها هم در بحث جریان ژنی که می‌گوییم از کشور خارج می‌شود، نگران‌کننده است.
 
وی تاکید کرد: در این بخش هم ما باید متوجه باشیم که بدخواهان؛ چه در قالب تشویق مستقیم و چه در قالب برخورد غلط با نخبگان، عدم سیاست‌گذاری مناسب برای بروز استعدادها، به ناامیدی کشاندن جریان نخبگی و شوق ایجاد کردن برای مهاجرت ممکن است گام بردارند که مقام معظم رهبری هم در این بخش فرمودند که این عمل، خیانت است.

او افزود:‌ هر کسی که با نوع رفتار اعم از مدیریت، سیاست‌گذاری و مواجهه با نخبگان، زمینه خروج و بی‌انگیزگی در ماندگاری را در نخبه ایجاد کند در این مسیر به عنوان خیانت به سرمایه‌های ارزشمند ملی و انسانی کشور عمل کرده است که در این حوزه‌ها همه مسئول هستند. البته ما می‌دانیم که دانشگاه‌ها، مدیران کلان آموزش عالی و نظام در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اشتغال و حوزه‌های سیاست‌گذاری جریان علمی کشور نسبت به این موضوعِ مهم دغدغه دارند.
 
حجت‌الاسلام رستمی در پاسخ به این سوال که دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها چه اقدامی برای کمک به این مسئله خواهند داشت؟ گفت: عزیزانی هم در دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در این زمینه نیز کار جدید و مفصلی را با عنوان"‌ آینده‌ روشن" شروع کرده‌اند که شاهد نتایج آن‌ها خواهیم بود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی انتخاب  ، تاریخ انتشار:  11دی 1400، کدخبر: ، www.entekhab.ir،654887

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین