پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با تأکید بر این که آفتاب قدرت آمریکا رو به افول است،خاطرنشان کرد: مردم آمریکا دیگر جاه‌طلبی‌ها و بلندپروازی‌های گذشته مقامات پیشین خود را قبول ندارند.

شعارسال: علی‌اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از دیدارهایش با «اروه مورن» وزیر دفاع پیشین فرانسه، «همام باقر عمودی» معاون اول رییس‌ پارلمان عراق و «سید ابراهیم امین السید» رییس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان در جمع خبرنگاران حاضر و در پاسخ به سوالی در رابطه با انتخاب ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا، خاطرنشان کرد: آن چه در آمریکا اتفاق افتاده نشان دهنده واقعیت‌های درون جامعه آمریکا است.

وی در رابطه با روی کار آمدن ترامپ به عنوان رییس‌جمهور منتخب مردم آمریکا، گفت: آمریکایی‌ها از شکست‌های اخیر ناراضی بوده و با انتخاب رییس‌جمهور جدید تنها می‌خواستند خلاف آن چه تا امروز در آمریکا بوده است عمل کنند و این انتخاب نشان می‌دهد که آفتاب قدرت آمریکایی‌ها رو به افول و زوال است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع ادامه داد: این اتفاقات حاکی از یأس آن‌ها از سیاست‌های سنتی آمریکایی‌ها بوده، بنابراین آن‌ها کسی را روی کار آورده‌اند که از ابتدا شعارهای ضد سنت‌های آمریکایی سر می‌داد.

ولایتی افزود: صرف‌نظر از این که او (ترامپ) چه ویژگی‌هایی دارد و چه میزان از این ویژگی‌ها مثبت یا منفی است باید بگویم مردم آمریکا دیگر جاه‌طلبی‌ها و بلندپروازی‌هایی که از زمان بوش به یادگار مانده بود و این گمان که آمریکا تنها ابرقدرت دنیاست را قبول ندارند.

وی با بیان این که با گذشت ربع قرن آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر تنها ابرقدرت جهان نیستند، تصریح کرد: حضور بی‌دلیل آن‌ها در عراق، افغانستان، سوریه و... نه تنها برای‌شان هزینه‌بر بودند بلکه فایده‌ای به دنبال نداشت. امروز هم می‌بینیم که سعودی‌ها با ابزارهای آمریکایی مردم را به خاک و خون می‌کشند. آن‌ها داعش را به وجود آورده‌اند که برای کشورهای منطقه خسارت‌های زیادی به دنبال دارد.

مشاور امور بین الملل با بیان این که دیگر بودجه و امکانات آمریکایی‌ها به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که خود را تنها ابرقدرت دنیا بدانند، گفت: به تعبیر قدیمی آفتاب امپراطوری آمریکایی‌ها در جهان به سر آمده است، هر چند که هیچ‌گاه آن‌ها چنین قدرتی را نداشته‌اند ولی این توهم در سرشان بود.

ولایتی با تأکید بر این که آفتاب قدرت آمریکا رو به افول است، خاطرنشان کرد: همانطور که انگلیس‌ها پس از جنگ جهانی بساط خود را از دنیا جمع کردند آمریکایی‌ها هم مجبور به پذیرش واقعیت و جمع‌آوری بساط خود هستند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با اشاره به انتخاب ترامپ به عنوان رییس‌جمهور جدید آمریکا، ادامه داد: کسی که در آمریکا روی کار آمده متناسب با شرایط بسیار سخت، ضعف اقتصادی و مشکلات اساسی در آمریکاست. او طالب این است که بیش‌تر به داخل آمریکا بپردازد. در واقع بلندپروازی‌های آمریکایی‌ها مردم را به این روز انداخت تا به کسی رأی دهند که خیلی از انگیزه‌های گذشته را برای بلندپروازی ندارد.

وی در رابطه با ادعای ترامپ مبنی بر پاره کردن توافق ایران با گروه ۱+۵، گفت: اگر او توافق هسته‌ای با ایران را پاره کند همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ایران توافق را آتش خواهد زد.

ولایتی هم‌چنین در رابطه با دیدارهای امروز خود با مقاماتی از سه کشور فرانسه، عراق و لبنان، افزود: در این دیدارها در رابطه با تحولات منطقه با سیدابراهیم امین، رییس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان در رابطه با آن چه که باعث روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید آن‌ها، میشل عون شد صحبت کردیم.

مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب ادامه داد: حزب‌الله لبنان بعد از روی کار آمدن میشل عون هم با تمام قدرت از سوریه دفاع خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با این که در حالی که شاهد کاهش تنش‌ها نسبت به گذشته در منطقه هستیم گفته می‌شود که چین خواهان سهم‌ خواهی در منطقه است. شما چه تحلیلی در این زمینه دارید؟ گفت: ما بیش‌ترین روابط تجاری در بین کشورهای خارجی را با چین داریم و باید بگویم در رابطه با عملکرد این کشور هیچ نوع زیاده‌ خواهی نمی‌بینیم و جمهوری اسلامی ایران بر اساس نگاه به شرق با کشورهای آسیایی روابط خود را پیش می‌برد، هم‌ چنین آینده تعاملات‌مان با چین را بسیار روشن می‌بینم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 25آبان1395، کدخبر: 3825423: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین