پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۷۳۸
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
وزیر امور خارجه کره جنوبی با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. این جلسه به درخواست طرف کره‌ای در محل نمایندگی ایران در وین برگزار شد و معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی ارائه کرد و گفت که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند. علی باقری در این دیدار تاکید کرد که فارغ از نتایج گفتگو‌ها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.
شعار سال: مذاکرات لغو تحریم‌ها در روز جمعه نیز بین نمایندگان گروه ۱+۴ و ایران در جریان بود. این مذاکرات بر اساس توافقی است که در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام انجام گرفته است.

جلسات به صورت دو جانبه و چند جانبه طی روز‌های گذشته در این جریان داشته و نمایندگان کشور‌های مشارکت کننده در این گفتگو‌ها در اولویت موضوع لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران تاکید دارند.

در روز‌های اخیر طرف‌های اروپایی ارزیابی مثبت خود را نسبت به روند مذاکرات ارائه کرده‌اند. ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه امروز در مصاحبه گفت که در مذاکرات وین پیشرفت حاصل شده، ولی زمان رو به پایان است. وی همچنین اضافه کرد که طی چند روز اخیر در مسیر مثبت حرکت کرده‌ایم و من هنوز معتقدم که می‌توان به یک توافق دست یافت؛ ولی زمان رو به پایان است.
 
تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد

همچنین رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در اظهارنظری گفت که فقط چند هفته برای دستیابی به توافق در وین فرصت داریم.

اما کسی که از برجام خارج شده است آمریکا است و باید با لغو تحریم‌ها گام اول را بردارد بدون بلند و تحریم‌ها، چه با تعیین ضرب‌الاجل و چه بدون آن، اتفاق جدیدی در مذاکرات رخ نمی‌دهد.

نمایندگان روسیه و چین پس از پایان مذاکرات در هتل کوبورگ به خبرنگاران گفتند که مذاکرات رو به جلو و در حال پیگیری است. میخائیل الیانوف نماینده روسیه در مذاکرات در آخرین ارزیابی خود از گفتگو‌ها گفت که دستیابی به توافق نهایی برای احیای توافقات سال ۹۴ تا ماه فوریه امکان پذیر است و اضافه کرد که نه تنها روسیه بلکه سایر طرف‌ها هم اذعان دارند که گفتگو‌ها در حال پیشرفت است.

در جریان این دیدار‌ها و رایزنی‌ها در وین، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی که در راس هیئتی برای گفتگو در مورد دارایی‌های بلوکه شده ایران به وین سفر کرده است، روز گذشته نیز با روسای هیئت‌های مذاکره‌کننده در هتل ماریوت وین، دیدار کرد.

وزیر امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. این جلسه به درخواست طرف کره‌ای در محل نمایندگی ایران در وین برگزار شد و معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی ارائه کرد و گفت که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.
 
تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد

علی باقری در این دیدار تاکید کرد که فارغ از نتایج گفتگو‌ها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی طی روز‌های گذشته دیدار‌های جداگانه‌ای با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام نمایندگان سه کشور اروپایی روسیه و همچنین رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران، داشته است.

دروزه پنج شنبه نیز مذاکره کننده ارشد روسیه با انتشار پیامی در توییتر از ملاقات خود با هیئت سعودی در ساختمان نمایندگی دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در ایران خبر داد و گفت که این جلسه پیرامون مسائل مختلف از جمله دورنمای گفتگو‌های امنیتی در حوزه خلیج فارس بحث و تبادل نظر کردند.
 
تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد

در حالی که گفته می‌شد ملاقات دیپلمات‌های روسیه و عربستان در وین، مرتبط با ایران بوده است، یک منبع آگاه به خبرنگار ایرنا گفت که در این ملاقات طرف‌ها پیرامون مسائل مورد علاقه خود و غیر مرتبط با ایران گفتگو کردند.

علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در آخرین ارزیابی خود از روند گفتگو‌های وین که با محور تحریم‌ها در جریان است، او گفت که مذاکرات مثبت و رو به جلو در جریان است و در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره نتیجه مذاکرات چند روز اخیر سوال کرد، وی تصریح کرد که تلاش‌ها برای دستیابی به نتیجه جریان دارد.

باقری گفت که رمز موفقیت مذاکرات وین دستیابی به توافق در زمینه لغو موثر تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است و هر چقدر که طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها و اراده جدی تری برای پذیرش ساز و کار‌های مدنظر ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد، در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی گفت که مذاکرات وین در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد و ابتکارات طرف ایرانی این فضا را رقم زده است.
 
تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد

وی همچنین در مورد وظیفه غرب در واکنش به ابتکار تهران تاکید کرد که اکنون این طرف غربی است که باید نشان دهد آیا حسن نیت و اراده جدی برای توافق خوب دارد یا نه.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پیش‌تر میز در گفتگو با الجزیره افزوده بود که ما خواهان لغو تحریم‌ها هستیم که از سوی ترامپ بر ایران تحمیل شده است؛ به ویژه تحریم‌هایی که مغایر مفاد توافقنامه هسته‌ای است.

مذاکرات لغو تحریم‌ها، ششم تا نهم دی‌ماه در وین برگزار شده و پس از یک وقفه کوتاه سه روزه به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، در ۱۳ دی‌ماه مجدداً در وین آغاز شده و همچنان در جریان است.

بر اساس آنچه که به گوش می‌رسد، قریب به اتفاق هیئت‌های مشارکت‌کننده در گفت‌وگوها، به رو به جلو بودن مذاکرات را دارند و در صورتی که طرف‌های غربی دست از مقصر نمایی ایران و تعیین ضرب الاجل‌های ساختگی بردارند، زمان زیادی تا احیای توافقات سال ۹۴ باقی نمانده است.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۸۴۶۰۵۴۵۰، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین