پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
هر سال در اواسط دی ماه خبر‌هایی در خصوص بازبینی منجر به افزایش عملکرد طرح ترافیک شنیده می‌شود. طرحی که عدالت در آن به لجن کشیده شده و با محصور کردن دور خانه مردم، حق قانونی شان در زندگی آزاد را از آنان سلب کرده ایم و با گردن کلفتی هم هیچ پاسخی نمی‌دهیم (پاسخی نداریم که بدهیم). این طرح گردن کلفت و ناکارآمد، زیست خانوادگی، سلامت جسمی- روانی افراد و اقتصاد خانوار را نشانه گرفته و ضمن برخورداری از ناکارآمدی اثبات شده در کاهش آلودگی هوا، بعنوان عاملی برای تامین بودجه شهرداری آنهم بشکلی ناپایدار در نظر گرفته می‌شود. اگر شهروندان از گرفتن حقوق حقه خود در طرحی نظیر طرح ترافیک عاجز باشند، چه انتظاری می‌توانیم برای تحول جامعه و ایجاد تغییر در سایر سطوح داشته باشیم؟ همانند سنوات قبل، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، روایت گر اخباری احتمالی از ایجاد بهبود در طرح ترافیک است. شاید خیلی‌ها یادشان نیاید، اما زمانی بود (سال‌های قبل از ۱۳۹۰) که سرباز راهور بخودش اجازه می‌داد برای جلوگیری از ورود راننده به طرح ترافیک، به زور وارد خودروی شخصی شده و فرد را جریمه یا به پارکینگ منتقل کند. نستالوژی‌هایی دردآور از طرحی ناکارآمد.
شعار سال: ترافیک یکی از معضلات اصلی کلان‌شهر تهران است و تعداد زیادی از شهروندان به صورت روزانه گرفتار این موضوع می‌شوند؛ اما در این میان بهم تنیدگی کمبود حمل و نقل عمومی و افزایش میل افراد به استفاده از خودروی شخصی به دلیل شیوع کرونا سبب شده که ترافیک تهران به کلاف سردرگم تبدیل شود. در نظرسنجی که از سوی شهرداری تهران انجام شده باز هم مردم تهران حل مساله ترافیک و در پی آن آلودگی هوا را دو دغدغه و مطالبه خود از مدیریت شهری اعلام کردند، دغدغه‌ای که حل آن تنها به دست مدیران شهری نیست؛ اما همه از آن‌ها می‌خواهند که کاری برای ترافیک کنند.
 
ترافیک تهران این روز‌ها دیگر مخصوص یک ساعت خاص در هنگام پیک صبح و عصر نیست؛ بلکه در هر ساعت از روز می‌توان این پدیده را حس کرد. در این میان همواره اجرای طرح ترافیک به عنوان یکی از راهکار‌های مقابله با ترافیک استفاده می‌شد؛ اما با شیوع کرونا و اجرای نیمه تعطیلی طرح ترافیک، شهروندان برای در امان ماندن از این ویروس منحوس در حمل ونقل عمومی به سمت خودرو‌های شخصی شان متمایل شدند که نتیجه آن تشدید ترافیک در پایتخت شد و نشان داد طرح ترافیک فعلی کارایی لازم را ندارد و به همین دلیل رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به عدم کارآیی طرح ترافیک فعلی بر لزوم بازنگری این طرح برای بهبود وضعیت ترافیک تأکید می‌کند. جعفر تشکری هاشمی با اعلام شرایط تغییر در طرح ترافیک می‌گوید: دقت داشته باشید که برای تعیین محدوده طرح ترافیک، ورود خودرو‌های مجاز، نوع خودرو‌ها و تعداد ورود بایستی در شورای ترافیک تهران تصمیم‌گیری شود. اما در شورای شهر ساختار و مدل مدیریت محدوده طرح ترافیک بررسی می‌شود که البته در این زمینه دیدگاه همه اعضای شورای شهر احصا و به شورای ترافیک تهران انتقال داده می‌شود. او با بیان اینکه ما به دنبال آن هستیم که مدل اجرای طرح تغییر کند، ادامه می‌دهد: مدل اجرای طرح باید مبتنی بر هوشمند‌سازی، تقویت عدالت محوری و همین طور با توجه به موضوعات زیست محیطی باشد که ما در شورای شهر به این مسائل توجه می‌کنیم. اما در مورد محدوده، ساعت اجرای طرح، تعداد و نوع خودرو باید شورای ترافیک تصمیم‌گیری کند.
 
تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا به دنبال تغییر در شیوه اجرای طرح هستید؟ می‌افزاید: شاهد بی‌نظمی در محدوده طرح ترافیک هستیم و ورود‌های غیرمجاز افزایش یافته و همانطور که می‌بینید موضوع آلودگی هوا در این طرح یا دیده نشده یا کم اثر بوده است و از جمله مسائلی که ما را وادار به تغییر در نحوه مدیریت محدوده طرح ترافیک می‌کند؛ اینگونه مسائل است به گونه‌ای که به یاد دارید ما طرحی به نام «ال‌ ای‌ زد» یا محدوده هوای پاک داشتیم که قرار بود در چارچوب طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد به موضوع خودرو‌های آلوده‌کننده هوا توجه کند و در آن طرح مسائل زیست محیطی مد نظر قرار داشت؛ اما متاسفانه در طرح ترافیک فعلی به‌طور محسوسی موضوعات زیست محیطی کم رنگ و کم اثر شده است.
 
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا در بازنگری طرح ترافیک به دنبال مدل جدید هستید یا رفع نواقص مدل‌های قبلی؟ می‌گوید: هر چیزی که موجب بهبود اوضاع شود ما از آن استقبال می‌کنیم؛ ولی در طرح مدیریت محدوده ترافیک به مسائل زیست محیطی، روانی ترافیک و هوشمندتر شدن مدیریت محدوده توجه می‌کنیم. او می‌افزاید: ما به دنبال آن نیستیم که بگوییم یک طرح قبلا داشتیم و باید به آن برگردیم. یا الزاما همه آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد را تغییر دهیم. بلکه در این نگاه ما به دنبال آن هستیم که انضباط بیشتری در معابر شهر حاکم شود و این از الزامات بازنگری طرح ترافیک است.
 
عضو شورای شهر تهران در مورد اینکه چه زمانی طرح ترافیک جدید اجرایی می‌شود؟ می‌گوید: طبق رویه گذشته شهرداری تهران باید لایحه پیشنهادی خود را قبل از پایان سال به شورا بیاورد و اگر طرحی که می‌آورند نقطه نظرات شورا نیز در آن لحاظ شده باشد حتما از آن حمایت می‌کنیم، اما اگر نقطه نظرات ما در آن نباشد طبیعی است که اصلاحات لازم را در شورای شهر انجام می‌دهیم تا وضعیت ترافیک تهران بهبود یابد.
 
تشکری هاشمی در مورد نحوه قیمت‌گذاری نیز ادامه می‌دهد: نگاهمان در قیمت‌گذاری طرح ترافیک اینگونه است که جذابیتی برای ورود افراد به محدوده ایجاد نکند و کسانی که عارضه‌ای را به شهر تحمیل می‌کنند بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کنند. اما در نرخ‌گذاری حتما به عدالت اجتماعی توجه می‌شود. رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد درآمد‌های حاصله از طرح ترافیک نیز می‌افزاید: ملاحظات برنامه‌ای در شورای شهر داریم که همه درآمد حاصل از طرح ترافیک صرف نوسازی ناوگان شود؛ اما در نرخ‌گذاری حتما به عدالت اجتماعی توجه خواهیم کرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه تعادل، تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۱۸۵۷۲۱، www.taadolnewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین