پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۵۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
در حالی که طرح صیانت از فضای مجازی و ایجاد اینترنت ملی با مخالفت‌های بسیاری روبه رو شد، اما به نظر می‌رسد، براساس سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، چین اینترنت ملی ایران را راه‌اندازی می‌کند.

شعار سال:در روزهای اخیر که سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین کلید خورده است، به نظر می‌رسد ایجاد اینترنت ملی نیز با همکاری این کشور انجام خواهد شد.
 
در چند سال اخیر، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و مجلس تبدیل شده است. چرا که مسئولان کنترل بر فضای مجازی را امری ضروری می‌دانند.
 
این در حالی است که براساس نظرات کارشناسان این حوزه، ایران زیرساخت‌های لازم برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات را ندارد و اگر زیر ساخت‌های لازم فراهم نشود و کارشناسی بر روی آن صورت نگیرد با شکست مواجه می‌شود.

الگوبرداری از چین و روسیه درست است؟
 
چین و روسیه از اینترنت ملی استفاده می‌کنند و حالا به نظر می‌رسد دولت و مجلس کشور، برای کنترل اینترنت بین‌المللی قصد دارند از کمک چین برای حاکمیت بر اینترنت استفاده کنند.
 
پیش از این نیز رئیس سازمان صداوسیما اعلام کرد که جمهوری اسلامی در حال شکل دادن به اینترنت ملی است و الگوی ایران برای این هدف چین و روسیه هستند.
 
عادل طالبی، دبیر انجمن کسب‌وکارهای مجازی در لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز، درباره الگو بودن چین برای اینترنت ملی گفته بود: «دوستان نمی‌بینند که چین قبل از اینکه اینترنت فراگیر شود این کار را کرد و همچنین بازار مصرف اینترنت آنقدر بزرگ است که جایگزین‌ها صرفه مالی داشته باشد.»
 
همچنین حمید ضیایی‌پرور کارشناس حوزه فناوری اطلاعات معتقد است که اینترنت روسی و چینی و آمریکایی بار علمی ندارد، و اینترنت ملی تنها بهبود زیرساخت‌ها را باید در بربگیرد. راهکار درست این است که از ظرفیت‌های موجود اینترنت و بسترهایش در سطح جهانی استفاده شود.

همکاری با چین در تعارض با قانون اساسی
 
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد که «ما حاکمیتی بر فضای مجازی، موتورهای جستجوگر، پیام‌رسان‌های اجتماعی و پست الکترونیک نداریم. اما برای ما بسیار مهم است که با همکاری چین بتوانیم بر فضای مجازی خود حاکمیت داشته باشیم.»
 
با وجود اینکه مسئولان برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات و پیام‌رسان‌های داخلی به دست کشور چین اصرار دارند، اما به نظر می‌رسد این اقدام خلاف اصول قانون اساسی است.
 
اصل‏ هشتاد و یکم قانون اساسی، دادن‏ امتیاز تشکیلات امور تجارتی‏ و صنعتی‏ و کشاورزی‏ و معادن‏ و خدمات‏ به‏ خارج را ممنوع اعلام کرده‏ و درباره تسلط خارجی‌ها بر منافع ملی کشور هشدار داده است.

افزایش بودجه اینترنت ملی
 
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در طی ۱۵ سال گذشته، ۱۹ هزار میلیارد تومان بودجه، برای راه‌اندازی و اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات هزینه شده است.
 
در قانون بودجه امسال نیز وزارت ارتباطات بیشترین درصد تغییر بودجه را در میان وزارت‌خانه‌ها داشت. ۱۰ هزار میلیارد تومان، از بودجه ۱۳ هزار میلیارد تومانی وزارت ارتباطات به ایجاد اینترنت ملی اختصاص یافته است. احتمالا با این بودجه و همکاری چین، پروژه اینترنت ملی تا حدود زیادی تکمیل شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز ، تاریخ انتشار:  27 دی 1400، کدخبر:  ،www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
0
0
شاید ما معنای ملی رو خوب متوجه نشدیم،اینترنت ملی رو چین باید بسازه !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
0
0
هرچقدر هم فرار کنید، واقعیت را نمی توانید عوض کنید که
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین