پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
متأسفانه در اکثر نهادها و ادارات استان به دلیل ضعف مدیریتی و نبود برنامه‌ریزی درست در پروژه‌های عمرانی و دیگر مسائل زیرساختی شهری با این سؤال مواجه می‌شویم که:
شعارسال:  چه کسی باید جوابگوی پروژه‌های ناتمام دولت قبل باشد. یکی از این پروژه‌های ناتمام، پروژه مسکن مهر شهرستان بانه است که پس از قریب به ٩ سال سرگردانی و عدم جوابگویی عده‌ای از مسئولین، سبب شده که مالکین منتظر، هنوز هم نمی‌دانند باید جواب خواسته‌هایشان را از چه کسانی بگیرند. مسکن مهر یکی دیگر از دستاوردهای دولت احمدی نژاد در راستای خانه‌دارشدن افراد بی بضاعت و اقشار کم درآمد جامعه بود که در سال ١٣٨٦، با این وعده که افراد واجد شرایط می توانند با پرداخت ٦٠٠٠٠٠٠٠ ریال پیش قسط و همچنین وام مسکن ٢٢٠٠٠٠٠٠٠ ریالی صاحب‌خانه شوند، مطرح شد. ثبت نام مسکن مهر در سال ١٣٨٦ آغاز شد. پس از ثبت‌نام اعضاء، سازمان‌دهی آنان توسط اداره تعاون وقت در قالب تعاونیهای مسکن مهر با ١١ تعاونی و اتحادیه هایی با همین عنوان، شکل گرفت. اگرچه در ابتدا قرار بود پروژه مسکن مهر بانه، ١١٠٤ واحدی باشد اما از همان آغاز تحویل زمین جهت اجرای پروژه مسکن مهر، بی مهری مسئولین امر و متولیان این کار خیر (اداره کل مسکن و شهرسازی استان و استانداری وقت) سبب شد کوهی از سنگ، در نامرغوبترین و صعب‌العبورترین نقطه شهر به اجرای این پروژه اختصاص داده شود و با توجه به محدودیتهای محل پیشنهادی، واحدها از ١١٠٤ واحد به ٦٧٢ واحد تقلیل یافت. درواقع هیچ‌یک از مالکین انتظار پیش آمدن چنین معضلی را نداشتند. زیرا هزینه های آماده سازی شامل خاکبرداری و حمل آن بالغ‌بر ٢٥٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ریال بود که با دیگر هزینه های جانبی به ازای هر عضو حدوداً مبلغ ٤٠٠٠٠٠٠٠ ریال در همان ابتدای کار برای اقشار کم درآمد هزینه اضافی در برداشت. در آن زمان با این مبلغ در مناسبترین نقطه شهر، زمین مرغوب و مسطح را می‌شد خریداری کرد. اما این کار به نفع سازمان همیاری استان تمام شد زیرا سبب می‌شد که با یک قرارداد تحمیلی و با تأخیر ٤ ساله نسبت به آماده سازی زمین، آن‌هم به‌صورت ناقص، پروژه را تحویل دهد.

باوجودآنکه مالکین هر یک به نحوی بارها سعی در رسانه‌ای کردن این معضل داشته‌اند اما هر بار به دلایلی وادار به سکوت شده‌اند و یا با وعده وعیدهایی اعتراض مالکین برای مدتی مسکوت شده که همین امر باعث معوق ماندن مطالبات این خانواده‌های منتظر تاکنون شده است. روز شنبه اول آبان ماه طی تماسی که یکی از مالکین با دفتر روزنامه شرق داشت خبردار شدیم که جمع کثیری از مالکین در ساختمان اداره کار و تعاون جمع شده و خواستار جوابگویی مسئولین این امر به تأخیر چندین و چندساله مسکن مهر! شده‌اند. با حضور خبرنگار ما در محل تجمع، مشخص شد که این تجمع تنها به خاطر روشن شدن مسئله صورت گرفته و هدف مالکین چیزی جز فهمیدن زمان دقیق تحویل پروژه نبود و هیچ نشانی از اغتشاش وجود نداشت، اما متأسفانه به‌جای آنکه از سوی مسئولین اداره کار و مسئول تعاونی‌ها از معترضان جهت گفت‌وگوی سازمند پیرامون این مسئله دعوت به عمل آید و سعی در متفرق کردن مالکین داشتند. رئیس اداره کار در جواب اعتراضات منطقی مالکین، اعلام کردند که اگر راضی هستید هرکدام واحدهای نیمه‌کاره خود را تحویل بگیرید. جواب دلسردکننده این مسئول به مالکینی که سال‌هاست منتظر تحویل مسکن‌های خود هستند و هر بار بامتانت در مقابل وعده وعیدهای مسئولین سکوت کرده بودند و شاید امید خانه‌دار شدنشان این‌گونه صبورشان کرده است، تمام نتیجه این تجمع بود. مالکینی که ٥ سال صبوری کرده، با این‌گونه جواب‌ها و برخوردها دیگر حاضر به قبول این جواب ها نیستند و خواهان جواب صریح مسئولین هستند. از همین رو با مراجعه به اداره راه و شهرسازی و مصاحبه با رئیس آن، هیمن محمدی، سعی دررسیدن به جوابی منطقی داشتیم که متأسفانه ایشان هم به‌جای رسیدگی مدبرانه به مطالبات برحق این تعداد خانواده بلاتکلیف و منتظر، با اشاره مکرر به مقاله‌ای دیگر در روزنامه‌ای دیگر در مورد مسکن مهر که ظاهراً ایشان را برآشفته کرده بود و اعلام اینکه در حال پیگیری آن روزنامه هستند، بی‌علاقگی خود را به بحث اصلی نشان دادند. سؤالاتی که توسط خبرنگار ما، از آقای محمدی شد:

* واحدهای مسکن مهر مسیرهای احمدآباد و جاده سردشت به اتمام رسیده ولی واحدهای جاده سقز هنوز تمام نشده و تحویل مالکین داده نشده است دلیل این تأخیر چیست؟

ج: غیرازاین دو پروژه احمدآباد و جاده سردشت، پروژه‌ای دیگر نیز در عثمان‌آباد با ٨٠٠ واحد تحویل مالکین داده‌شده است.

در این بخش صرفاً ما متولی نیستیم.ما تنها در بخش فنی متولی امر هستیم و قرارداد ٤جانبه است، اتحادیه و تعاونی‌های مسکن مهر نیز در آن نقش دارند، پیشرفت فیزیکی پروژه بالای ٩٥ درصد است .تقریباً عملیات اجرایی پروژه غیر از نصب پکیج ، انشعابات و آسانسور به پایان رسیده، که نصب انشعابات نیاز به پیگیری اتحادیه و تعاونی‌های مسکن مهر دارد.کل پروژه در مرحله صدور پایان کار است.

* چه زمانی ساختمان‌ها آماده و تحویل مالکین داده می‌شود؟

ج: تاریخ تحویل مسکن‌ها بستگی به مراجعه افراد دارد.مراجعه افراد الزامی است به‌طوری‌که اگر در یک بلوک یک نفر مراجعه نکند کار بقیه با مشکل مواجه می‌شود.

* دلیل اختلاف قیمت مسکن‌ها در واحدهای جاده سقز و واحدهای احمدآباد چیست؟

ج: دلیل اختلاف قیمت در مسکن‌ها بستگی به زمان تحویل و میزان وضعیت ساختمان دارد، به‌طوری‌که ساختمان‌های جاده سقز دارای آسانسور ، پکیج و محوطه بزرگ‌تر هستند و دیگر پروژه‌ها این امکانات را ندارند.

١٤ میلیون برای ساخت هر واحد از متقاضی درخواست شده که باید توسط متقاضی پرداخت شود و بقیه از محل تسهیلات پرداخت می‌شود. مابقی هزینه‌هایی که از متقاضیان دریافت شده است توسط خود اتحادیه دریافت شده و ربطی به اداره راه و شهرسازی ندارد و فرد با خود تعاونی طرف است نه اداره راه و شهرسازی.

* دلیل تجمعی که روز شنبه در اداره کار اتفاق افتاد چه بوده؟

ج: دلیل تجمع نارضایتی از عملکرد اتحادیه بوده و ربطی به اداره راه و شهرسازی نداشته است.

* تجمع به چه نتیجه‌ای رسید؟

ج: درنهایت توضیحاتی توسط آقای فرماندار به مالکین داده شد، جلسه شورای مسکن تشکیل شد و ادارات خدمات رسان و خود تعاونی‌ها ملزم به پیگیری مطالبات معترضان شدند تا پروژه به مرحله تحویل برسد.

** مصاحبه با چند تن از مالکین ساختمان‌ها

* دلیل تجمع روز شنبه چه بود؟

ج: به تأخیر انداختن زمان تحویل پروژه زیرا قرار بر این بود که ظرف یک سال‌تحویل داده شود ولی تاکنون بعد از ٥ سال هنوز تحویل داده نشده‌اند و هیچ‌کس جواب درستی در مورد زمان تحویل دقیق به ما نمی‌دهد.

* آیا این تجمع خودجوش بود یا اینکه فرد خاصی آن را مدیریت می‌کرد ؟

ج: احتمالاً یک نفر برای اعضا پیامک فرستاده و اعضا را آگاه کرده است.

* دلیل انتخاب اداره کار برای مکان تجمع چه بود؟

ج: چون دفتر اتحادیه و سازمان‌دهی تعاونی‌ها به عهده اداره تعاون بوده و رئیس اداره کار هم عضو شورای مسکن است،به همین دلیل اداره کار برای مکان تجمع انتخاب‌شده است.

* مسئول اصلی در تحویل ندادن به‌موقع مسکن مهر چه کسی یا چه کسانی هستند؟

ج: پیمانکار و تا حدودی اداره راه و شهرسازی چون اداره راه و شهرسازی می‌تواند بر کار پیمان‌کارها نظارت کرده و آن‌ها را مجاب به انجام سریع‌تر و به‌موقع کار کند.

* تجمع روز شنبه به چه نتیجه‌ای رسید؟

ج: درنهایت چند نفر به نمایندگی از طرف مالکین به فرمانداری رفتند و در آنجا مقررشده که هرچه سریع‌تر منازل تحویل مالکین داده شود.

* آیا ساختمان‌ها ازلحاظ امنیت دارای ایمنی می‌باشند؟

ج: نمی‌توان گفت زیاد ایمن هستند، در قرارداد اولیه قرار بر این بود درها ضد حریق باشد که این‌گونه نیست و آسانسورها برای ساختمان‌ها استاندارد نیستند.

پس از آن به محل اداره کار و تعاون رفتیم که رئیس اداره حاضر به گفتگو نشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار: یکشنبه 16 آبان 1395، شماره: ۲۷۲۲ ، www.sharghdaily.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین