پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۱۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
چند هفته قبل بود که خبر رسید بودجه کمیته ملی المپیک با وزارت ورزش و جوانان ادغام شده است! خبری که سر و صدای زیادی را به راه انداخت وواکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت. کمیته ملی المپیک یک نهاد مستقل غیر دولتی است و هرگونه دخالت دولت در مسائل مربوط به آن با واکنش کمیته بین المللی روبرو خواهد شد.
شعار سال: وقتی همه چیزمان به همه چیزمان می‌آید می‌شود همین؛ بیش از دو هفته از زمانی که استقلال و پرسپولیس را از آسیا حذف کردند می‌گذرد. نه تنها کک کسی نگزیده، بلکه خود مقصران، همان‌هایی که امضای شان پای نابودی سرخابی‌ها نقش بسته لباس دیگری پوشیده اند و با متهم کردن دیگران دارند پای شان را از این پرونده بیرون می‌کشند. در این بین آنچه نصیب میلیون‌ها هوادار شده یک سردرگمی خسته کننده است در خلا ناامیدی. اتفاقی که باید سال‌ها قبل می‌افتاد و دلیل اصلی آن مدیران کارنابلدی بوده که سال‌ها چشمشان را روی خیلی از مسائل بسته اند و برای اینکه دوران خودشان در اصطلاح درخشان باشد مشکلات را روی هم تلنبار کرده اند. نکته اینجاست که هیچ کدام هم پاسخگوی کار‌هایی که کرده اند نیستند و این روز‌ها قصه معروف "کی بود کی بود من نبودم"را به راه انداخته اند. این است آینه تمام قد مدیریت در فوتبال ایران.

آن فوتبال است و عدم مدیریتش و اگر در سایر رشته‌ها هم سرک کشید عمق فاجعه را می‌توان لمس کرد. فاجعه‌ای که یک حفره بزرگ مدیریتی را در مقابل قرار می‌دهد و اصلا کسی نیست که این سوال را بپرسد؛ چرا همیشه یک پای ورزش ایران می‌لنگد؟

چند هفته قبل بود که خبر رسید بودجه کمیته ملی المپیک با وزارت ورزش و جوانان ادغام شده است! خبری که سر و صدای زیادی را به راه انداخت وواکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت.

کمیته ملی المپیک یک نهاد مستقل غیر دولتی است و هرگونه دخالت دولت در مسائل مربوط به آن با واکنش کمیته بین المللی روبرو خواهد شد. حال که مسائل مالی شریان اصلی قلب تپنده کمیته است و رفتن این بخش زیر نظر وزارت خانه قطعا چالش‌های مهمی را به همراه خواهد داشت. این مسئله آنقدر نگران کننده است که سیدرضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک را بر آن داشت تا در آخرین جلسه خود با اصحاب رسانه از این اتفاق سخن بگوید: "این اتفاق خلاف منشور المپیک است و IOC همانطور که به ایتالیا بر سر این موضوع هشدار داده و عنوان کرده بودجه آن‌ها باید از دولت جدا شود به ما هم هشدار خواهد داد. کمیته ملی المپیک باید بر ورزش قهرمانی نظارت داشته باشد و بودجه او نباید زیر نظر وزارت ورزش باشد. " صالحی امیری عنوان کرد که حتی نامه‌ای به معاون اول و رییس مجلس و سایر مقامات ذی ربط نوشته و گفته این کار غیر حرفه‌ای است. گلایه او براین بوده است که هیچ صحبتی با آن‌ها در مورد این ادغام انجام نشده و اگر صحبت می‌کردند، تصمیمشان تغییر می‌کرد. چون کمیته ملی المپیک نهاد عمومی غیر دولتی و مستقل است.

نکته مهم دیگر واکنش وزیر ورزش و جوانان به این ادغام بود. حمید سجادی طوری در این باره حرف زد که انگار از ماجرا بی خبر بوده و به او تکلیف کرده اند تا موضعی متفاوت نسبت به این اتفاق داشته باشد. او گفته بود: "درخواست ما نبوده و برای ما هیچ فرقی نمی‌کرد. الان هم که بودجه از طریق ما باشد با کمال احترام از طریق وزارت ورزش در اختیار کمیته ملی المپیک و پارالمپیک قرار می‌گیرد، من و همکارانم در وزارت ورزش هیچ نقشی در این تغییر نداشتیم. برایمان هیچ فرقی نمی‌کند. این بودجه اگر از طریق وزارت ورزش هم باشد به راحتی در اختیار و در دسترس کمیته ملی المپیک و پارالمپیک قرار می‌گیرد. "، اما سجادی درباره اینکه این ادغام خلاف منشور است و کمیته بین المللی المپیک بر سر این موضوع هشدار می‌دهد گفت: "چنین چیزی را من در عمرم نه خوانده‌ام، نه شنیده‌ام. اصلا چنین اتفاقی نخواهد افتاد، مگر اینکه خودمان دوست داشته باشیم پرونده‌ای درست کنیم و مثل خیلی از کار‌های دیگر از داخل کشور به بیرون پالسی بدهیم. "

استقلال، پرسپولیس، کمیته المپیک، وزارت خانه و در کل ورزش ایران همگی یک درد مشترک دارند. آن‌ها مستقل نیستند و تصیماتی که برای شان گرفته می‌شود به مسائل سیاسی گره خورده است، البته این را هم نباید فراموش کرد که تکرر این اتفاقات قطعا واکنش محافل بین المللی را به همراه خواهد داشت.

دنیای ورزش تصمیمات سیاسی را بر نمی‌تابد و در مقاطع مختلف همیشه دنبال ساده‌ترین کار رفته است؛ یعنی تعلیق. بدون شک تا حالا گرای این مسئله که دخالت نمایندگان مجلس و تصمیم گیری آن‌ها بودجه کمیته ملی المپیک با وزارت ورزش را یکی کرده به بیرون از ایران درز پیدا کرده است و از آنجا که در مجامع بین المللی وزارت ورزش رسمیت آنچنانی ندارد و همه کمیته ملی المپیک را به رسمیت می‌شناسند. بدون شک این اتفاق یقه ورزش ایران را خواهد گرفت. درست مثل همان بلایی که سر استقلال و پرسپولیس آمد و به راحتی روی نام آن‌ها برای لیگ قهرمانان آسیا خط قرمز کشیدند.

هاشمی طبا: نمی‌دانم چرا این تصمیم گرفته شده/ اینکه وزارت ورزش مستقیم بودجه بدهد وابستگی به دولت است

سید مصطفی هاشمی طبا در واکنش به تصمیم برای ادغام بودجه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش گفت: این اصلا کار درستی نیست. بودجه‌ای که به کمیته ملی المپیک می‌دهند به دلیل اینکه موسسه عمومی غیردولتی است به عنوان کمک تلقی می‌شود. این بودجه براساس اساسنامه خود کمیته باید هزینه شود، اما بودجه وزارت باید مطابق قانون محاسبات انجام شود. یعنی قانون محاسبات کل کشور.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی با بیان اینکه انجام این کار دوگانگی ایجاد می‌کند، گفت: اگر این تصمیم عملی شود نمی‌توان نصف بودجه را با یک قانون و نصف دیگر را با قانون دیگر هزینه کنند. اصلا این بودجه هم مشمول محاسبات عمومی کشور می‌شود و کاملا باید دولتی هزینه شود درحالی که براساس قانون موسسات عمومی غیردولتی باید با قوانین خودشان هزینه کنند و این دوگانگی رخ می‌دهد؛ بنابراین بودجه کمیته ملی المیپک باید از وزارت جدا شود چرا که هرکدام قانونمندی خودش را دارد.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر این نوعی وابستگی کمیته به وزارت ورزش را به همراه دارد. آن چه که در قانون به عنوان کمک به کمیته وجود دارد از نظر بین المللی مشکلی ندارد، اما اینکه وزارت ورزش مستقیم بودجه بدهد وابستگی به دولت است و این صحیح نیست.

هاشمی طبا درباره علت تصمیم برای ادغام بودجه کمیته و وزارت گفت: من واقعا نمی‌دانم چرا این تصمیم گرفته شده است. خیلی از این تصمیمات منطق درستی ندارد و به نظرم کل بودجه ما منطقی نیست و گذران عمر است. شاید آن‌ها خواستند که یکپارچه سازی انجام بدهند، اما به نظرم اصلا منطقی نیست.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جماران، تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۵۳۸۵۲۷، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین