پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۶۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در دیدار رئیس دفتر نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران تاکید کرد: کمک‌های اعطایی به ایران با توجه به حجم عظیم پناهندگان بسیار ناچیز است.
شعار سال: سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در دیدار ایو فریسن، رئیس دفتر نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیش از چهار دهه است که به گرمی از مهاجران افغانستانی استقبال کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران بیش از آنکه تبلیغ کند؛ در میدان عمل به اتباع افغانستانی عزیز کمک کرده است و این در حالی است شاهد رفتار‌های به دور از ارزش‌های حقوق‌بشری بسیاری از کشور‌های مدعی حقوق‌بشر نسبت اتباع غیر مجاز هستیم.

به گفته معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، در همین وقایع اخیر در افغانستان نزدیک به یک میلیون اتباع افغانستانی به سمت مرز‌های جمهوری اسلامی ایران آمدند و همگی این افراد تحت حمایت‌های مادی و معنوی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی با همه توان و ظرفیتش به حمایت از بیش از چهار میلیون اتباع افغانستانی مقیم در کشور پرداخته، اظهار داشت: میزبانی از چهار میلیون اتباع مجاز و غیرمجاز که معادل جمعیت برخی از کشور‌های منطقه است، به واقع امری دشوار است و نیازمند حمایت‌های جدی در این حوزه هستیم.

میراحمدی با بیان اینکه کمک‌های اعطایی به جمهوری اسلامی ایران با توجه به حجم عظیم پناهندگان بسیار ناچیز است، تصریح کرد: با وجود کمترین حمایت‌های بین‌المللی و از سوی دیگر، شرایط تحریمی و کرونایی پذیرایی از اتباع افغانستانی به نحو مطلوبی ادامه دارد و در همین راستا، بنا به دستور ریاست‌جمهوری کشور مصوب شد همه اتباع افغانستانی مقیم در داخل کشور در برابر کرونا رایگان واکسینه شوند.

وی به تحصیل رایگان حدود ۳۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع افغانستانی در مدارس کشور اشاره و خاطرنشان کرد: با تاکید رهبری انقلاب اسلامی فرایند تحصیل رایگان اتباع افغانستانی به نحو مناسبی مثل دانش‌آموزان ایرانی در حال انجام است و همه این اقدامات صرفا با اهداف انسانی و برادری انجام می‌گیرد.

ضرورت تقویت حمایت‌های بین‌المللی از اتباع افغانستانی مقیم در داخل کشور از دیگر محور‌های مورد اشاره معاون امنیتی وزیر کشور در این نشست مشترک بود که در این زمینه ابراز داشت: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد به سهم و ظرفیت خود در افزایش اعتبارات بین‌المللی با توجه به تعداد میلیونی اتباع افغانستانی تلاش کند.

میراحمدی ادامه داد: همان طور که سازمان ملل متحد از همه کشور‌ها حق عضویت می‌گیرد، در صورت عدم پرداخت مجازات‌هایی را در نظر می‌گیرد، باید این نهاد بین‌المللی به دلیل اهمیت موضوع پناهندگان در سطح بین‌المللی برای کشور‌های دنیا متناسب با ظرفیت اقتصادی‌اش سقف تعهد مالی ایجاد کند تا با تقویت حمایت‌های بین‌المللی، امکان ارتقای خدمات برای اتباع و مهاجران خارجی فراهم شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به تاسی از رویکرد اسلامی و انسان‌دوستانه‌اش به حمایت از اتباع افغانستانی ادامه می‌دهد، عنوان کرد: باید در نظر داشته باشیم که مطمئن‌ترین استراتژی برای مدیریت این چالش، بازگشت دواطلبانه اتباع به مبدا است و البته این امر، مشروط به پایداری صلح و ثبات در کشور اصلی است و برای همین باید همه تلاش‌ها در سطح منطقه و جهان معطوف به برقراری صلح و ثبات در افغانستان شود.

در ادامه این نشست، ایو فریسن، رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران با اشاره به اینکه که در جریان سختی‌ها و مشکلات ایران با توجه به تحریم‌های ظالمانه در حمایت از پناهندگان هستیم، یادآور شد: به سهم خود در افزایش حمایت‌ها و اعتبارات بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه پناهندگان کوشا هستیم.

وی با ابزار امیدواری از ادامه همکاری‌های موثر با ایران در ارتقای خدمات‌رسانی به پناهندگان، بیان کرد: با وجود سختی مسیر و کمبود اعتبارات باید روحیه و انگیزه‌مان را در این عرصه انسانی حفظ کنیم و انصافا جمهوری اسلامی همواره نشان داده که با وجود تمامی تنگنا‌ها حامی پناهندگان است.

فریسن با تاکید بر اینکه باید حمایت‌های بین‌المللی از جمهوری اسلامی ایران با توجه به حضور میلیونی پناهندگان تقویت شود، گفت: در این عرصه با رایزنی‌های مختلف به دنبال اخذ اعتبارات بین‌المللی هستیم.

وی در ایران همچنین از تشکیل دو کارگروه اسکان پناهندگان به کشور ثالث و همچنین تلاش برای شناسایی و ثبت پناهندگان جدید که فاقد هر گونه مدرک هویتی هستند با همکاری وزارت امور خارجه ایران خبر داد و اظهار داشت: تلاش داریم به افراد فاقد امکانات و کسانی که فاقد هر گونه مدارک شناسایی هستند؛ کمک‌های لازم را اعطا کنیم.

رئیس دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اضافه کرد: تنها راهکار پایدار در کنترل چالش پناهندگان افغانستانی، وجود افغانستانی مستقل با اقتصاد پایدار و همچنین فضایی توام با احترام به حقوق‌بشر و اقلیت‌ها است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۱۰ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر:۱۱۹۰۰۲۳، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین