پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲
خروجی سد زاینده‌رود ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۱۲ بهمن به منظور تأمین بخشی از آب مورد نیاز کشت پاییزه دوم کشاورزان شرق اصفهان بازگشایی شد و امروز در بستر رودخانه شهر اصفهان جریان خواهد داشت.

شعار سال: حسین وحیدا عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان ، پیرامون اینکه بر اساس توافقات استانداری، صنف‌کشاورزان، جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای از 12 بهمن‌ماه سد زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان بازگشایی شده است، اظهار داشت: برای کشت پائیزه دوم کشاورزان شرق باید رودخانه زاینده‌رود از این زمان حتما جاری باشد چراکه پس از این تاریخ کشت غله امکان‌پذیر نیست.
 
وی افزود: در جلسه سازگاری با کم‌آبی هفته گذشته مقرر شده بود که کشاورزان شرق و غرب بر سر بازگشایی زاینده‌رود به توافق برسند و براساس توافقات کل حجم مورد نظر برای کشاورزی شرق اصفهان 55 میلیون مترمکعب است و صنایع حق هیچ‌گونه برداشتی ندارند.
 
عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان با بیان اینکه خط قرمز شرب 110 میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده و مازاد آب برای کشت کشاورزان شرق اصفهان آزادسازی شده است، تصریح کرد: این میزان حجم آب برای کشت پاییزه کافی نیست اما کشاورران می‌توانند کشت مختصری با آن انجام دهند.
 
وی درباره اینکه خروجی سد علاوه بر 12 مترمکعب بر ثانیه برای شرب، باید 50 مترمکعب بر ثانیه دیگر افزایش یابد، خاطرنشان کرد: این میزان حجم تا ساعت 12 شب گذشته افزوده شده است.
 
وحیدا ادامه داد: بارش‌های سال زراعی جاری تاکنون نزدیک به نرمال بوده است، اما ذخیره سد زاینده‌رود حجم قابل توجهی نیست و پیش بینی شده بود طی این هفته با بهبود وضعیت آب و هوا، برف و یخبندان‌های حاصل از بارش، میزان ورودی سد نیز به حجم مطلوبی برسد.
 
وی با بیان اینکه طی تابستان امسال فقط به مدت 15 روز آب برای کشاورزی باغات شرق و غرب اصفهان جاری بوده و ماه‌های گذشته آبی در بستر رودخانه زاینده‌رود جریان نداشته است، تصریح کرد: بازگشایی آب از 12 بهمن ماه طی 10 روز خروجی سد زاینده رود تنها مختص کشت پاییزه دوم کشاورزان شرق اصفهان است و صنایع به‌ هیچ‌وجه حق برداشت‌های غیرقانونی از این میزان آب ندارند.
 
عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حریم بستر زاینده‌رود چاه‌های غیرمجاز زیادی برای پمپاژ غیرقانونی آب رودخانه حفاری شده و اکنون با رها‌سازی آب جهت کشت کشاورزان، کنترل‌ها از چه راه‌هایی اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی استان اصفهان مقرر شد شرکت آب منطقه‌ای موانع مزاحم در بستر رودخانه را بررسی و کنترل کنند و همچنین نظارت‌های شبانه‌روزی طی مسیر رودخانه توسط بازرسان کاملا اجرایی خواهد شد.
 
وی پیرامون اینکه آیا در جهت پلمب و تعطیلی چاه‌‌های غیرمجاز اقداماتی اجرایی شده است، افزود: خیر تاکنون هیچ اقدام عملیاتی برای پلمب و تعطیلی چاه‌‌های حریم بستر رودخانه زاینده‌رود اجرایی نشده و تمامی آنها کاملا فعال هستند، فقط تعدادی چاه بدون آب پر شده است، اما تصمیماتی اتخاذ شده که با پیگیری‌های استانداری به زودی اجرا خواهد شد.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  تسنیم، تاریخ انتشار: 13بهمن1400، کدخبر: ، www.tasnimnews.com،2655645

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین