پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملی نشدن برخی وعده‌های داده شده به مردم کردستان گفت: مردم کردستان انتظار داشتند بر اساس اعلام رئیس جمهور کارگروه رفع محرومیت‌های کردستان تشکیل شده و تزریق اعتبارات جهشی به این استان در دستور کار قرار گیرد اما متأسفانه این مهم تاکنون عملی نشده است.
شعارسال: منصور مرادی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به اینکه برقراری امنیت پایدار در مرزهای کشور از طریق تأمین رفاه مرزنشینان و مشارکت دادن آنها در توسعه اقتصادی این مناطق میسر است اظهار کرد: دولت با هدف بهبود شرایط برخی از استان‌های غیربرخوردار و عقب مانده از کاروان توسعه کشور، لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی در استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان، اردبیل و کردستان را با اولویت ویژه ملی، تقدیم مجلس نهم کرد ولی متأسفانه برخی نمایندگان بدون توجه به اولویت سیاسی امنیتی ایجاد مناطق آزاد مورد نظر که مهم‌ترین دستاورد آن ارتقا ضریب امنیت است با اضافه کردن مناطقی که توجیه فنی و اقتصادی آن به تأیید نرسیده بود عملاً سبب لوث شدن لایحه اولیه دولت و رأی نیاوردن آن در دوره گذشته مجلس شدند.

* انتظار داریم نمایندگان به ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی کردستان رأی مثبت دهند

وی گفت: با توجه به نگاه فرامنطقه‌ای و کلان‌نگر بودن نمایندگان مجلس دهم انتظار داریم نمایندگان به ایجاد مناطق آزاد ذکر شده که لایحه آن به زودی در مجلس مطرح خواهد شد رأی مثبت داده و اجازه دهند هم‌وطنان محروم‌شان در استان‌های یادشده از برکات آن برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و التیام جراحات دوران دفاع مقدس استفاده کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر اقدامی که به تثبیت جمعیت در مرزهای کشور کمک کند علاوه بر کمک به حفظ تمامیت ارضی کشور در واقع از تبعات مهاجرت به کلان‌شهرها هم خواهد کاست.

وی به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: دستیابی به اهداف برجام نیازمند عزم ملی است و نباید در کشمکش‌های سیاسی به این موضوع لطمه وارد شود و همه مسئولان و نمایندگان موظف به حفظ دستاوردهای آن هستند، کارشکنی و روند تضعیف مذاکرات برجام به سود کشور نیست.

* هرگونه تعلل از ناحیه دولت برای بهبود فضای اقتصادی قابل اغماض نیست

مرادی به کارنامه کاری دولت اشاره کرد و افزود: متأسفانه در کارنامه دولت و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و سیاست داخلی اشکالاتی زیادی وجود دارد و با توجه به آمادگی مجلس برای همکاری و همراهی، هرگونه تعلل از ناحیه دولت برای بهبود فضای اقتصادی، از جانب مردم و نمایندگان قابل اغماض نیست.

وی خاطر نشان کرد: طبیعی است نمایندگان در ایفای وظیفه قانونی در برابر وزرای ناکارآمد به تکالیف خود عمل خواهند کرد.

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور گفت: مردم کردستان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بر اساس شعارهای اعلام شده و در راستای بیانیه 10 ماده‌ای اقوام و مذاهب با رأی 72 درصدی اعتماد خود به دولت «تدبیر و امید» را اعلام کردند.

* وعده تشکیل کارگروه رفع محرومیت های کردستان عملی نشد

وی افزود: مردم کردستان انتظار داشتند بر اساس اعلام جنابعالی(روحانی) کارگروه رفع محرومیت‌های کردستان تشکیل شده و تزریق اعتبارات جهشی به این استان در دستور کار قرار گیرد اما متأسفانه این مهم تاکنون عملی نشده است.

* چه زمانی سایه محرومیت از کردستان رخت برمی‌بندد خدا می‌داند!

مرادی با اشاره به اینکه آمار بیکاری جوانان استان با وجود تحصیل ‌کرده‌های فراوان در رشته‌های مختلف بیداد می‌کند تصریح کرد: در زمینه عمرانی هم می‌بینیم بر اساس آخرین اعلام مسئولان ارشد استان، تعداد 1564 پروژه نیمه‌تمام در کردستان وجود دارد که اتمام آنها نیاز به 9 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و با وجود بودجه اندک استان اگر وضعیت به همین منوال پیش برود چه زمانی سایه محرومیت از کردستان رخت برمی‌بندد خدا می‌داند، شما قضاوت کنید!

وی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات مناطق کُردنشین و اهل سنت از دولت‌های مختلف و نظام، توجه به شایستگان و نخبگان در بدنه مدیریتی کشور است گفت: در دولت یازدهم، با توجه به بیانیه رئیس جمهور، انتظار داشتیم این مهم تحقق یابد.

* زمینه به کارگیری نیروهای کُرد و اهل سنت در سطح استانداران را فراهم کنید

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: در ابتدای کار مجلس دهم و به نیابت از مجمع نمایندگان کردستان اعلام می‌کنم که زمینه به کارگیری نیروهای کُرد و اهل سنت در سطح معاونان وزیر، مدیران کل وزارتخانه‌ها و استانداران، خصوصاً از نمایندگان ادوار را فراهم کنید.

* خانم ابتکار خبر دارید مردم کردستان بهار 95 کمتر از 15 روز هوای پاک استنشاق کرده‌اند؟

وی خطاب به «ابتکار»، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، هم عنوان کرد: بارها اعلام کرده‌اید که محیط زیست از اولویت‌های اساسی دولت است اما آیا خبر دارید که مردم شریف کردستان در بهار 95 کمتر از 15 روز هوای پاک استنشاق کرده‌اند؟ تاکی باید شاهد گردوغبار در آسمان کشور و بویژه کردستان باشیم؟ تاکی باید شاهد درد و رنج و زحمت مردم بر اثر این آلودگی باشیم؟ تاکی باید شاهد مشقت و ناراحتی مردم خصوصاً سالخوردگان و کودکان در اثر گردوخاک باشیم؟

* عملی نشدن وعده مسئولان درباره مرز «مله خورد» دزلی

مرادی خطاب به وزیر کشور هم گفت: مرز «مله خورد» در روستای دزلی شهرستان سروآباد در تاریخ 7 دی‌ماه 93 توسط مسئولان استان افتتاح شد و قرار بود تا 2 ماه بعد برای استفاده مرزنشینان در زمینه کوله‌بری مورد بهره‌برداری قرار گیرد امام متأسفانه با گذشت تقریباً 15 ماه هنوز این وعده عملی نشده و مردم همچنان منتظر بازگشایی مرز هستند تا بتوانند از محل کوله‌بری امرار معاش کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: از وزیر کشور انتظار داریم از طریق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نسبت به تزریق اعتبارات جهشی به شهرداری‌های مریوان، سروآباد، کانی‌دینار، برده‌ره‌شه و چناره اقدام کنند تا از این طریق محرومیت مضاعف شهرهای حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد بویژه در عمران شهری برطرف شود.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش هم اظهار کرد: از وزیر آموزش و پرورش انتظار داریم از هم‌اکنون در فکر تأمین سرانه مدارس در سال تحصیلی جدید باشند تا مانند سنوات گذشته مدیران مدارس دچار زحمت نشوند.

* معلمان حق‌التدریس کردستان تعیین تکلیف شوند

مرادی به وضعیت معلمان حق‌التدریس در کردستان اشاره کرد و گفت: تعدادی از معلمان حق‌التدریس کردستان تاکنون تعیین تکلیف نشده‌اند و انتظار داریم در راستای حل مشکلات این عزیزان اهتمام لازم به عمل آید.

* به جای کم شدن مشکلات زریبار، روزبه‌روز شاهد نابودی آن هستیم

وی به مشکلات دریاچه زریبار اشاره کرد و گفت: با توجه به تشکیل کارگروه مدیریت زریبار در دولت یازدهم بازهم شاهد موازی‌کاری دستگاه‌های اجرایی هستیم و به جای کم شدن مشکلات دریاچه روزبه‌روز شاهد نابودی آن هستیم و انتظار این است که نسبت به تعیین تکلیف مدیریت واحد دریاچه اقدام کنند.

* جاده‌های مریوان و کردستان به قتلگاه تبدیل شده‌ است

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر راه و شهرسازی هم اظهار کرد: جاده‌های مریوان و کردستان دیگر به قتلگاه تبدیل شده‌ است و روزی نیست که شاهد وقوع حوادث ناگواری در مسیرهای کردستان نباشیم و انتظار داریم در اسرع وقت نسبت به اتمام مسیر جدید تیژتیژ به گاران که خواست عمومی مردم مریوان است اقدام و در بهره‌برداری از مسیر کامیاران سروآباد نیز تسریع ایجاد شود، ضمن اینکه مسیر مریوان سقز و جاده‌های روستایی کردستان که نسبت به میانگین کشوری وضعیت نامطلوبی دارد توجه ویژه نیاز دارد که نمونه این مسیرها، جاده سرشیو به مریوان است که حتی یک متر آسفالت هم ندارد.

وی گفت: تونل هورامان که سال‌هاست مکان‌یابی آن انجام شده در صورت انجام طرح مطالعاتی و احداث آن در رونق گردشگری منطقه نقشی بسزا خواهد داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تابناک کردستان، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395، کدخبر: ۲۴۵۰۳۸، www.tabnakkordestan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین