پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۵۹۱
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در قرارگاه اجتماعی گفت: همه آسیب‌های اجتماعی احصاء شده‌اند، اما در خصوص اقداماتی که ما باید انجام دهیم اولویت‌بندی صورت گرفته است و با توجه به برنامه‌ریزی که صورت گرفته ۵ الی ۶ آسیب اجتماعی در اولویت اقدام ما هستند.
شعار سال: سید عباس جوهری معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران درباره قرارگاه آسیب‌های اجتماعی و اقداماتی که در این مدت از سوی این قرارگاه صورت گرفته است، گفت: اولین اقدامی که در قرارگاه اجتماعی انجام دادیم، احصاء آسیب‌های اجتماعی بود و سپس نسبت به اولویت‌بندی این آسیب‌ها اقدام کردیم.

وی ادامه داد: براساس این اولویت‌بندی بحث جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر جز اولویت اول ما قرار گرفت چراکه در ایام زمستان هستیم و بعضا بسیاری از این افراد بی‌خانمان هستند و شب‌ها در خیابان بدون سرپناه می‌ماندند، از همین‌رو این برنامه در اولویت ما قرار گرفت.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر یک کار بسیار سنگینی بود، ادامه داد: ما ظرفیت کافی برای نگهداری این افراد را نداشتیم، براساس گمانه‌زنی‌ها از حدود ۶۵ تا ۶۸ هزار معتاد متجاهر در کشور ۳۷ تا ۴۰ درصد این معتادان در تهران هستند؛ بنابراین لازم بود برای ساماندهی این افراد اقدام جهادی صورت بگیرد.

جوهری خاطرنشان کرد: در همین مدت چند ماهه خوشبختانه توانستیم ۵ هزار ظرفیت جدید برای نگهداری این افراد ایجاد کنیم. در حال حاضر نیز در همین مدت ۴۰ روزه ۳۵۰۰ معتاد متجاهر جمع‌آوری شده است و تقریبا ۴۵ درصد معتادان متجاهرجمع آوری شده را در شهر تهران پذیرایی می‌کنیم.

وی ادامه داد: قدم بعدی ما این است که ۹ هزار ظرفیت جدید برای نگهداری و سه هزار ظرفیت جدید در بهاران ایجاد کنیم و این موارد در دستور کار ما قرار دارد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای توانمندسازی معتادان متجاهر در نظر گرفته شده است، گفت: موضوعی که هم عرض جمع‌آوری معتادان متجاهر پیگیری می‌کنیم موضوع ساماندهی و توانمندسازی این افراد پس از درمان است. صرفا اقدامات ما نباید معطوف به جمع آوری باشد و باید برای توانمندسازی و بازاجتماعی کردن این افراد برنامه داشته باشیم. موانعی در سر راه این برنامه‌ها قرار داشت از جمله اینکه با کمبود امکانات و فضا در این زمینه مواجه بودیم.

جوهری با تاکید براینکه برای توانمندسازی معتادان متجاهر باید ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم، گفت: فاز دوم شهید زیادیان در روز‌های گذشته افتتاح شد و در کنار آن هم در حال آماده‌سازی فاز سوم و ایجاد سوله‌هایی برای راه‌اندازی کارگاه هستند.

وی با اشاره به موانعی که در راستای توانمندسازی معتادان متجاهر وجود داشت، گفت: یکی از این موانع مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر بود. در این مدت زمانی که وجود داشت ما قانونا نمی‌توانستیم اقدام خاصی را در راستای توانمندسازی این افراد انجام دهیم. در حال حاضر فرصت قانونی نگهداری این افراد به یکسال رسیده است. همچنین در اصلاح قانون پیش‌بینی شده است که این مدت زمان به دو سال افزایش یابد که در این بازه دو ساله بتوانیم دوره توانمندسازی این افراد را نیز کامل کنیم و الا در بازه زمانی سه ماهه توقع توانمندسازی این افراد وجود ندارد.

به گفته معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران موانعی که در سر راه توانمندسازی این افراد وجود داشت نیز احصاء شده و برای رفع این موانع نیز گام‌هایی برداشته شده است. پیشنهاد افزایش نگهداری معتادان به دو سال نیز در ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه شده است.

جوهری خاطرنشان کرد: اگر این ظرفیت‌ها نیز ایجاد شود حتما موضوع توانمندسازی و اشتغال و در نهایت بازاجتماعی کردن معتادان در دستور کار است و همچنین برای کمک به خانواده این افراد نیز برنامه‌هایی را مد نظر داریم. طبیعی است که در گام اول باید چهره شهر را پاکسازی کنیم و هم عرض آن باید این اقدامات را هم انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره کودکان کار گفت: برنامه‌های ما برای اقدامات لازم در خصوص کودکان کار نیز شروع شده است و بهزیستی نیز در همین راستا اقداماتی را انجام می‌دهد. ما منتظر هستیم در این زمینه نیز کمی کار پیش برود و بعد نتایج آن را اعلام کنیم. کودکان کار هم از اولویت‌های ما بوده است و در این راستا اقداماتی نیز در حال انجام است.

معاون سیاسی اجتماعی با اشاره به احصاء آسیب‌های اجتماعی در تهران گفت: موضوعاتی مانند کودکان، حاشیه‌نشینی و ... نیز احصا شده است و به ترتبیب اولویت در دستور کار ما قرار دارند.

جوهری در پاسخ به این سوال که مهمترین آسیب اجتماعی در تهران در حال حاضر چیست، گفت: همه آسیب‌های اجتماعی که احصا شده‌اند مهم هستند، اما در خصوص اقداماتی که ما باید انجام دهیم اولویت‌بندی صورت گرفته است و با توجه به برنامه‌ریزی که صورت گرفته ۵ الی ۶ آسیب اجتماعی در اولویت اقدام ما هستند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی جامعه ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۹۰۱۸، jameh۲۴.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین