پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۷۲۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
ضربه بیماری کرونا اقتصاد کشور را در ۲ سال اخیر شوکه کرده و توانسته است ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی را کاهشی کند، اما کارشناسان می‌گویند؛ توان جبران این صدمات و پیشرفت‌ها در پساکرونا وجود دارد.

شعار سال:اپیدمی کووید ۱۹ که طی ۲ سال اخیر تمام کشورهای دنیا را تحت تاثیر و در شرایط سخت قرار داده علاوه بر مرگ و میر گسترده، زیانهای سنگینی را به اقتصاد جهانی وارد کرده است.
 
ضرباتی که ایران نیز از تیررس آن در امان نماند و موجب شد تا نه تنها بیش از ۱۳۳ هزار نفر از هموطنانمان را به کام مرگ فرو برد، بلکه خیلی از مراکز تولید، بنگاه های اقتصادی، مشاغل و کسب و کارها را به تعطیلی بکشاند.
 
    کارشناسان بهداشت تکمیل واکسیناسیون و اثرات مثبت آن در مقابله با بیماری کووید ۱۹ را بسیارامید بخش دانسته و پیش بینی می کنند در صورت ایمنی گله ای، تداوم خود مراقبتی ها و رعایت پروتکل های بهداشتی، مرگ کرونا در آینده نزدیک حتمی است و این بیماری هم اکنون در شرایط احتضار قراردارد. حال در چنین شرایطی باید خود را برای بازگشت به روزهای خوش، پرامید و پررونق اقتصادی آماده کرد
 
آغاز رونق بخشی اقتصاد با پایان کرونا

اگرچه پیکره اقتصاد همواره با ترکش های کرونا مواجه است و خطر این بیماری تا برچیده شدن کامل آن همچنان پا برجاست اما مطابق پیش بینی کارشناسان خبره بهداشت در مجامع بین المللی، التهاب این بیماری نابود کننده در دنیا به نسبت سویه های مرگبار قبلی چون دلتا تا حدودی فرو کش کرده و رو به پایان است. طوری که سویه جدید جهش یافته امیکرون به دلیل انجام واکسیناسیون سراسری در دنیا با مرگ و میر های نسبتا کمتر دیده می شود، ولی تاکید می شود که همچنان نباید از خطرات آن غافل ماند.
 
با این وجود کارشناسان بهداشت تکمیل واکسیناسیون و اثرات مثبت آن در مقابله با بیماری کووید ۱۹ را بسیار امید بخش دانسته و پیش بینی می کنند در صورت ایمینی گله ای، تداوم خود مراقبتی ها و رعایت پروتکل های بهداشتی، مرگ کرونا در آینده نزدیک حتمی است و این بیماری هم اکنون در شرایط احتضار قراردارد. حال درچنین شرایطی باید خود را برای بازگشت به روزهای خوش، پرامید و پررونق اقتصادی آماده کرد. آن طورکه مقام معظم رهبری نیز به جد بر حمایت ویژه از بخش تولید و توسعه اقتصاد کشور تاکید ویژه دارند و از طرفی بانک ها نیز ملزم شده اند که مشاغل، بنگاهای اقتصادی و مراکز تولید را با ارایه وام و تسهیلات همراهی کنند.
 
    کرونا میزان صادرات و واردات کشورها را در پی کاهش میزان تولید به نسبت گذشته کاهشی کرد، ابن بیماری با تضعیف اقتصاد جهانی چرخ تولید را کند و مشکلات فراوانی را به مردم بخصوص فعالان اقتصادی تحمیل کرده است، طوری که کرونا بین ۱۵ تا ۱۷ درصد به اقتصاد کشورمان در تولید ناخاص داخلی ضربه وارد کرده است
 
کاهش میزان واردات و صادرات در پی شیوع بیماری کووید ۱۹

محمدرضا واعظ مهدوی، عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد و معاون پیشین توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور  درباره تلاش برای رونق اقتصاد کشور در پسا کرونا گفت: هر چند کرونا هنوز در جهان با سویه های جدید در حال شیوع بوده و خطر آفرین است اما این بیماری که تهدید کننده جان بشری است خیلی از مشاغل را تعدیل کرد به طوری که در بخش گردشگری ضربات زیادی را به اقتصاد کشورهای توریسم پذیر وارد کرده است.
 
وی با بیان اینکه علاوه بر آسیب کرونا به صنعت گردشگری این ویروس میزان صادرات و واردات کشورها را در پی کاهش میزان تولید به نسبت گذشته کاهشی کرده است، گفت: کرونا با تضعیف اقتصاد جهانی چرخ تولید را کند و مشکلات فراوانی را به مردم بخصوص فعالان اقتصادی تحمیل کرده است، طوری که این بیماری بین ۱۵ تا ۱۷ درصد به اقتصاد کشورمان در تولید ناخالص داخلی ضربه وارد کرده است.
 
این کارشناس اقتصاد سلامت، گفت: با فعال شدن این ویروس در کل دنیا اقتصاد جهانی نیز تحت تاثیر قرارگرفت آنطور که حدود ۷ درصد میانگین GDP) ( اقتصاد جهانی کاهشی و کسری بودجه و بدهی زیادی درپی تامین نیازها برای مقابله با این بیماری به کشورهای جهان تحمیل شد.
 
واعظ مهدوی خاطرنشان کرد: از آنجایی که قرن ۲۱ را باید قرن بروز تکرار پاندامی ها و اپیدمی ها در جهان نامید، بنابراین تاکید می شود؛ دولت ها نسبت به بروز بیماری های جدید ویروسی حساس شوند و تدابیر لازم را برای پیشگیری از تکرار آن بیندیشند تدابیری از قبیل تقویت شبکه های بهداشت و ایجاد سازو کارهای لازم و روش های خاص چون سلامت خانواده ها تا با بروز چنین بیماری هایی اقتصاد کشور با مشکل مواجه نشود.
 
    بنای توسعه کشور رونق بخشی تولید است و از آنجایی که با رخت بربستن ویروس منحوس کرونا در جهان میزان مراودات و تبادلات جهانی در سطح بین الملل افزایش و بخش گردشگری نیز به خوبی فعال خواهد شد، بنابراین توجه به بخش تولید برای فروش کالا و کسب ارزآوری همچنین حفظ اشتغالزایی ضروری است
 
آمادگی کشور برای توسعه اقتصاد کشور در پساکرونا

وی ضمن توجه بر رعایت پروتکل های بهداشتی تا پایان بیماری کووید ۱۹ بر توجه به رونق تولید و آماده سازی برای توسعه اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت: بنای توسعه کشور رونق بخشی تولید است و از آنجایی که با رخت بربستن ویروس منحوس کرونا در جهان میزان مراودات و تبادلات جهانی در سطح بین الملل افزایش و بخش گردشگری نیز به خوبی فعال خواهد شد، بنابراین توجه به بخش تولید برای فروش کالا و کسب ارزآوری همچنین حفظ اشتغالزایی ضروری است.
 
عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد و معاون پیشین توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: این روزها که اقتصاد کشور شرایط مناسبی ندارد جولان بانک های خصوصی برای حفظ منافع خود و فعالیت های واسط گری و سفته بازی زیاد است در حالی که حمایت ها باید در مسیر رونق بخش تولید قرار گیرد و بانکها مجاب به حمایت از تولید شوند.
 
    توجه به اقتصاد کشور درپساکرونا برای ترمیم آسیب ها که این بیماری بر اقتصاد کشور وارد کرده است ضروری است و چنانچه اقدامات خاصی در این زمینه انجام شود با مواجه با سویه های احتمالی و شو ک هایی که می تواند بر کشور وارد شود، تاب آوری اقتصاد ی و اجتماعی بیشتر خواهد شد و از طرفی می توان با حرکت در مسیر توسعه و رونق در بخش های مختلف، صدمات این بیماری بر اقتصاد کشوررا به خوبی جبران کرد
 
ترمیم اقتصاد کشور از ترکش های ناشی از کرونا در پساکرونا و توجه بر توسعه اقتصاد

ساسان شاه ویسی، اقتصاددان نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره تاثیرپذیری اقتصاد ایران از کرونا و راهکارهای آمادگی برای توسعه هرچه بیشتر اقتصاد پس از پایان این بیماری در کشور گفت: ازچند جهت می توان حذف کرونا را ارزیابی کرد یکی از این موارد شوکی است که کرونا به جوامع از جوانب مختلف بخصوص به اقتصاد کشورها وارد کرده و موجب شده است تا خیلی از بخش های اقتصادی چه در بخش تولید و چه خدمات با ظرفیت پایین کار کنند تا چرخ اقتصاد به کندی بچرخد.
 
وی با بیان اینکه شیوع بیماری کووید ۱۹ تاثیرات منفی خود را بر اقتصاد کشور به جای گذاشته است، افزود: هر چند کرونا با جهش هایی که دارد هنوز تهدید کننده می باشد اما توجه به اقتصاد کشور درپساکرونا برای ترمیم آسیب ها که این بیماری بر اقتصاد کشور وارد کرده است ضروری است و چنانچه اقدامات خاصی در این زمینه انجام شود با مواجه با سویه های احتمالی و شو ک هایی که می تواند بر کشور وارد شود، تاب آوری اقتصاد ی و اجتماعی بیشتر خواهد شد و از طرفی می توان با حرکت در مسیر توسعه و رونق در بخش های مختلف، صدمات این بیماری بر اقتصاد کشوررا به خوبی جبران کرد.
 
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: شیوع این بیماری در کشور موجب شده است تا تغییرات اساسی در نرخ عرضه و تقاضا ایجاد شود و بخش هایی چون چون تولید و حمل و نقل و... را با مشکل مواجه کند. به نظر می رسد این تغییرات موجب شده است که حداقل نرخ عرضه و تقاضا تا ۵ درصد از دست برود.
 
    اقتصاد کشور باید طوری قوی شود که در مقابل شوک ها و تکانه های بیرونی مقاومت کند، با این وجود چنین چالش هایی (کرونا) می تواند فرصتی مناسب برای مقاوم سازی و پویایی اقتصاد باشد تا ناکارآمدی ها اصلاح و برنامه ریزی ها برای توسعه همه جانبه اقتصاد بیش از پیش شکل گیرد
 
ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی

شاه ویسی بر توجه به اقتصاد مقاومتی در کشور تاکید کرد و افزود: اقتصاد کشور باید طوری قوی شود که در مقابل شوک های و تکانه های بیرونی مقاومت کند، با این وجود چنین چالش هایی می تواند فرصتی مناسب برای مقاوم سازی و پویایی اقتصاد باشد تا ناکارآمدی ها اصلاح و برنامه ریزی ها برای توسعه همه جانبه اقتصاد بیش از پیش شکل گیرد.
 
به گفته این اقتصاددان؛ بهبود وضعیت اقتصاد کشور نیازمند برنامه ریزی دقیق است و نباید منتظر ماند که عاقبت این بیماری چه می شود، در چنین شرایطی توجه بر بهبود وضعیت اقتصاد، جهش تولید و رشد اقتصادی ضروری است که در این راستا بایستی شرایط را برای توسعه هر چه بیشتر اقتصاد در پسا کرونا آماده کرد.
 
    قبل از کرونا حدود ۴۰ الی ۴۵ میلیون مسافرت هوایی در سال انجام می شد، اما اکنون این میزان مسافران به ۱۰ میلیون رسیده است با این وجود باید خود را برای بازگشت به روزهای قبل از کرونا در صورت برچیده شدن این بیماری از جامعه جهانی آماده کرد
 
از همه ظرفیت ها برای توسعه اقتصاد کشور در پسابرجام استفاده شود

علیرضا منظری، کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره ضرورت ایجاد اقدامات لازم برای فعالیت های اقتصادی در پساکرونا گفت: همه دنیا این روزها خود را برای پایان کرونا آماده کرده اند و بی تردید برنامه ریزیهای خاصی برای جبران ضرر و زیان و صدماتی که این بیماری بر اقتصاد کشورها وارد کرده است، ترسیم شده است.
 
وی با بیان اینکه کرونا مشکلات زیادی را در بخش های مختلف بخصوص بخش اقتصادی کشور ایجاد کرده است، گفت: موقعیت مناسب جغرافیایی ایران در بخش حمل و نقل (هوایی، دریایی، ریلی و زمینی) به عنوان شاهراه مواصلاتی منطقه و حتی جهان مزیتی برای کسب درآمد قابل توجه است که این بخش طی ۲ سال اخیر به دلیل شیوع کرونا با مشکل مواجه شد. بنابراین اگر وضعیت با رفع بیماری تغییر کند دوباره می توان از امتیازات لازم در این بخش به خوبی استفاده کرد پس باید خود را آماده کرد تا با ارایه خدمات در این زمینه از چنین مزیتی به نحو شایسته استفاده شود.
 
منظری به میزان انجام مسافرت ها در قبل و بعد ازبیماری کرونا در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: قبل از کرونا حدود ۴۰ الی ۴۵ میلیون مسافرت هوایی در سال انجام می شد، اما اکنون این میزان مسافرت ها به ۱۰ میلیون رسیده است، با این وجود باید خود را برای بازگشت به روزهای قبل از کرونا در صورت برچیده شدن این بیماری از جامعه جهانی آماده کرد.
 
    با پایان بیماری کووید ۱۹ اگر تعداد پروازها زیاد شود فضای آسمان کشور نیز برای عبور هواپیماها از مرز هوایی به مرور افزایش چشم گیری خواهد داشت چرا که ایران در موقعیت استراتژیک خاصی قرار دارد از طرفی با توجه به در پیش بودن جام جهانی در کشور قطر، بنابراین در صورت حذف رفع بیماری کرونا افراد زیادی از اقصی نقاط جهان به این کشورسفر خواهند کرد و این موضوع به سهم خود می تواند فرصت مناسبی برای رونق اقتصادی کشورایجاد کند
 
فرصت مناسب جام جهانی برای کسب ارزآوری از خدمات هوایی

این کارشناس حمل و نقل هوایی خاطرنشان کرد: با پایان بیماری کووید ۱۹ اگر تعداد پروازها زیاد شود فضای آسمان کشور نیز برای عبور هواپیماها از مرز هوایی به مرور افزایش چشم گیری خواهد داشت چرا که ایران در موقعیت استراتژیک خاصی قرار دارد از طرفی با توجه به در پیش بودن جام جهانی در کشور قطر، بنابراین در صورت حذف رفع بیماری کرونا افراد زیادی از اقصی نقاط جهان به این کشور سفر خواهند کرد و این موضوع به سهم خود می تواند فرصت مناسبی برای رونق اقتصادی کشور ایجاد کند.
 
بنا به این گزارش، با وجودی که کرونا مشکلات عدیده ای را برای جامعه جهانی ایجاد کرده است اما بنا به پیش بینی کارشناسان بهداشت جهانی این بیماری با واکسیناسیون عمومی کشورهای دنیا که در حال انجام است عمر چندانی ندارد، از طرفی نیز مردم چون بررعایت پروتکل های بهداشتی حتی با برچیده شدن کرونا توجه دارند، بنابراین می توان گفت که مرگ کرونا نزدیک است. حال نوبت توجه و تمرکز بر توسعه اقتصادی در پسا کروناست که نباید مورد غفلت قرارگیرد. کارشناسان معتقدند: از هم اکنون باید به فکر برنامه ریزی برای توسعه اقتصاد کشور بود تا بتوان صدماتی که کرونا بر اقتصاد کشور وارد کرده است جبران و مسیر ترقی را دراین زمینه در پیش گرفت.
 

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیل بازار  ، تاریخ انتشار: 25  بهمن1400، کدخبر: 135277 ،www.tahlilbazaar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین