پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۷۳۲۵۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست با اعضای مجمع سازندگان و نوآوران کیش گفت: مجلس با حذف مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد موافق است و از این طرح دفاع می‌کند.
شعار سال: محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی و فعالیت‌های تجاری در کیش از تلاش مجلس برای ایجاد بستر مناسب فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد خبر داد.

وی گفت: مناطق آزاد دروازه توسعه و سرمایه بزرگ اقتصادی کشورند و جزیره کیش هم از این قاعده مستثنا نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: تغییر مدیریت‌ها و فاصله گرفتن مناطق آزاد از اهداف اصلی کار را بسیار سخت کرده است، اما سرمایه گذاران کیش با تلاش و عرق به کشور از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند و طرح‌های اقتصادی قوی در جزیره کیش اجرا شده است.

پور ابراهیمی با اشاره به این که قله سختی را سپری کرده‌ایم و در شرایطی که دولت و مجلس با هم همسو هستند بخش عمده مشکلات قابل حل است.

وی گفت: اقتصاد ایران به همت و با مشارکت بخش خصوصی متحول می‌شود و کاملا مشخص است که این حوزه باید تقویت شود.

وی با اشاره به قوانین مناطق آزاد گفت: اگر این قوانین در مناطق آزاد به صورت کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

وی با اشاره به افزایش مناطق آزاد در جای جای کشور گفت: این سیاست تقریبا درست نیست، در بعضی از مناطق کشور سرزمین اصلی با مناطق آزاد مرزبندی درستی ندارد و بسیاری از تخلفات در این مناطق اتفاق می‌افتد، اگر مرزبندی‌ها در مناطق آزاد به درستی انجام شود جلوی بسیاری از تخلفات هم گرفته می‌شود و بسیاری از افراد که به اسم مناطق آزاد تخلف می‌کنند دیگر نمی‌توانند اسم مناطق آزاد را تخریب کنند.

وی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده که از سیزدهم دی در مناطق آزاد اجرا شد گفت: معافیت مالیاتی یک کار تحقیقاتی و مطالعاتی چهار ساله بود که در قانون مادر تصویب شد، اما دولت در قالب لایحه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد را دوباره مطرح کرد و خواستار دریافت مالیات از مناطق آزاد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: پس از گفتگو با خاندوزی وزیر اقتصاد ایشان هم متقاعد شد که توجه جدی به معافیت مالیاتی نشده است و موافقت کرد در صحن علنی این موضوع را مطرح نکند تا مجلس بتواند معافیت مالیات ارزش افزوده را به حالت سابق بازگرداند.

پورابراهیمی گفت: اگر دولت با مجلس همسو باشد در صحن علنی معافیت مالیاتی به مناطق آزاد برگشت داده می‌شود و مجلس از این قانون کاملاً دفاع خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس نگاه ویژه و کارشناسی به مناطق آزاد دارند و مناطق آزاد را فرصت بزرگ اقتصادی برای کشور به ویژه در شرایط تحریم می‌دانند گفت: یکی از مهمترین اقدامات مناطق آزاد این است که اهداف محقق شده این مناطق را تشریح و تبلیغ کند.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی جزیره کیش گردشگری است گفت: جزیره کیش در حوزه جذب گردشگر خارجی موفق عمل نکرده است و باید آسیب شناسی تا مشکلات برطرف شود.

وی گفت: بزرگ‌ترین چالش مجلس در حال حاضر ماهیت مناطق آزاد است که زیر سوال رفته است، دولت باید ماهیت مناطق آزاد را برای مجلس تشریح و اهداف محقق شده را بیان کند تا مجلس هم از اختیارات قانونی خود برای توسعه مناطق آزاد استفاده کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران داخلی هم در شرایط فعلی می‌توانستند سرمایه‌های خود را به خارج از کشور ببرند گفت: بسیار قابل تحسین است که سرمایه‌گذاران داخلی به دلیل عرق به کشور و عشق به میهن در کشور‌های همسایه سرمایه گذاری نکرده‌اند و فعالیت‌های خود را با تمام مشکلات در کشور خود ادامه دادند.

پور ابراهیمی از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی خواست ارتباط خود را با مسئولان منطقه و کشوری تقویت کنند تا اثرات سرمایه گذاری در مناطق آزاد را منعکس کنند.

وی با اشاره به اینکه سعید محمد تعامل خوبی هم تاکنون با مجلس داشته است گفت: ظرفیت اجرایی دبیر شورای عالی مناطق آزاد بسیار بالاست و امیدواریم در برنامه هفتم توسعه که تقریباً با یک سال تاخیر از سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود ساختار مناطق آزاد طوری تعریف شود که از زیر نظر وزارت اقتصاد خارج شود و این منوط به ارائه طرح پژوهشی و مطالعاتی است که بتواند مجلس را متقاعد کند تا مناطق آزاد زیر نظر رئیس جمهور یا وزارت اقتصاد اداره شود و یا اینکه به صورت مستقل فعالیت کند.

وی گفت: سرمایه‌گذاران راهکار جدیدی برای سرمایه‌گذاری در تولید آب و برق جزیره کیش ارائه دهند و سازمان منطقه آزاد کیش و دولت نیز برای رفع این مشکل عزم خود را جزم کند.

پور ابراهیمی در خصوص ممنوعیت واردات خودرو هم گفت: وقتی کشور ۳۰ میلیارد دلار صادرات دارد و ۳۴ میلیارد دلار واردات، اولویت با واردات دارو است، البته قاچاق کالا هم ارز از کشور خارج می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش‌بینی مجلس این است که سال آینده ممنوعیت واردات خودرو نیز برطرف و با رشد تراز تجاری مشکلات اقتصادی حل شود.

وی در خصوص راه‌اندازی بانک و بورس بین الملل هم گفت: بیمه، بورس و بانک سه محور اصلی توسعه اقتصادی است که در مناطق آزاد نادیده گرفته شده است، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی باید از دولت و مجلس مطالبه کنند و با ارائه طرح‌های پیشنهادی راهکار‌های جدیدی برای تاسیس بانک ارائه کنند تا سرمایه گذار خارجی هم در مناطق آزاد جذب شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:iribnews.ir/۳۳۶۵۳۶۲
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین